Skotare

JD 1410D vs Valmet 860.3

51 inlägg 19054 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JD 1410D vs Valmet 860.3

Thunborg  
#17389 För och nackdelar tack :shock:

Vill höra åsikter om 1410 D vls och 860.3 Loadflex

Övertyga mig om villken som ska välljas :lol:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#17391 jag skulle nog välja en valmet,för loadflexen är jävligt bra och att kranarna är fina och det är bra service,nackdelarna med valmeten tycker jag är att boggilådorna är väldigt slagiga om man jämför med JD,och sen att om man gallrar fastnar lätt loadflex grindarna i grenar o rat,sen så tycker jag dom är rätt lika...jag kör en 1410D nu med vanligt lastutrymme och måste säga att den är väldigt stadig och bra,lite nackdelar tycker jag är midjelåset och att den är rätt trång i hytten paletterna tar i inredningen för mig..men annars tycker jag att båda är fina maskiner,fast jag jag fick köpa en skulle det nog bli en valmet :)

Användarvisningsbild
Thunborg  
#17393 Vi har en 860.1 11000 tim idag som vi varit nöjda med
Hur mycke har 1410 an gått några fel.

   TS
Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17436 Farsan kör en 860.? nu å har kört en 1410D förut men han tycker att den gröna var några strå vassare.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17439 Om jag får säga så är det Valmeten som gäller.

Små hyttar på dom gröne.
Ingen fotmanövrerad fram/back knapp.
Otrevligt midjelås, det kan rycka till som attans.
inte kört 1410 men 1710 är ostadig å tror knappast att 1410 är stadigare.
Inga midje stopp som på valmet.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17453 Provade en 840.3 i höstas,tyckte den lät illa i hytten,tyckte inte att hytten kändes nämvärt större heller. Men 860n kanske är bättre.
Finns ju inga som slår john deeren i driften,går himla fint med balanserade boggien,omöjligt att få boggieres. Men just 1410an har väl varit lite av ett "svart får". Mycket som gått sönder på dem. Mycket är ju lika som på 1110an,fast denna lastar mera.
Att den skulle va ostadig kan jag inte uttala mig om när de gäller 1410an,men våran 1710 är förbaskat stadig lär man säga. Sällan man får hjärtat i halsgropen fast man kommer åkandes med 22 kubik över stock och sten.
Vetetusan om ja inte skulle satsa på en ponsse buffalo om man skulle ha nåt i den storleksklassen.

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17467 Firman jag kör åt har en jd1410d med 7000tim.Ett lager i boggin gick sönder när den var ny men det gick ju på garantin,sen har den gått som en klocka.bara å åk!.. :D Det bästa med den maskinen är krankapaciteten,grymt stark fast det är 036ans grip.Jag gillar den skotaren,väldigt lätt körd.Stora har en 860 här hemma är väl en 03-04a,skulle inte vilja byta 1410an mot den för den har gått förjäkla dåligt.Bytt ut det mesta,den listan kan göras lång inga små saker heller precis.Axlar pumpar sprickor i chassiet mm....Måste vara ett riktigt måndags ex.Eller åxå är det bara en Valmet :D

Avatar Fallback
Ellingsson  
#17470 1410D är väldigt stabil,fast man kan väl välta vilken maskin som helst på ett salsgolv bara man vill,tycker iaf att den är stabil och bra,har kört loadflex o allting,och själv föredrar jag loadflex,men jag skulle vilja ha en 1410 med loadlflex och cranab kran det vore en bra maskin skulle jag tro...

Användarvisningsbild
Skog  
#17472 Här hemma tycker jag de smäller bromshus ganska ofta på både gröna å röda maskiner, har då fått uppfattningen att en 14 tonnare får gå ganska hårt eftersom de oftast jämt går efter en slutavvrekningsskördare, jag menar 18 ton timmer är ingen konst att lägga på :?

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17479 Vad jag har förstått så har väl vls vågen i griplänken som timmerbilarna, loadflexen har vågen i bankarna. Måste bli ett jäkla tryckande på "vågknappen" med vls. Sen är jag lite skeptisk mot vls-grinden, den är ju hydraulsk både uppåt och åt sidorna. Valmets grindar är rejälare. Bromshusen verkar som sagt vara ett problem på bägge modellerna, men jag tror att om man använder vågen och inte toklastar så håller dom.
Jag kör själv en loadflex och är helnöjd, det enda som stör mig är att alla basvägar inte tillåter full bredd! Köp den som har bäst service där du verkar eller helt enkelt den du tycker är snyggast! Bra maskiner bägge två.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17513 jag skulle ta en 860.3... ha provat bägge och valmeten stod mycket stadigare

Avatar Fallback
890.3  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17514 Helt enig.Ingen slår valmet i stabilitet.kjører selv en 890.3 1710n er rene mopeden i forhold.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17516 Jag kör också en 890.3 och den är sitter som gjuten i backen

Avatar Fallback
890.3  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17520 Har du loadflex på den?

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17521 jo det har den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).