Skogsröjning

Första röjningen (Eftersatt)

54 inlägg 30135 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#175628 Körde ut lite i dag där jag röjt/gallrat ur det som står tok tätt och någvra som hade brutits sönder i vinter, har väl några flera såna här vagn/lass att köra ut..

Bild
Senast redigerad av DrDamp mån 21 maj 2012, 18:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Gotths  
#175630 Ja, det är nog ofta så som Huggarmästaren skriver, att man använder "städning" för att enkelt kontrollera att röjningen blivit gjord. men det kostar och ger inget mervärde till beståndet, även om det skulle ge ett mervärde för dig om du skulle komma förbi någon gång och titta på det innan första gallring. Om man koncentrerar sig på att röja så att man gynnar de utvalda huvudstammarna, så behöver man inte fundera på om det är lätta eller svåra områden att röja. Man gör det enklast med en röjningskniv. Men om man nu vill ha motordrivet, så är det enklast att använda Husqvarnas motorhydrauliska kedjesåg på stång.
Om du nu vill ha älg i skogen, så bör de ha någonting och någonstans att äta. Då är det ju bättre att de äter på en redan skadad tall än att de förstör oskadade!

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#175635
flisshejk skrev:Skulle det vara mimn skog skulle jag göra vad vi kallar gallringsröjning där du samtidigt med röjningen gör en försiktig gallring och framförallt tar bort dessa böjda späda björkar som bara kommer att ställa till besvär senare, du kan även plocka bort en del undertrykcta barrträd som finns i beståndet, har du sen möjlighet att tillvarata detta så gör det och sälj allt som energived, för du lite lön för mödan åckså.



Gör ungefär som du skriver just nu =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Pensionär  
#175664 [quote="Gotths"]Ja, det är nog ofta så som Huggarmästaren skriver, att man använder "städning" för att enkelt kontrollera att röjningen blivit gjord. men det kostar och ger inget mervärde till beståndet, även om det skulle ge ett mervärde för dig om du skulle komma förbi någon gång och titta på det innan första gallring. Om man koncentrerar sig på att röja så att man gynnar de utvalda huvudstammarna, så behöver man inte fundera på om det är lätta eller svåra områden att röja. Man gör det enklast med en röjningskniv. Men om man nu vill ha motordrivet, så är det enklast att använda Husqvarnas motorhydrauliska kedjesåg på stång.


Nu vet inte jag hur du menar att den skogen ska se ut där något sånt går att tillämpa. I teorin kanske den finns men i verkligheten ser det annorlunda ut.
Och precis som skogsola skrev så går de oftast snabbare att röja ner än gå runt. Att springa på och röja en fläck här å en fläck där det tar tid. Teoretiskt ska de gå snabbare men i slutändan har man nog förbrukat mer tid på de sättet.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

MNskog  
#175669
OAS-forests skrev:Då jag röjer så sopar jag ner älgbetade tallar fast jag vet att skogsstyrelsen rekommenderar att de ska vara kvar. Jag tycker helt enkelt att det ser fördjävligt ut. Om man ändå röjer så tar det bara några sekunder extra. För mig så ger en "städad skog" ett mervärde. Nu röjer jag det mesta själv men om jag skulle leja så vill jag nog också att de "städar" skogen och röjer på traditionellt sätt, tycker att det skulle bli svårt att följa upp röjarnas arbete annars.


Min erfarenhet är att då ökar betestrycket på oskadade tallar.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen (Eftersatt)

Gotths  
#175671 Om du vill ha en viss storlek på älgstammen inom ett område, så behöver de vintertid en viss mängd tallris att äta för att överleva. Enligt studier äter de hellre på redan betade tallar. Om du röjer ner dem, så måste de äta mer på oskadade tallar.

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen (Eftersatt)

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175759 Jag satt ut saltstenar i helgen..

Avatar Fallback

Re: Första röjningen (Eftersatt)

Gotths  
#175775 Det är bra! Du vill tydligen ha lite älg och annat vilt i markerna?

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen (Eftersatt)

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175816 Jag vill inte ha älg det är därför jag röjer bort älgbetet, tänkte försöka skjuta en för att freda plantorna.. tur att det är tillåtet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).