Föryngring

Frön.......

18 inlägg 10590 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frön.......

Thunborg  
#23738 Nu är det högtid att ta in några gran kottar och lägga på fönsterbrädan.
Hur många av er har inte gjort det :!: Till era mammors fasa.
Samla själv kott varje år i min barndom och samla frön som såddes både i kruker och i skogen direkt.
Och nu ikväll lova jag sonen (6 år) att vi skall ut imorgon och samla kott.
Sådde föresten några frön som hittades i garaget ,i en låda som grabben tittar i varje dag och nu har de börja gro, såddes 15 mars.



   TS
Arevo
Avatar Fallback
Bucketman  
#23983 Kanske man skulle prova... lät skoj :D

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24450 Det där lät ju hur kul som hellst, berätta mer... Hur gör man.

//H

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25323 Hur man gör 🧠 Ut till en avverkning , plocka kottar,ta både gran och tall men håll dem skilda,lägg dem i ex vis en kartong med tät botten, vänta på värmen,när det börjar "knäppa" i kottarn rör då om dem,när kottarna öppnatsig är det bara att knacka ur fröna.
Så dem sedan antingen i en kruka eller direkt ute i jorden.
Vi sådde den 15 mars.

Bild


Det tar ganska lång tid ca 1 vecka för fröna att gro, sen sätter de fart.

Bild


Glöm sen inte att vattna :roll:

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#25324 För er som undrar hur Gran frön ser ut :roll:

Bild

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25352 Kul !!
Jag måste provanästa år.

Avatar Fallback
Bucketman  
#25397 Nu blire ut o samla kott i helgen :lol:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25504 För den som seriöst vill samla egna frön kan jag tipsa om att Skogforsk kan klänga kott o testa grobarhet mm.

Så ut o fyll några sopsäckar med kott från de bästa träden! Contorta sätter kott rätt tidigt i livet så de kan man plocka från ganska unga bestånd.

/Nisse

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25571 ser ju ut att grott fint :lol: ja må säga att thunborg "är ju inte kokt i bara ett vatten han inte" , och gröna fingrar har han också 8)
ett mycket bra sätt att aktivera sina barn och lära dem hur skogen gror och växer ..heder åt dig :) ...din lilla rackare :wink:
m.v.h spindeln

Användarvisningsbild

Re: Frön.......

johan eriksson  
#175023 Vet inte om det är för sent nu, men jag gjorde ett försök idag, ska bli spännande att se resultatet.

Bild

Avatar Fallback

Re: Frön.......

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175091 Jag har mest drivit upp tall och även lite gran. Prövade att sätta ut 25 granplantor för ett par veckor sedan men nu när jag var nere i skogen såg jag att de hade frusit. Jag var nog för snabb att få ut plantorna, de hade stått i växthuset över vintern och redan fått nya skott. Jag lät dem stå ute en vecka för att vänja sig men det hjälpte tydligen inte. De ca 100 st som jag satte på friland i somras har klarat sig bra och börjar nu sätta skott. Däremot ser det ut att vara lite problem med de jag testade att sätta ut i höstas men jag tror att de klarar sig. De jag har på friland tänker jag låta växa till sig till fina barrotsplantor.
Tallplantor har jag i olika åldrar och jag tänker pröva att plantera en del nu efter försommartorkan. Tall klarar ju frosten och torkan bättre men jag vill inte chansa.
Bifogar en bild på några plantor.

P1010209.JPG

Avatar Fallback

Re: Frön.......

Magnusmedm  
#175789 Hur gör man till hösten om man inte vill sätta ut dom? jag antar att de ska stå kallt i något lämpligt utrymme men när ska man sluta att vattna?

Avatar Fallback

Re: Frön.......

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175798 De har stått i växthuset hela vintern. Jag brukar vattna lite ibland när jag ser att jorden är alltför torr. Det har fungerat hittills. Nu tar jag ut alla plantor eftersom frun ockuperar växthuset med tomat- och gurkplantor. Nu testar jag också om det går att få sticklingar från lärk att gro. Har först satt dem i en grynvälling av jord och vatten men ännu ser jag ingen tendens att de börjar komma rötter. Kanske fel metod och istället sticka ner dem i jorden direkt.

Avatar Fallback

Re: Frön.......

jonsered95  
#175825 Någon som har prövat att driva upp al eller glasbjörk från frö? jag tog frö i höstas av al och torkade dem inne innan jag sådde dem men de kom aldrig upp. :sad: någon som har något förslag på hur man ska göra? :grin:
MVH jonsered95

Avatar Fallback

Re: Frön.......

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175867
jonsered95 skrev:Någon som har prövat att driva upp al eller glasbjörk från frö? jag tog frö i höstas av al och torkade dem inne innan jag sådde dem men de kom aldrig upp. :sad: någon som har något förslag på hur man ska göra? :grin:
MVH jonsered95


Varför la du inte fröna direkt i fuktig jord, det är väl så det fungerar i naturen? :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).