Skotare

Däck till skogsmaskin

15 inlägg 9326 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däck till skogsmaskin

wrytter  
#174483 Skall ta och beställa 2 ev 6 nya däck till markberedaren(JD 1710D eco3) och ställer mig nu frågan, vilka/vilket märke har ni testat och fattat tycke för? Har ju Nokian forest king på nu och är ju nöjd med dem. Men de kostar strax under 30000kr per däck med jobbet inkluderat. Frågan är ju, fungerar de billigare fabrikaten? Däcken för 15000kr, håller de halva livslängden av ett Nokian? Man hör ju historier om "billiga" kines däck som håller någon vecka och sedan är det punktering..
Väldigt tacksam för svar :)



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

Hansson84  
#174487 Hej.
Har inte så stor erfarenhet av olika däck men chefen menar på det att dom billigare däcken håller bra på mindre maskiner typ 1110, 1410 men på 1710orna så e det bara nokian som gäller.

Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

wrytter  
#174516 Okej. Trelleborg såg ju riktigt fina ut, men de verkade, om jag läste prislistan rätt, ruggigt dyra..

   TS
Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

DanielK  
#174526 Kina däcken verkar ju fungera fram på traktorn men inte bak.

Tror det är ÖF skogshantering i sollefteå som har kina fram på 1910an men är inte säker.

Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

wrytter  
#174530 Japp, hörde nått om att de hade annat märke pålagt. Tänkte slå ÖF:arna en pling imorgon då vi är verksamma i ungefär samma område och höra vad de tycker om det märket dem valt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till skogsmaskin

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174555 Vill du ha punktering i tid o otid så är trelleborg bäst, de är ett jävla skitdäck. Nokian är slitstarkaste däcken på marknaden!

Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

wrytter  
#174658 Jaså, är trelleborgarna så jäkla dåliga?? De var ju överlägst när det kom till att vara dyrast.. Ja Nokian är ju ett riktigt bra däck, är ju en orsak varför dem sitter på maskinerna då dem är nya. Förresten, vad levereras maskinerna med för däckmärke? Jag vet JD och Komatsu använder sig av Nokian, är det så mer resten av fabrikaten också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till skogsmaskin

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174661 jd o komatsu är dom enda som kör nokian standard numera rottne o ponsse kör trellerborg standard,

jag har kört med mina nokian däck nu i 13000 timmar utan sidskador haft 4 punkteringar på den tiden

Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174685 Trelleborg är dessutom kassa, jämfört med Nokian då, när man har band. Däckmönstret gör att banden aldrig "bottnar" utan jämnt ligger uppepå ribborna och nöter.
Ska man få banden att dra ordentligt med Trelleborg måste man spänna dem som fasen vilket sliter ännu mer.

Jag vet om en del som kör med Tianli och faktiskt är rätt nöjda överlag. Men om de håller på en stor skotarvagn i slutavverkning har jag ingen aning om.
Väljer du Tianli så se till att ta modellen som heter HF-2 om du kör med band annars får du samma tok som med Trelleborgmönstret.

Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

novis??  
#174691 vi hade trellerborg på buffalon från nov10 till jan 12 hade vi 9punkisar på nyy ponsse o dom har ju inge ansvar

Avatar Fallback

Re: Däck till skogsmaskin

wrytter  
#174755 Då var ju trelleborg ute ur bilden!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till skogsmaskin

finskpinne  
#174832 Jag har Nokias däck på mina maskiner och är nöjd med dom. På skördaren har jag även provat ett United däck och det har hållit helt bra, men jag har ingen erfarenhet av dom på skotarna. Här i trakten finns det en entreprenör som kör med wisent och elephant och dom har även provat dom här däcken, dom har nog köpt flera av dom så helt missnöjda kan dom inte vara. Men på stora skotare så skulle inte jag satsa på dom billigaste. Nokia har ju 24 ply i sin nyaste modell och det matchar inget annat märke, tror jag. Tianli har ju blivit ofantligt populära så dom kan ju inte vara helt dåliga.

Sedan har det även sålts ett ryskt märke här i Finland. Woodcraft Tyrex tror jag dom heter. Dom finns bara med "traditionellt traktormönster". Dom är även väldigt runda i kanterna så banden hålls inte på. Det har alla som har provat dom sagt. Annars har dom hållit bra, så om man inte ska ha band på så kan man ju köpa dom, de är dessutom riktig billiga.

Användarvisningsbild

Re: Däck till skogsmaskin

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174847 BKT och Alliance kommer nog jag å köpa nästa gång. Dom brukar ligga bra till i pris å det Alliance däcket jag har nu verkar va bra å hängt med länge nu. United är mycket bra enl mig men hur dom är på dom stora skotarna vet jag inte då dom jag har sitter på en 860 och har hållt väldigt bra där.
Nokia skryter säljarna med Trelleborg ligger inte alls bra till längre då säljarna säger sitt.
Blev Nokia på vår nya 860.4

Användarvisningsbild

Re: Däck till skogsmaskin

mb-man  
#175020
ICE skrev:Trelleborg är dessutom kassa, jämfört med Nokian då, när man har band. Däckmönstret gör att banden aldrig "bottnar" utan jämnt ligger uppepå ribborna och nöter.
Ska man få banden att dra ordentligt med Trelleborg måste man spänna dem som fasen vilket sliter ännu mer.


Det är ju olika band till Nokian och Trelleborg. Plattorna ser inte alls likadana ut.

Användarvisningsbild

Re: Däck till skogsmaskin

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175022 Jo förvisso men gummit i trelleborgdäcken är för mjukt, det funkar inge bra alls, en begagnad kådis har nog högre slitstyrka....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).