Motorsåg och handhållet

Favorit såg?

163 inlägg 49187 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

jpskog  
#175462 Jonsered 2055 som har hängt med sedan -94 håller än. Har en enorm kraft är snabb att varva upp.
Har Husqvarna 140, 55, 346, 359.
140 har pesionerats.
55 Håller inte för hård körning ligger i delar nu.
346 bra såg men den enda som skurit för mig, ligger i delar nu.
359 är också en fin såg är den som används mest nu.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175471 HVA 242är nog fortfarande oslagbar, helt underbar vid grankvistning och gallring som det blir mycket av här nere. Om jag vill ha lite större är min favorit Jonsered 670, jag har dock inte testat HVA372/Jonsered 2171 som ju många tycker är det bästa som finns. Och för er som gillar tvåfärgade sågar: om man vuxit upp på en motorsågstillverkande ort är detta inget alternativ [-x :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

farma9t  
#175509 jag gillar mest Husqvarna 346 och 357:an. sthil tycker jag inte om men jag kan tänka mig att köra Jonsered

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

Scoutman  
#175513 Stihl!! På 39 år unga levnadsår har jag ej kört en HQ ännu (kört stihl, echo & partner ev nån jonseredare i unga år), fastnat för stihl, skulle säkert gilla HQ oxå som verkar vara fina sågar!!

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175527
farma9t skrev:jag gillar mest Husqvarna 346 och 357:an. sthil tycker jag inte om men jag kan tänka mig att köra Jonsered



Ja stackars pöjk! men de går nog bra för dig ändå ska du se!!

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

SawTroll  
#175529
Scoutman skrev:Stihl!! På 39 år unga levnadsår har jag ej kört en HQ ännu (kört stihl, echo & partner ev nån jonseredare i unga år), fastnat för stihl, skulle säkert gilla HQ oxå som verkar vara fina sågar!!



Da har du et problem om du skal ha ny sag, da dagens Stihl modeller ikke er spesielt vellykket..... 😈

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175531 jisses vad du pratar skit sawtroll! maken till "pappershuggare" har jag aldrig varit med om!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

SawTroll  
#175549
Huggarn skrev:jisses vad du pratar skit sawtroll! maken till "pappershuggare" har jag aldrig varit med om!! :lol:

:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

Storken  
#175587 Var och en är lycklig i sin tro som man brukar säga...

Själv kör jag Jonsered på 3 st (2153, 2156 och 2171).
Plus en MS 201 till det klenaste...
Favoritsågen är den som är bäst för den aktuella arbetsuppgiften... :geek:

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

ord bind  
#186033 tänk att bågen,lite kåpor och annan färg kan göra sådan skilnad på en och samma
elektroluxprodukt. :wink:

Stihl är väll bra men knöligga att skruva med tex tar det dubbelt så långtid att
byta lager än på en elektrolux

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

machonisti  
#186067 Pappershuggare är ett tudelat uttryck. Sålt ca 100 m3 fast per vinter mestadels massa. Faller jag under benämningen pappershuggare?


Gått igenom många sågmärken Vissa är bra på ett sätt andra på annat.

Gamla Sachs Dolmar 115 var oerhört stryktålig.

kör nu stihl 200

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

betula  
#186072 Har två stycken Husqvarna 339 XP. Det låter kanske inte så imponerande men den är en liten pärla till vedhuggning. Inget att hugga frötall med men ett och annat enstaka grövre träd fungerar, svärdet är ju inte annorlunda. Helt klart min favoritsåg, dessutom det enda jag ägt i sågväg.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186073
machonisti skrev:Pappershuggare är ett tudelat uttryck. Sålt ca 100 m3 fast per vinter mestadels massa. Faller jag under benämningen pappershuggare?


Gått igenom många sågmärken Vissa är bra på ett sätt andra på annat.

Gamla Sachs Dolmar 115 var oerhört stryktålig.

kör nu stihl 200



Har du huggit dom 100 kubiken med motorsåg själv, så är du ingen "pappershuggare" :grin:..om du dessutom högg dom 100 kubiken med en o samma såg så anser jag att du är kvalificerad att uttala dig om den sågen!

Det jag menar med "pappershuggare" är när personer uttalar sig om motorsågar fast dom inte alls eller knappt använt dom!..utan utgår ifrån nåt papper med specifikationer!...jag tycker att för att uttala sig om en såg överhuvudtaget så bör man ha kört den i massor med timmar....inte tala om hur många år man haft den....för det säger ingenting!....jag skulle kunna dra upp hur många exempel som helst på historier jag hört från människor att dom nog förmodligen har den "bästa" röjsågen eller motorsågen, för dom har ju haft den i 20-30 år, och dom går fortfarande jättebra!...och det kanske stämmer.......MEN...när det kommer till kritan så visar det sig att dom på sin höjd har använt sågarna 2-3 timmar om året effektiv körtid!......det klarar vilken "clas ohlson" såg som helst!

Håller med om att dolmar 115 var en riktigt bra såg!..högg massor me kubik med en sån i slutet på 80-början 90!...dolmar 5000 lika så, en kanonsåg enligt mig....väldigt underskattad!...men folk som inte "vet bättre" köper gärna nåt annat!..sen ska det i ärlighetens namn sägas att dolmar inte har det bästa servicenätet heller!

ms 200 är en kanonsåg!..har fällt tusentals fliskubik med den utmed åkerkanter mm!...har även fällt ca 200 fliskubik med nya ms 201(med nya avvibreringsfjädern)...inga som helst problem...mycket trevlig såg!...faktiskt lite bättre "vrid" än i 200an!...men den kräver några tankar innan det "lossnar"! :smile:

Tråden handlar ju om "favorit såg".....min är fortfarande ms 361!...jösses vilken såg det var!...tänker köpa på mig ett par st om jag snubblar över några fina ex!

/ Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

machonisti  
#186076 Har hållit på i 25 år dock endast som favoritintresse inte proffessionellt. Farsan var skotarentreprenör jag är i rörbranschen. Skog ligger varmt om hjärtat.

Partner 540 som skar för mig pga klanteri var en bränslesnål jäkel.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186115 Den där 500/5000 serien tog ett bra tag innan de till sist gav upp. Den banade väg för framgångar i flera märken.

Jag håller med Huggarn. Det är svårt o råda när erfarenheten med många timmar i skog saknas.
Ser man tekniskt sett på sågen och kör några tankar så får man en uppfattning i alla fall.
Gör man sen det med ett par hundra olika blir uppfattningen rätt bred. Inte mer omfattande, per såg, kanske, men en hel del sammantaget.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).