Skogsröjning

GPS nödsändare

11 inlägg 7736 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GPS nödsändare

nalle34  
#175610 Det händer alldrig mig tänker man. Men mamms bror var och sågade ved fick hjärnblödning för några år sen. Han kunde inte ens röra sig och hade inte mä sig mobilen. I en och en halv timme var han hjälp lös sen hade han tur någon gick förbi och kunde larma ambulansen.

Hur många av er röjare m.m. har tänkt på säkerheten och kan larma sos med mobil? (tänk på det finns INTE alltid täkning på många ställen, då talar jag inte om norland. Berg m.m. kan gör din mobil värdelös och du har inte täckning) Häller kör ni med GPS nödsändare som till ex. den här varianten vet att det testasdes i tidning skogen liknade. se länk. http://www.gpslogik.se/index.php?p=985

Mammas bror hade ju tur och som den här läs artickel. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.9488 ... md-i-dagar. Vist går det inte att skydda sig mot allt men har ALLTID mobilen med för prog. sos nr lätt åtkomligt för att det otänkbara skulle hända.


Hur gör ni tar ni med mobilen häller kör ni med GPS nödsändare? Häller tänker ni det händer inte mig och struntar ta med mobilen häller GPS nödsädare. Har ni med lite första hjälp tills hjälpen kommer om olyckan skulle hända?Vore kul att höra hur ni resomerar och tänker på säkerheten vid olycka. Viseligen det bästa är ju alldrig chansa och göra rätt. Men även om man gör rätt så kan olyckan vara framme.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: GPS nödsändare

MNskog  
#175659 Nödsändare(McMurdo Fast find), mobiltelefon, första förband & kniv, tändstickor. Det är "prylar" som alltid är med.

Avatar Fallback

Re: GPS nödsändare

DrDamp  
#175662 Alltid mobilen med mig..

Avatar Fallback

Re: GPS nödsändare

Redalsrusken  
#175685
nalle34 skrev:Det händer alldrig mig tänker man. Men mamms bror var och sågade ved fick hjärnblödning för några år sen. Han kunde inte ens röra sig och hade inte mä sig mobilen. I en och en halv timme var han hjälp lös sen hade han tur någon gick förbi och kunde larma ambulansen.

Hur många av er röjare m.m. har tänkt på säkerheten och kan larma sos med mobil? (tänk på det finns INTE alltid täkning på många ställen, då talar jag inte om norland. Berg m.m. kan gör din mobil värdelös och du har inte täckning) Häller kör ni med GPS nödsändare som till ex. den här varianten vet att det testasdes i tidning skogen liknade. se länk. http://www.gpslogik.se/index.php?p=985

Mammas bror hade ju tur och som den här läs artickel. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.9488 ... md-i-dagar. Vist går det inte att skydda sig mot allt men har ALLTID mobilen med för prog. sos nr lätt åtkomligt för att det otänkbara skulle hända.


Hur gör ni tar ni med mobilen häller kör ni med GPS nödsändare? Häller tänker ni det händer inte mig och struntar ta med mobilen häller GPS nödsädare. Har ni med lite första hjälp tills hjälpen kommer om olyckan skulle hända?Vore kul att höra hur ni resomerar och tänker på säkerheten vid olycka. Viseligen det bästa är ju alldrig chansa och göra rätt. Men även om man gör rätt så kan olyckan vara framme.



Dette kan ikke stemme. Ser for meg ut som en helt normal GSM/GPS sender. GPS systemet er kun en sender av posisjoneringssignaler. Det går med andre ord ikke an å kommunisere med GPS satelittene dersom det ikke er GSM dekning. Dette er dårlig salgstrix.

Användarvisningsbild

Re: GPS nödsändare

towes  
#175686
Redalsrusken skrev:Dette kan ikke stemme. Ser for meg ut som en helt normal GSM/GPS sender. GPS systemet er kun en sender av posisjoneringssignaler. Det går med andre ord ikke an å kommunisere med GPS satelittene dersom det ikke er GSM dekning. Dette er dårlig salgstrix.

