Motorsåg och handhållet

Ny olycka

41 inlägg 21190 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny olycka

Nonkan  
#173616 Någon får flytta tråden om den ligger fel.

Jaha, nu har det hänt en till tragisk olycka vid arbete med trädfällning:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14762244.ab

Verkar bli ett svårt år, tror det är 8 st hittills i år som omkommit. Snittet är ungefär 10 st/år annars. Äldre, ensamarbetande män är klart överrepresenterade i statistiken, så även här.

Tråkigt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Huggis  
#173620 Måste måste skilja på yrkesarbetare och hobbyskogsarbetare, men olyckan alltid vara framme oavsett. Jag skulle vilja veta hur många utbildade skogsarbetare som förolyckas varje år, jag skulle tippa på 0.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Phantom  
#173625 Det är tragiskt när det händer, verkar bli ett överrepresenterat år om det fortsätter som du misstänker Nonkan.
Man ser ju lite då och då en villaägare/hobbysågare som tar fram sin såg och traskar ut för att fälla ett träd...kunskap eller sunt förnuft är ofta något som saknas tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Homo abies  
#174184 Det tragiska är att det kallas olycka, det är antingen omedveten kunskapsbrist (kan ju kallas olycka) eller medveten changsning.
De flesta har skogsgrejjor för 10-20000 Men en kort utbildning för 4-8000 för att få grunder så att man kan undvika invalidisering eller dödsfall det anses ofta som för dyrt....

på ett dödsfall brukar det statistiskt sett skadas 5-8 personer så illa att de får bestående men för livet..

Och yrkesmännen är inte orepresenterade i statistiken men typen av fall ser annorlunda ut

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Logmamedåkare  
#174261 Ja, jag gick på skogsbruksskola en gång i tiden och det har jag alltid haft nytta av.
Säkerhetstänkandet var att vi helt enkelt inte fick använda motorsågen om vi inte hanterade den som vi blivit lärda, jag menar säkert handhavande.

Sen att man glömt bort förbaskat mycket är väl som det är men jag använder inte motorsåg om jag inte har skyddsbyxor, ögonskydd, hörselskydd samt godkända skyddsstövlar. Även hjälm om jag kör utanför vebacken.
Farsan är en sån skyddslös typ, eller var. Nu köpte morsan och syrran ett par skyddsbyxor åt honom efter att han sågat sig i benet, strax under knäskålen.
Nu har han åtminstone ett skydd på sig men mer än så har han inte. Nix.

Allvarligt, det fuskas nåt fantastiskt när det gäller motorsågen. Det som är rent utav upprörande är arbetsgivare som inte kontrollerar/bryr sig om att sina anställda när det gäller skyddsutrustning.
Det är mycket tok man sett genom åren. Inte för att jag är nån storhuggare men jag har så pass med vett att jag är rädd om det man har. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174390
Logmamedåkare skrev: Det som är rent utav upprörande är arbetsgivare som inte kontrollerar/bryr sig om att sina anställda när det gäller skyddsutrustning. :wink:


ja o det som är om möjligt lika upprörande eller rättare sagt häpnadsväckande är puckon till arbetstagare som gladeligen använder verktyg som dom inte har en aning om vad det är med stor belåtenhet å tycker det är jätte coolt! ända tills det händer nåt......då ska helt plötsligt arbetsgivaren ha talat om för dom att ett verktyg där en vass oskyddad kedja som snurrar med 20m/sec runt ett svärd kan vara farlig!! :surp: kan ingen tänka själv numera?? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

totte  
#174397 Dom begriper nog ofta hur farlig sågen är, vad dom som inte fått nån utbildning om och inte vet, är vad farorna är och hur man skyddar sig mot dom. Att man bör akta sig för svärdet lär varenda människa begripa, men inte hur många olika lömska sätt som finns att komma i kontakt med det genom att arbeta med fel teknik.

Och så handlade det om att arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla full godkänd skyddsutrustning och skyldig att förvissa sig om att arbetstagaren har kompetens för jobbet. Gäller oavsett om de är puckon eller ej.

Vad gäller trädfällning, som den senast omnämnda olyckan handlade om, så finns det, som vi sett i många diskussioner här, otaliga faror där väldigt många är mycket svåra att förutse utan gedigen kunskap.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Logmamedåkare  
#174406
Dom begriper nog ofta hur farlig sågen är, vad dom som inte fått nån utbildning om och inte vet, är vad farorna är och hur man skyddar sig mot dom.

Det ligger mycket i det, det kan mycket väl vara så.
Man får bara hoppas på att LRF, Skogsstyrelsen och alla andra fortsätter med sina kampanjer för säkerhet i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174432 Kurser regler och lag i all ära, men vi har alltid fått ta ansvar och tänka själv här. Betydligt mer än i övriga väst världen. Detta ska vi nog vara rädda om och ställa krav på individ snarare än regelverk.

Ser man hur det ser ut i USA blir man lite mörkrädd...

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174433 Därmed inte sagt att man inte ska ta till sig kunskap då den erbjuds, tvärt om.

Alla tjänar på kunskap, inte minst den som utför arbetet.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174466 Är det på gång eller är det i dag ett måste med motorsågskörkort som anställd,har själv tagit det i vår och det var intressant och givande.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Homo abies  
#174471
bengt.a skrev:Är det på gång eller är det i dag ett måste med motorsågskörkort som anställd,har själv tagit det i vår och det var intressant och givande.

Just nu krävs "utbildning för den arbetsuppgift som skall utföras" för anställd personal. Det som kommer härnäst är troligen (Förslag på remiss) att det blir krav på utbildning med godkänt resultat i praktiskt o teoretiskt prov T.ex. säker skog motorsågskörkort men det finns mörker i förslaget: kompetenskraven på den som leder utbildningen sänks eller tas bort!
resultatet blir att det enda som krävs är att man klarar provet en gång på den nivån. Alla vet ju vad som händer med kunskap, den sjunker med tiden. Vad bevekelsegrunderna är bakom detta kan man fundera på men en sak är säker inte tusan främjar det säkerheten! Dessutom vill jag påstå att de flesta har hyfsad respekt för sågen men betyligt sämre vad gäller träden och dess egenskaper, där saknas det mycket...

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174511
Homo abies skrev:
bengt.a skrev:Är det på gång eller är det i dag ett måste med motorsågskörkort som anställd,har själv tagit det i vår och det var intressant och givande.

Just nu krävs "utbildning för den arbetsuppgift som skall utföras" för anställd personal.

Har för mig att det börjar att gälla 20120801 så just nu krävs ingen utbildning för anställd personal. Om inte företaget har det som policy.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Robertberg  
#174542 http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2000_02.aspx

Sida 7. §12.
Sluta gissa.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Homo abies  
#174687 Ibland blir man rädd...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).