Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Förslag till mitt grotproblem i skogen.

14 inlägg 6406 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Hema  
#175651 Som rubriken lyder har jag en massa grot som ligger i skogen och är i vägen när jag ska ta mig fram med mitt ATV-ekipage (Yamaha 450 och odriven kranmankärra). Det är från gallringar och vindfällen sedan förrförra ägaren jobbade i skogen (minst 3-4år sedan o han hade haft en traktor). Sedan dess har det kommit fler vindfällen vilka jag håller på och ta hand om, så det ligger "skit" överallt och jag funderar på om det finns någon lämplig maskin för att flisa upp/mala ned det i skogen. Nu får jag gå i förväg och bana väg så att säga. Visst är det trevligt i att vara i skogen med det tar ju sådan tid för att bara få ut några stockar. Iofs, så har jag ju sedan småvägarna klara för nästa besök. :P

Krav: Ska klara minst 10cm tjocka grenar.

Alternativ1: För ATVn är väl att ha en kompostkvarn modell större med hjul efter, fast de jag har sett har allt lite taskig markfrigång. Så då skulle man kunna montera på kompostkvarnen på min kranmankärra (men den är lite bökig när man ska backa i terrängen) eller att man skulle kunna finna någon eldriven dito, som man får driva med bättre elverk (vilket aldrig är fel att ha, finns dieseldrivna 3-fas på över 5Kw som ser rätt behändiga ut), vilket skulle senare kunna användas till andra eldrivna saker såsom länspump t.ex, då jag har en del mindre vattensjuka områden, som inte gillar allt för mycket nederbörd på en gång. Blir väl till att dika lite, men just nu är jag rädd att skada en massa granrötter och röta lockar inte.

Alternativ2: Byta ut ATVn mot en minitraktor typ Iseki, Yanmar, Kobota etc. och försöka finna en passande flistugg till den. Hur är kraftuttagen på de? Är det standard på storleken så att man kan finna en massa passande hjälpmedel?

Hoppas det inte blev för många frågor på en o samma gång. :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Mäki  
#175652 Tycker det låter lite överkurs att börja flisa upp gammalt ris bara för att ta sig fram med en liten ATV.
Nej byt ut ATV´n till en traktor direkt så slipper du böket med att köra ATV.
En liten gammal traktor utan hytt tar inte mycket utrymme i skogem men tar sig fram väldigt bra med kedjor.

Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

axwell  
#175667
Hema skrev:Alternativ2: Byta ut ATVn mot en minitraktor typ Iseki, Yanmar, Kobota etc. och försöka finna en passande flistugg till den. Hur är kraftuttagen på de? Är det standard på storleken så att man kan finna en massa passande hjälpmedel?


På i vart fall Yanmar är det standard med 35 mm 6 kuggars, troligen även övriga japaner.

En del kineser däremot har inte samma som de allra flesta.

Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Hema  
#175677 Mäki: Ja det är klart ett alternativ, men samtidigt är det trevligare att gå runt i sin skog utan att ha en massa grenar överallt.

axwell: Låter bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Hema  
#175681 Men tips på passande flishugg/tugg kompostkvarn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Bax  
#175682 På Blocket är det nån som säljer kinesflistuggar i varierande storlekar, kanske det är något.

Vad tänkte du göra med flisen sedan då? Ska du inte ta reda på den är det väl enklare att dra ihop rishögarna och elda upp dem direkt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175684 Här har du en hel del, har du en kranman är det väl lätt att lyfta på den på kärran bara om markfrigången är för låg? Lyckas du hitta på nåt bra så är vi nog fler som skulle vilja flisa ner groten och sprida den i skogen bara.

http://www.alibaba.com/showroom/atv-wood-chipper.html

För traktor finns det ju hur många lösningar som helst.

Användarvisningsbild

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175704 Hej!

Det här kan ju vara ett alternativ om du inte ska ta vara på flisen.
Bör ju kräva minder energi att driva än vad en flishugg kräver, dock så vet jag inte om det finns någon säljare i sverige.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1Sb5JJJGwHU[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175720 Det där var ju en rätt kul sak, undrar hur grovt den tar.

Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Hema  
#175890 Bax: Nu är det i gallrad skog, inte hyggen. Då är jag för feg för att börja elda..

Ulvskogen: Lovar att återkomma när jag hittat något passande.

Mikael: Hehe fasen vad den sprutar bitar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

seabr  
#175904 Här är en liknande maskin men bensin driven


Användarvisningsbild

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

totte  
#175913
seabr skrev:Här är en liknande maskin men bensin driven



Och utan nån som helst skyddstratt för inmatningen :shock: Fastna med handsken i en grenstump som sticker ut :((

Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Tosca  
#175914
totte skrev:Och utan nån som helst skyddstratt för inmatningen

Ingen fara, den går ju ner i varv när vedbitarna blir grövre, den stannar nog framåt armbågen säkert, senast före axeln får man hoppas.

Avatar Fallback

Re: Förslag till mitt grotproblem i skogen.

Hema  
#175953 Ja man ser ju hur lätt han kan dra tillbaka pinnen om han vill :P Ne hua säger jag bara.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).