Verkstan

En fråga till de som kan svetsa.

46 inlägg 38192 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

4WD  
#171033 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

machonisti  
#171059 Vilken elektrod är prisvärd i sverige. Jag har faktisk köpt lågpriselektroder för 8 eur paketet (basiska) men har inte vågat reparationssvetsa med dem men i övrigt tycker jag de funkat bra.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

barbarossa  
#174232
ulfgustav skrev:Hej
Ja det var ingen vacker svets, möjligen var det en vacker svets från utsidan. Det brukar ju oftast bli fina svetsar med Mig, men däremot så blir de inte så hållbara, såvida man inte är noga med inställningar och val av svetstråd.
Med vanlig pinne så är det oftast det omvända, bra svetsar med bra inbrännning men inte alltid lika snygga som med Mig

varför skulle inte en svets bli hållbar med mig/mag såvida en erfaren svetsar med rätt utrustn.jobbar själv som svetsare sen 15år tillbaka

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Skogshuggarninorr35  
#174235 Visst kan du få en hållbar svets med mag om du kör rörtråd, men tar du vanlig homogen standardtråd blir den inte lika hållbar.
OK 48 är en bra allroundtråd som används till all reparation och till och med när vi svetsar nya bandbrodd trots att många säger att det inte går.
Vilken elektrod ni än köper så heter dom olika Men på t ex OK 48.00 står det även 7018 på både pinne och paket.
Tittar ni efter 7018 spelar det ingen roll vilken tillverkare det är på dom för dom håller samma klass.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

foton  
#174236 Håller med föregående talare OK 48.00 är bra att jobba med, och blir starkt.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Skogshuggarninorr35  
#174239
4WD skrev:
machonisti skrev: Esab 48 är en bra elektrod.

Men inte särskilt prisvärd va???
Finns i många olika varianter av den med olika egenskaper.


Ok 48.00 finns bara i en variant, ska du ha annan variant har den ett annat nummer.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

4WD  
#174248 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

4WD  
#174249 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174760 När vi ändå diskuterar dåliga svetsfogar...
Har inte svetsat på länge men idag var det dags, har en Esab 150 med nån gas som är "samma" som Mison-25 men heter nåt annat (kommer inte ihåg vad just nu).
Hur jag än vred på ström- och trådhastighetsreglagen så blev det inte bra, brände inte in i materialet och fogarna var rejält fula och poriga. Nästan som om jag svetsat utan gas.

Kan fel inställning på gasflödet ge så fula svetsar? Hade 9-10 l/min.

Materialet jag svetsade i var en ramdel till en Kina-ATV men även kinesiskt stål borde väl vara svetsbart :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

totte  
#174763 Hade du gjort ren ordentligt i och runt fogarna?

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

zetase  
#174764 har svetsat tunga konstruktioner med solid tråd och det går utmärkt om man har rätt inställningar,fast rörtråd är väl att föredra,svetsa med 48or är bara tråkigt och långsamt :D fast dom är ju praktiska vid reperationsjobb ute i buskarna,enda roliga pinnarna å svetsa är är högutbytes elektroder typ maxeta eller dyligt

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

4WD  
#174767 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 20:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Förare  
#174802 Är det svetsen som spruckit eller är det vid sidan av svetsen som sprickan finns?
Det kan ju även vara en konstruktions miss med för klent material.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174881
4WD skrev:Låter som föroreningar av nåt slag- precis som Totte nämnt.
Även om gasregulatorn visar utslag på 9-10liter behöver inte det flödet gälla vid munstycket. Kolla flödet där med flödesmätare.
AGA´s gaser har jag inte råd till längre. Jag är fullt nöjd med Yara. (Har också kört med Strandmöllen). Universalgasen för MAG heter Secure18 hos Yara.


Jodå, det var renslipat och materialet var nytt så det är ingen rost med i bilden.

Har inte möjlighet att mäta flödet vid munstycket men det kanske kan vara läge att byta eller göra rent det.
Kom också på att jordklämman ser rätt sorglig ut, ska kolla om jag hittar en bra klämma nånstans.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

meknisse  
#174904 Om det blåser från en öppen dörr kan gasen blåsa bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).