Virkesmätning och Matrisfub

fyra stora tallar (mätning)

6 inlägg 8265 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fyra stora tallar (mätning)

tidbeck  
#175660 Hej

Ska ta ner fyra stora tallar på tomten. Funderar på att klyva upp dessa och sälja veden till grannar i omådet som värmer med vedpanna.

Brösthöjdsdiametern på samtliga ligger mellan 180 - 200 cm.
Jag uppskattar att de är ca 20 meter höga.

Skogsforsk har en sida för volymberäkning. När jag stoppade in de största värdena (200 cm brösthöjdsdia och 20 meter högt) så fick jag en volym på 22,5 skbm per träd.

I så fall skulle det stå ca 80 skbm på dessa fyra tallar. Låter ganska osannolikt i mina öron.

Kan det stämma?

Om det är så, hur ska man värdera veden om man klyver den? 400 kr /kbm?



   TS
Avatar Fallback

Re: fyra stora tallar (mätning)

DrDamp  
#175661 Skapligt stora =)

Bilder :D

Användarvisningsbild

Re: fyra stora tallar (mätning)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175666 2 meter i BHD? Menar du inte omkrets kanske? :???:

Användarvisningsbild

Re: fyra stora tallar (mätning)

halvproffs  
#175670 Måste vara bland Sveriges största tallar om det är diametern. Om det är omkretsen så ligger dia på ca 60cm och då är det ju sågbart om det inte är spik i dom. Kan ju bli fina golv tex.

Avatar Fallback

Re: fyra stora tallar (mätning)

tidbeck  
#175672 haha fick mig ett gott skratt nu. Jag tog ju omkretsen och inte diametern. Blir ju drygt 2 skbm per träd. Ingen ide att sälja alltså. Tack för visat intresse för tråden.

Mod: Du får gärna radera tråden om du inte känner att den kan tillföra forumet något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: fyra stora tallar (mätning)

masterchief  
#175674 Låter tråden vara kvar,,, om inte annat som ett varnande exempel hur lätt det är att räkna galet :wink:
Ren tallved tar jag 300kr kubiket stjälpt mått iom det är lite tråkig ved o få torr mm om man inte klyver i tid.
Är som det går troll just i det trädslaget om det inte behandlas rätt :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).