Skotare

Olja växellåda ÖSA 250

16 inlägg 10459 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olja växellåda ÖSA 250

Thunborg  
#171236 Min fråga ? sitter det oljesticka på växelådan på 250 . och hur mycket olja ska det vara enligt rymduppgiften i service boken ?

TACK !!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171313 Sitter en nivåpropp,bifogar en bild.
Ca 7 liter hyopoidolja.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

Thunborg  
#171479 Tackar, saknar bok , har bara reservdelsboken , satt en timme på verkstan i morse och rev i gamla böcker , du har nog en mordernare bok än de jag fick tillgång till , 250 börjar bli antik . men nu vet jag vem jag ska fråga nästa gång det uppstår problem ......för det lär det göra , phust .

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

Danne  
#171486 Kolla in maskinisten.se har för mig att den finns en instruktionsbok för nerladdning där :grin:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

Thunborg  
#171488 Men Danne !!! då måste ja ju va otrogen.......... skämt o sido , jag var där och titta men de har uppdaterat nedladdningarna och 250 har inte uppdaterats än .

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

Danne  
#171498 Klart man måste vara i bland :grin: Finns svar på många roliga saker där....

Trodde jag hade dragit ner den men kan inte hitta den. Är problemet löst eller ska jag fortsätta leta?

Du råkar inte ha några bilder på skönheten???

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

Thunborg  
#171514 problemet är löst !! men tack . har inga bilder ,och det är ingen skönhet ..... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

Thunborg  
#172386 Ny fråga ang ÖSA 250 . det sitter en enkelverkande magnetventil under hytten baktill ? kabel nr 468 ? vad är den till ?

TACK ......

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172412 Är du säker på att det är en 8-a :?:

Tror du menar 46B och den styr frikopplingen av bakhjulsdriften.

Det är en enkelverkande ventil som styr en Scania-koppling som sitter på utgående drivaxel på växellådan bakåt,när den är trycklös så har du ingen drift på bakdelen :mrgreen:

Pos. 40 på schemat

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

Thunborg  
#172482 Det stämmer Simba ! har nu haft sönder två magneter till den , innan man kom på varför ......
skratta inte men du vet säkert varför magnetera gått sönder ???

Blir till att tok skruva imorgon ...... det är skoj att skita ner sig ...

är var 250´in så jävla bra igentligen !!!!! ?

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172499 Vem har sagt att 250-n är bra :?: :lol:

Jaha,du kör sönder magneterna....spricker dom eller vad händer :?:

Den här har ju ström hela tiden några år ska dom hålla iallafall....kollat dioden i Hirchmannkontakten :?:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

Thunborg  
#172546 Nä det blir mos av dem . bultarna är av till växelådan , så motor och låda snurrar 1/3 varv.......den enkelvekande magneten är det första som går sönder .

Jag menade att 250 var här i sverige rätt omtyckt och vanlig på 80-90 talet.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

björkholmen  
#174973 Hej någon som vet om det ska vara en backventil i Andningsfiltret på Hydraultanken på en Ösa 250? köpte nämligen ett nytt Andningsfilter (från Alfta Produkter) och det hade backventil så det bara kan släppa in luft men inte ut.....
det gamla filtret saknade backventil (tänkte bättre fråga före man gör något dumt) :lol:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

Thunborg  
#175016 Misstänker att det sitter en backventil som öppnar vid ett visst tryck 0,3-0,7 bar , det ska vara ett litet övertryck i tanken .

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175087 Jo,så är det.Tex 280 (och 1840) samt 707/250 o 250E hade trycksatt hydraultank med hjälp av motorturbotrycket.
Detta för att förhindra kavitation av hydraulpumparna ( dvs att pumpen går torr )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar