Skotare

Grip

38 inlägg 16058 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17239 HSP 0,28. Jätte nöjd. Det känns som om att den greppar som en 0,36

Rottne skotare
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17411 cranb g 40 HD sköter jobbet fint och håller bra tycker jag :D

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17491 Grip är helt klart smaksak, har en hultdins "supergrip"0.36 på våran 1110:a. Gillade den inte så mycket i början men nu har man kommit in i den, saknar att den inte öppnar sig så mkt som hsp bara, då jag kört hsp 0.36:a på en valmet 860 förut. Men hur kan ni tycka att det är svårt att ha hsp grip i lasset? Tycker hsp är bättre när man rågar, kan hålla kvar virket bättre. :D

Avatar Fallback
Ellingsson  
#17501 Cranabs g40 är ta mig fan den bästa gripen jag kört,tror inte de finns nån som rullar timmer bättre,den är riktigt rejäl,jag tycker inte alls om HSP som jag kör nu,visst den håller bra och så men det är svårt att köra grovt timmer med den utan att anstränga sig,vet inte varför om det är nåt fel på den eller nåt ?

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17519 valmets G40 är bästa gripen jag provat den går bra alltid

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17525 Om man jämför med våran Hultdins 0,42 å HSP 0,40 som vi har nu så är de stor skillnad att hålla kvar rågen. HSP öppnar ju som en mås så bröstet tar i innan schenglarna,då lär man nypa ihop den å det rasslar fram å tillbax,innan man kommit fram från basvägen så har det alltid ramlat av virke om man har stor råge. Hultdinaren var det bara att sätta ner sen satt den still på lasset.
Men det är kanske just när man kommer upp på så stora som 0,40-0,42 det fenomenet blir. Körde en HSP 0,28 i gallring förut,den funkade bra.


Valmet860.1 skrev:Grip är helt klart smaksak, har en hultdins "supergrip"0.36 på våran 1110:a. Gillade den inte så mycket i början men nu har man kommit in i den, saknar att den inte öppnar sig så mkt som hsp bara, då jag kört hsp 0.36:a på en valmet 860 förut. Men hur kan ni tycka att det är svårt att ha hsp grip i lasset? Tycker hsp är bättre när man rågar, kan hålla kvar virket bättre. :D

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17526
Engstrand skrev:Om man jämför med våran Hultdins 0,42 å HSP 0,40 som vi har nu så är de stor skillnad att hålla kvar rågen. HSP öppnar ju som en mås så bröstet tar i innan schenglarna,då lär man nypa ihop den å det rasslar fram å tillbax,innan man kommit fram från basvägen så har det alltid ramlat av virke om man har stor råge. Hultdinaren var det bara att sätta ner sen satt den still på lasset.
Men det är kanske just när man kommer upp på så stora som 0,40-0,42 det fenomenet blir. Körde en HSP 0,28 i gallring förut,den funkade bra.


Valmet860.1 skrev:Grip är helt klart smaksak, har en hultdins "supergrip"0.36 på våran 1110:a. Gillade den inte så mycket i början men nu har man kommit in i den, saknar att den inte öppnar sig så mkt som hsp bara, då jag kört hsp 0.36:a på en valmet 860 förut. Men hur kan ni tycka att det är svårt att ha hsp grip i lasset? Tycker hsp är bättre när man rågar, kan hålla kvar virket bättre. :D


Det har jag märkt oxå, man måste stänga HSP:n lite när man sätter den i lasset innan utfärd till avlägget. Annars så bottnar lasset mot bröstet å inte spetsarna.

Cranabs G36 är oxå en väldigt bra å hållbar grip.

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17820 Kanske är ju större den är så blir det svårare vet inte. Är inte alla som kan lägga på bra rågade lass heller, tål att tränas på :wink: vi kör alltid med full råge sen fullt med virke i gripen ovanpå, och de ramlar aldrig av :lol:

Engstrand skrev:Om man jämför med våran Hultdins 0,42 å HSP 0,40 som vi har nu så är de stor skillnad att hålla kvar rågen. HSP öppnar ju som en mås så bröstet tar i innan schenglarna,då lär man nypa ihop den å det rasslar fram å tillbax,innan man kommit fram från basvägen så har det alltid ramlat av virke om man har stor råge. Hultdinaren var det bara att sätta ner sen satt den still på lasset.
Men det är kanske just när man kommer upp på så stora som 0,40-0,42 det fenomenet blir. Körde en HSP 0,28 i gallring förut,den funkade bra.


Valmet860.1 skrev:Grip är helt klart smaksak, har en hultdins "supergrip"0.36 på våran 1110:a. Gillade den inte så mycket i början men nu har man kommit in i den, saknar att den inte öppnar sig så mkt som hsp bara, då jag kört hsp 0.36:a på en valmet 860 förut. Men hur kan ni tycka att det är svårt att ha hsp grip i lasset? Tycker hsp är bättre när man rågar, kan hålla kvar virket bättre. :D

Avatar Fallback
Ponsse  
#18602 Cranab 40 gripen.Det är den bästa grip jag kört,samlar ihop mycket bra hade en hultinare på förra men den höll inte,och lossa med den då var man nästan närvös för att göra :lol:

Avatar Fallback
harvesterhead  
#19769 [size=18]HSP Regerar!![/size]
Så är det bara. Det enda är att man måste lyfta samtidigt när man tar nippet från lasset. Tycker den är suverän då jag bruka släppa knippet ca. en halvmeter ovanför vältan för att öka snurren på krancyklerna. Då är det bara att ösa. Det gick det inte att göra med supergripen(042) (Och nej vältan blir inte en bäverhydda jag lovar)

Användarvisningsbild

Re: Grip

Rubber Duck  
#50783 Ett liten bild på en logliftgrip bara.
DSC00024.JPG

Avatar Fallback

Re: Grip

grotförare  
#50808 jag tycker att hsp gripen funkar bäst. där jag jobbar så kör vi bara med hsp gripen. har kört med hultdins förut å jag tycker inte alls om den, man får inte alls med sig lika mycket i varje grip tag som man får med hsp!

Avatar Fallback

Re: Grip

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50827 Har en 0.42 supergrip på våran 1710 o den har stagen smulle av på flera ggr. ändå bryter vi sällan sten med den eller kör hårt med den. tycker den är hyffsad men kanske lite för smal? upplever iaf att cranabs är bredare.

Användarvisningsbild

Re: Grip

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50861 Samma problem hade vi förut med hultins. Byt till HD gripen,heljutet stag! Har 0,40 HSP på gamla skotaren,går ingenting mot nya hultinaren. Dock lär du se till att ställa upp trycket på ca 240 bar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grip

Agge_84  
#50963 hsp 36 o supergrip 42 risgrip

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).