Jag kan inte uttala mig om just denna produkten, men teknik för att detta ska fungera finns och det handlar inte om att vara beroende av några mobilantenner.

Se denna produkten, nödsändare McMurdo med artikelnr 109510 som exempel.
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s2880
Jag har funderat på en sådan och sannolikheten är stor för att det blir ett köp om jag bestämmer mig för att jobba mer aktivt i familjeskogen. Denna fungerar så att själva positioneringen görs mha GPS-satelliter, medan sändningen av larmsignal går via luftfartstrafikens satelliter. På samma sätt som trafikflyget kommunicerar med flygledartorn etc.

För att kunna aktivera den tjänsten måste man först registrera sig hos Luftfartsmyndigheten. Rent praktiskt går det till så att vid nödsituation rycker man bort ett litet lock och trycker in en nöd-knapp. Larmet snappas upp av Luftfartsmyndigheten som ringer ett eller två telefonnummer som man registrerat för att förvissa sig om att den "nödställde" inte sitter hemma vid kaffebordet, varpå larmet inkl position går vidare till SOS Alarm. Snackade just med återförsäljaren och för just denna produkten är det inget säljtrick.

Avatar Fallback

Re: GPS nödsändare

Redalsrusken  
#175688
towes skrev:
Redalsrusken skrev:Dette kan ikke stemme. Ser for meg ut som en helt normal GSM/GPS sender. GPS systemet er kun en sender av posisjoneringssignaler. Det går med andre ord ikke an å kommunisere med GPS satelittene dersom det ikke er GSM dekning. Dette er dårlig salgstrix.

Jag kan inte uttala mig om just denna produkten, men teknik för att detta ska fungera finns och det handlar inte om att vara beroende av några mobilantenner.

Se denna produkten, nödsändare McMurdo med artikelnr 109510 som exempel.
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s2880
Jag har funderat på en sådan och sannolikheten är stor för att det blir ett köp om jag bestämmer mig för att jobba mer aktivt i familjeskogen. Denna fungerar så att själva positioneringen görs mha GPS-satelliter, medan sändningen av larmsignal går via luftfartstrafikens satelliter. På samma sätt som trafikflyget kommunicerar med flygledartorn etc.

För att kunna aktivera den tjänsten måste man först registrera sig hos Luftfartsmyndigheten. Rent praktiskt går det till så att vid nödsituation rycker man bort ett litet lock och trycker in en nöd-knapp. Larmet snappas upp av Luftfartsmyndigheten som ringer ett eller två telefonnummer som man registrerat för att förvissa sig om att den "nödställde" inte sitter hemma vid kaffebordet, varpå larmet inkl position går vidare till SOS Alarm. Snackade just med återförsäljaren och för just denna produkten är det inget säljtrick.


Det stemmer. Dette er en nødpeilesender. Den sender ut et signal som fanges opp av fly som passerer i området (på samme måte som nødpeilesendere for båt). Det produktet som ble nevnt innledningsvis i tråden har ikke denne funksjonaliteten og er avhengig av GSM dekning for å kunne sende en posisjonsmelding (SMS). I Norge bruker vi VHF (sikringsradio) hvor man melder fra hvor man skal i skogen. Radioen har engen SOS knapp men ingen GPS...

Användarvisningsbild

Re: GPS nödsändare

towes  
#175689
Redalsrusken skrev:...Den sender ut et signal som fanges opp av fly som passerer i området...

Bättre än så faktiskt, skulle du befinna dig bortom alla fygrutter, eller flyget rent av strejka så fungerar det ändå. Detta eftersom den kommunicerar direkt med satelliterna flyget använder.

Citerat utdrag ur produktbeskrivningen: "...Mc Murdo Fastfind PLB aktiveras manuellt och sänder nödmeddelande på 406 MHz till satellitsystemet Cospas-Sarsat. Den sänder även på 121,5 MHz som är den frekvens som räddningsstyrkan kan pejla in."

