Skördare

Valmet minispakar

12 inlägg 6582 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet minispakar

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175024 En fråga om minispakar på 911.3.
Har för närvarande eme spakar men är inne på minispak.Är det så att man blir tvungen att sitta å trycka på paletterna eller räcker det med knapparna o vippan på spaken.Med minispak har jag möjlighet att köra sekvens men om jag fattat det rätt så ska skogen va idealisk för det om det ska funka 100.
Finns det någon som kör eller kört å kan förklara?????
Mvh Magnus



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet minispakar

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175056 Med sekvenskörning klarar man av 99% av träden. Är de bara rätt knappar inlagt i spakarna så kommer du inte behöva använda paletterna alls ofta. Valmets sekvensstyrning är som ett dödmansgrepp, släpper du så stannar det...

Avatar Fallback

Re: Valmet minispakar

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175137 På dom spakarna jag har liggande så visar det att på vänster spak så är det tilt upp .matning f.tilt ner.matning b.automatik.Höger spak trädval o längst ner tvångskap o på vippa grip ö/s.Vad jag fattar så går det inte ändra på treorna utan enbart på senare.Tex så sitter kap på palett o vill man göra extrakap så blir det på palett o samma sak med modul öka/minska.Även reset knappen för dia o längd blir palett.Som det är nu så behöver jag alldrig släppa spakarna.Har inga problem med eme utan det sitter småspakar i skotaren så tänker man att det blir mer lika vid övergång eller är jag ute å cyklar???

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet minispakar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175138 kan de inte va smart att ha olika? så man "känner" vilken maskin man ä i?

Avatar Fallback

Re: Valmet minispakar

joel87  
#175142 Har man sekvensstyrning så kan man klara nästan allt. håller man grip stäng så stänger du, kapar och tiltar ner på en gång. Sen sitter trädval på samma spak. Efter trädval håller du in grip stäng igen så funderar den som auto matning och kapning. Man kan även ställa in tvingande kap på en av spakarna så då backar den alltid till närmaste modulträff bakåt. Så skogen behöver inte vara idealisk tycker då jag iaf. Man har ju även manuel kap, manuel fram och back på spaken. Du behöver inte ut på paletterna nästan någonting. Helt överlägset tycker jag i alla fall när man väl gett det lite tid. Hoppas du förstod något av vad jag skrev och lycka till :)

Avatar Fallback

Re: Valmet minispakar

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175144 Nä för vips så kanske man sitter i en drivare. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet minispakar

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175145 Joel.
Men kan jag ändra funktion på knapparna som jag vill.Jag har för mig att det inte går på punkt treorna eller går det att ändra en del men inte allt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet minispakar

mb-man  
#175147 Man kan inte ändra knapparna i datorn. Vi fick dom som vi ville när vi köpte vår 911.3 men då fick de ändra sladdarna.

Avatar Fallback

Re: Valmet minispakar

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175162 De va som jag misstänkte.
Hur har ni satt funktionerna?Är ni nöjda?
Jag får ju börja med å flytta kablar.
Kan man få några tipps på optimal knappfunktion.
Kan även nämna att det ska med flerträdshantering om det ändrar knappval/plasering.
Tack för tipps hitils o fortsatta ideer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet minispakar

mb-man  
#175232 Vi har på vänster spak uppifrån
Reset L/D,
Kniv stäng/Vals öppna,
Kniv öppna/Vals stäng (pulsöppning)
Tvångskap närmaste modul under
Tilt ner
Höger spak
T1
Matning fram
Kap
Matning bak
T2
Det funkar bra behöver inte vara på palletten mycket, det enda är ju flerträd det är Tilt uppknappen man använder, kör man mycket flerträd ska man nog få upp den på spaken.

Användarvisningsbild

Re: Valmet minispakar

skogsjan695xl  
#175247
mb-man skrev:Vi har på vänster spak uppifrån
Reset L/D,
Kniv stäng/Vals öppna,
Kniv öppna/Vals stäng (pulsöppning)
Tvångskap närmaste modul under
Tilt ner
Höger spak
T1
Matning fram
Kap
Matning bak
T2
Det funkar bra behöver inte vara på palletten mycket, det enda är ju flerträd det är Tilt uppknappen man använder, kör man mycket flerträd ska man nog få upp den på spaken.


Hur har ni tilt upp?

Användarvisningsbild

Re: Valmet minispakar

mb-man  
#175295
skogsjan695xl skrev:
mb-man skrev:Vi har på vänster spak uppifrån
Reset L/D,
Kniv stäng/Vals öppna,
Kniv öppna/Vals stäng (pulsöppning)
Tvångskap närmaste modul under
Tilt ner
Höger spak
T1
Matning fram
Kap
Matning bak
T2
Det funkar bra behöver inte vara på palletten mycket, det enda är ju flerträd det är Tilt uppknappen man använder, kör man mycket flerträd ska man nog få upp den på spaken.


Hur har ni tilt upp?


I vippan på spaken (grip öppna) Vi kör ju med sekvens.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).