Avverkning (slutavverkning)

Metallvrak?

19 inlägg 9937 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Metallvrak?

Elias Granqvist  
#173970 Hur definieras begreppet metallvrak? Hur mycket metall skall det handla om?

Att man inte vill ha det i sågen, förstår jag.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173972 ett metallstift från häftapparat innebär att stocken vrakas.

Användarvisningsbild

Re: Metallvrak?

ananders  
#173982 [quote="ume"]ett metallstift från häftapparat innebär att stocken vrakas.[/quote

Nja det får vara ett stort stift. Jag fäster mina travlappar med häftapparat men jag får inget vrakat på grund av metall.

Tror mer på spik, ståltråd och dyligt.

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173983 Skiljer nog mellan sågarna då, här är endast aluminium stift tillåtna ej stål
men skulle väl skrivit stålstift kanske..

Användarvisningsbild

Re: Metallvrak?

ananders  
#173985
ume skrev:Skiljer nog mellan sågarna då, här är endast aluminium stift tillåtna ej stål
men skulle väl skrivit stålstift kanske..


Det är nog som du skriver att det skiljer mellan sågarna. Använder stålstift och ibland till och med häftstift.

Användarvisningsbild

Re: Metallvrak?

masterchief  
#174020 En stålmantlad gevärskula från forna tiders fälskytte räcker för o ge utslag.

Användarvisningsbild

Re: Metallvrak?

Mäki  
#174021 Vi har blivit tillsagda att om vi stansar fast vältlappen med mera än två stift så ger det utslag.

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

axwell  
#174023
masterchief skrev:En stålmantlad gevärskula från forna tiders fälskytte räcker för o ge utslag.

Undrar om det stämmer för alla sågverk, har aldrig fått någon anmärkning för sånt.

Efter Dagmar kom alla mina vindfällen från gränsen till en gammal skjutbana, något kan tom. ha stått på den sidan.

1 vrak pga dimension(omärkt massabit o.o6 fub, under traven på avlägget) 5 % 2:a klass, 95 % 1:a.

Tunadals sågverk, troligen Sveriges största gransågverk.

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

Lars-G  
#174027 Aluminiumstift är det enda som är tillåtet och det gör inget om det sitter fler än två stift, har säkert slagit fast fem till sex stift utan att få vrak. Kontrollutrusningen arbetar troligen med magnetism och ger inget utslag på aluminium.

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

Byfånen  
#174031 På de flesta sågverken så får virkesmätaren indikation på metall innan han gör sin bedömning. Sedan är det han som avgör om stocken skall vrakas eller inte med hänsyn till ex. vältlappar, stamskador, lyror, blånad i ändyta m.m.

Det innebär att han ej vrakar för vältlappar, men däremot om han ser en stamskada med en tydlig blånad i ändytan så som större metallföremål (taggtråd m.m) tenderar att göra.

I de fall där man har automatisk vrakningsfunktion testar utrustningen dagligen med hjälp av två metallkulor intryckta i provstockar. Den ena kulan (10mm i dia om jag minns rätt) skall visa OK, dvs. inget vrak medan den stora (17mm, om jag minns rätt) visar vrak.

Man kan lite grovt säga att om du trycker in 15-20 st stålhäftklämmer så finns risk för vrakning automatiskt, medan om du "råkar" fästa med 3-4 klammers görs inget vrak.
Senast redigerad av Byfånen lör 05 maj 2012, 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174033 I min prislista så står det: "Vid metallindikering vrakas stock utan okulär bedömning"

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

Byfånen  
#174034 Då har din köpare en metallsökare som är godkänd för automatisk vrakning enl VMR:s regelverk. Och testas dagligen med "stålkule-metoden".

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

Byfånen  
#174039 Här står det mesta:

http://www.vmfsyd.se/Kvalitetssystem/3% ... 0SPOLE.pdf

Användarvisningsbild

Re: Metallvrak?

huggdags  
#545814 Vi har kört med en Titac T-formad plastklammer och rapid pistol i många år, det rekommenderas varmt. Då slipper nån tro att det är stålklammer man använt vid märkning.

Användarvisningsbild

Re: Metallvrak?

halvproffs  
#545861 Har använt4-5 metallklammer i varje vältlapp jämt och har aldrig fått avdrag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).