Det man kan säga om nödsändaren (ja, om alla liknande produkter menar jag) är att man måste komma åt den vid nödsituation. Det är en antenn som ska ut och lite pill. Minst en frisk hand fri och sändaren på ett ställe där det inte ligger en stock över. Men det är ju bättre än att inget alls ha. För egen del hade jag haft den i bröstfickan, landar en stam över den där är det nog kört oavsett...

Avatar Fallback

Re: GPS nödsändare

nalle34  
#175696 re towes man jobbar ju ganska mycket sälv i skogen så det är ju en billig livförsäkring. Just din nödsändare tror jag tidningen skogen testade produkten i tidningen. Inför testet var dom tvungna att medela sos, flyget och sjörädningen m.m. Via sateloit så når signalerna fram i princip överallt på land och till sjös till satteliten. Till skildnad mot mobilen som om man vistas på fel ställen häller har otur ett berg i vägen för signalen.

Tror polisen hjälpte dom som övning att testa GPS nödsändaren. Nu är jag på sådana ställen så min mobil har tekning. Men han i tidnings artikeln hade haft mobil med sig hade han blivit räddad tidigare. Går även spår mobil även om du inte kan spåra förut satt din signal inte är skymd.

Tvärr så är det ju vi sälv verksama och pationerade skogs ägare som kan drabas av hastig sjukdom. Man bör ochså lämna en lapp var man håller till för sina närmaste i all att det otänk bara händer.

Har alltid mobilen och första förband och lite nöd käk i fall att det händer något. Sitter i ryggmärgen sen 80-talet man hållit på och det inte fans någon mobilmaster m.m. som gjorde att man hade täkning och en så länge lever man och klarat sig utan någon olycka. Men så chanasr jag aldrig om det är något som värkar för förliga att göra, då väntar jag till brosan häller farsan har tid att hjälpa till och tar traktorn i bland till hjälp.

Sen är det ju här tråkigt att diskuter och många tycker ju lägg ut nåra tussen lappar på en GPS nödsädare är för mycket häller bra mobil som tål vatten och stötar. Men gladligen lägger ut några hundra tussen på en fyrhjulning =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: GPS nödsändare

Henkemota  
#175885 Här finns info om en nyhet ang. nödsändare

Världens minsta nödlarm väger inte mer än 2 MB - http://www.gpslogik.se/index.php?p=5168

Mvh / Henke, GPSLogik

Användarvisningsbild

Re: GPS nödsändare

towes  
#175887
Henkemota skrev:Här finns info om en nyhet ang. nödsändare

Världens minsta nödlarm väger inte mer än 2 MB - http://www.gpslogik.se/index.php?p=5168

Mvh / Henke, GPSLogik

Det är säkert en utmärkt produkt. Inte minst i stadsmiljö. Dock så dras skogsbruket med problemet att det ibland bedrivs i de sällsynta trakter där mobiltäckning saknas, något jag utgår från att er produkt kräver. I familjeskogen har jag svag täckning på ca 2/3 av marken, ingen alls på resten, vilket ger alltför dåliga odds.

Vill absolut inte förringa er produkt, den har ju en fördel jämfört med vanlig mobil i och med positionsbestämningen och uppringning av larmcentral. (Visserligen är väktare inte är det man behöver om olyckan är framme i skogen, men jag utgår från att det är konfigurerbart.)

För egen del så lutar jag snarare åt satelitmodellen ovan framöver, trots prisskillnaden. Intressant app oavsett.

Användarvisningsbild

Re: GPS nödsändare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176018 Försöker undvika att jobba ensam i skogen, viktigast är att någon vet att man är ute och jobbar själv och att man alltid skall skicka ett sms eller ringa både vid lunch och vid arbetets slut.


om man är flera så är det mobil som gäller, + givetvis första förband i bröstfickan, samt ett lite större första förband i bilarna...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).