Avverkning (slutavverkning)

Ansvar för vindfällen i rotpost ?

9 inlägg 6354 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ansvar för vindfällen i rotpost ?

axwell  
#174504 SCA skulle i jan-feb -12 avverkat en rotpost men efter Dagmar blev det inget av senaste vintern.

Vem har ansvar för att ta ut den nu stormfällda granskogen före 15 juli.
Det är åtskilligt mer än max 3m fub/ha

Om SCA skulle vägra, kan Skogsstyrelsen ha någon åsikt eller är de för allierade?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

johan85  
#174529 Om jag inte har helt fel för mig så är det scas träd. Ja har själv huggt vf i rotposter som bolag har köpt och det är köparens träd. Men om du ligger i skilsmässa så räknas vf som lös egendom så då är det bägges även om du äger eller frugan äger allt själv och har äktenskapsförord.
Ganska intresant

Avatar Fallback

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

axwell  
#174536 Ja att det är SCA:s träd tror även jag, men vem har ansvar för att de kommer ut ur skogen?
SCA har inga egna skogar i närheten så det är frågan om de vill ta det ansvar som de borde ha.
Det här tillhör ett område med skärpta villkor betr. granbarkborre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

ejgum  
#174610 Allt det där står i kontraktet som upprättas vid köp, kolla den finstilta delen

Avatar Fallback

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

axwell  
#174612
ejgum skrev:Allt det där står i kontraktet som upprättas vid köp, kolla den finstilta delen

Ja det gör det förmodligen, inte min skog så jag har inte kontraktet tillgängligt.
Ägaren har blivit med skog som ensam ägare efter ett dödsfall.

Det sitter lite "i sirap" att ta beslut om det mesta.

Vad brukar ett standardformulär ha för skrivning runt rotposter ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

ejgum  
#174619 Kan inte kolla just nu men ska försöka göra det lite senare.

Avverkning brukar inte få ske förrän full likvid erhållits. Har köpeskillingen erlagts?
Kanske kan du köpa till baka skogen från köparen om du vill och det finns pengar i dödsboet

Användarvisningsbild

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

Vedproducent  
#174641 Storm och brandskador
Skulle storm eller brand övergå avverkningsrätten innan avverkning skett av de drabbade träden, äger köparen rätt att häva kontraktet helt eller delvis, vad avser ej avverkade träd och då återfå eventuellt förskott eller att lyfta den del av säljarens försäkringsersättning som hänför sig till avverkningsrätten och vara skyldig att på oförändrade villkor fullfölja kontraktet.

Ett exempel på vad som står i kontrakt. Men ingen riktig tydlighet på vems ansvar det är att följa skogsvårdslagen. Min tro är att det måste vara ägaren till träden så länge kontraktet är giltigt. Hävs kontraktet vilket knappast kan bli aktuellt med några m3/ha återgår ansvaret till säljaren. Men jag är ingen jurist så det kanske finns andra som kan detta enligt alla lagens paragrafer.

Avatar Fallback

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

axwell  
#174664
ejgum skrev: Har köpeskillingen erlagts?

Nästan hela köpeskillingen har erlagts av köparen.

ejgum skrev:Kanske kan du köpa till baka skogen från köparen om du vill och det finns pengar i dödsboet

Missförstånd, den ena parten som skötte alla skogsaffärer har avlidit och dödsboet är skiftat.

Vedproducent skrev:Storm och brandskador
Skulle storm eller brand övergå avverkningsrätten innan avverkning skett av de drabbade träden, äger köparen rätt att häva kontraktet helt eller delvis, vad avser ej avverkade träd och då återfå eventuellt förskott eller att lyfta den del av säljarens försäkringsersättning som hänför sig till avverkningsrätten och vara skyldig att på oförändrade villkor fullfölja kontraktet.


Det här var ju inte precis till säljarens fördel, lite av slavkontrakt men tack ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ansvar för vindfällen i rotpost ?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174683 Googlade lite och som jag tolkar det, är inte jurist och något trött så jag kan ha fel, så är bägge parter ansvariga, kryptiskt och fint.

Regleras av 29 paragrafen i Skogsvårdslagen:

Insektshärjning

29 § Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om bekämpning av insektshärjning i skog och om upparbetning av skadad skog, utforsling eller lagring av virke och andra åtgärder som behövs för att motverka uppkomsten av yngelhärdar.

Skogsmarkens ägare är ansvarig för att sådana åtgärder utförs. För förebyggande åtgärder i samband med avverkning och lagring av virke är också annan som har rätt att förfoga över skog eller virke ansvarig. Lag (1993:553)


som finns att läsa här:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... -1979-429/


Här kan man se hur hovrätten tolkat denna paragraf:

https://lagen.nu/dom/rh/2007:83


Enligt skogsvårdslagen gäller som huvudregel att skogsmarkens ägare ensam bär ansvaret för att lagens bestämmelser iakttas (a. prop. s. 57) men från den regeln görs undantag bl.a. vad avser skogsskydd; så stadgas i 29 § skogsvårdslagen - bestämmelsen avser insektshärjning - att ansvar även åläggs den som har rätt att förfoga över skog och virke, vilket innebär att exempelvis en rotpost- eller virkesuppköpare får ett ansvar för att skogsskyddsföreskrifterna följs.


och eftersom det är SCA som har avverkningsresurser och skulle huggit posten redan i vintras så är det nog de som har det största ansvaret.
Jag TROR faktiskt inte att säljaren av en rotpost får ta något träd som ingår i posten, det lär bli stöld eller egenmäktigt förfarande.

När är sistadatum för huggning och hela posten måste väl vara betald innan de får börja hugga?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).