Motorsåg och handhållet

125 liter bränsle med osäkert innehåll

10 inlägg 5614 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

125 liter bränsle med osäkert innehåll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175591 har en del aspen dunkar som jag är tveksam om det är vanlig 95 bränsle eller om det är vanligt 2-takts bränsle. finns det något enkelt instrument för att kolla om bensinen är utblandad med olja och om det är 2 eller 4% oljeinblandning...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

totte  
#175594 En motorsåg funkar fint: Skär den så är det oblandat, går den bra är det 2%, ryker den lite extra är det 4% Lite vanskligt kanske :D

Användarvisningsbild

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

halvproffs  
#175596 Smaka av det! Nä fy f..n va taskigt, lika dumt som Tottes. Ber om ursäkt. Har int en aning. Hoppas du får ett bra svar.

Användarvisningsbild

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

totte  
#175603 Efter dess eminenta råd: Det syns ju på färgen om det är oljeblandat, blir grönt, medan oblandad är svagt gulfärgad. Och aspen och vanlig macksoppa luktar ganska olika faktiskt.

Avatar Fallback

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

k-racing  
#175617 för att skilja på vanlig bensin och aspen tar du frigolit och häller på en skvätt smälter frigoliten är det vanlig mack soppa. och för att se skillnad på olje blandat eller inte så syns det ganska tydligt på färgen häll upp i nån genomskinlig burk och prova.

Avatar Fallback

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

karlastrid007  
#175654 jag hade samma problem med en dunk. Då hällde jag upp lite macksoppa i en burk och lite aspen 2t i en burk, och sedan lite av den okända i en burk. Sen gjorde jag ett lukt-test. Det var faktiskt lätt att avgöra. I mitt fall var det aspen.

Avatar Fallback

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

Nonkan  
#175728 Är det mackbensin med olja i kan man hälla lite på ett vitt papper och låta torka. Oljan bildar en mörk ring. Syns inget är det ren bensin.

De flesta 2T-oljor innehåller färgämne.

Användarvisningsbild

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175784 tackar för svaren, skall pröva det där med frigoliten kom ihåg att dom visade det på nolia för något år sedan...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

FREIJAN  
#176385 upptäckte för ett tag sen då ja spillde ut en skvätt med bensin på en gummiduk... tog tryckluften och blåste till.... kvar vart oljan!! alltså va de 2takts soppa

men är man riktigt osäker så kan man ju kanske köra upp soppan i gräsklipparn, synd å skära såg för 10k

Användarvisningsbild

Re: 125 liter bränsle med osäkert innehåll

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176519 Men man känner ju om den är blandad mellan tummen och pekfingret... Strävt/mindre strävt....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).