Skogsnyheter

SMFs VD pratar klartext!

20 inlägg 8465 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SMFs VD pratar klartext!

Cruiser_no1  
#173877 Jag fick hem tidningen "skogsentreprenören" som är en medlemstidning från smf, och där smfs vd ulf sandström och ställer frågan;

"är entreprenörsstrategin i det svenska skogsbruket på väg att totalhaverera?"

Som jag ser det så håller jag nog med helt och hållet!
Hur ser ni andra på detta med skogsbranschen? Har det blivit en högriskbransch med dålig lönsamhet och dyra maskiner?
Måste man "få hjälp" av "kunden" för att kunna start upp ett helt nytt företag idag?
Om det är så, så är det en väldigt tråkig utveckling av skogsbranschen.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173879 Här finns den att läsa på nätet, sidan 10 och 11 är det:

http://issuu.com/dynamo/docs/smf_02_201 ... ckgroundCo

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

Gubben  
#173980 Vilket svammel! Varför kan inte skogs entreprenörer köra på timtid som andra brancher som hjullastare, grävmaskiner, väghyvlar, bandtraktorer, Plogbilar, Servicemekaniker, verkstäder, bilhandlare.Ta va du vill. Varför kan inte en skogsentreprenör köra på timtid!. Nu är det så här i norr botten men det kan jag förstå för här är medelstammen så låg per ha och diameter spridningen så stor att en slutavverkning på 0,20 innebär 1000 stam 0,08 m3f på 1 st 1,0 m3f För att få ett medel på 0,20 m3f (sarkasktiskt räknat).

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

foton  
#174010 Tänk om en grävmaskinist skulle börja och flänga fram som folk i skogen? Då skulle han bli hemskickad från arbetsplatsen omgående. Vi som är i skogen är inte riktigt normala i huvudet!

Användarvisningsbild

Re: SMFs VD pratar klartext!

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174011 det är precis som ulf säger dom stora bolagen idag totalvägrar ersättningshöjning.
hotar entreprenörer med o sluta så skiter bolagen i fullständigt!
det jobbigt läge när större delen av entreprenörerna sitter me nya maskiner o stora skulder så dom tvingas fortsätta o de finns ju knappt konkurrenter till bolagen här uppöver

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

JD 2006  
#174026 Ulf Sandström verkar vara en av få som verkar våga just som rubriken "prata klartext".
Tur att det finns någon som gör det för entreprenörerna i skogen idag, då det verkar vara ett svalt intresse av att hjälpas åt....

Varför sätter inte branchen ner foten ordentligt nån gång och helt enkelt säger somn det är, DÅLIGT.

Hur kan det komma sig att det funkar i andra brancher??

Något som är lite lustigt på tal om bolagen, så läste jag i en annons på ams.se där Sca skriver i sin policy på egna lag att man skall visa sig som förebilder mot entreprenörerna.

Varför gör man så? Det är ju som att be om att lagen skall titta snett på varandra och inte samarbeta med varandra.

Skulle det inte vara bättre om det stod t.ex. Sca egna avverkningslag skall gå i "bräschen" när det gäller Kvalitet, Miljö och god Personalvård..och verka för gott samarbete med andra avverkningslag, vill bara belysa att det är så otroligt mycket små saker som man kan bli fundersam på.

Det där med att bolagen måste hjälpa en entreprenör att starta har väl mer blivit en regel än undantag.
Lösningen idag om man skall bli en framgångsrik skogsmaskinentreprenör är om man har några miljoner på banken som man inte behöver till något annat, då kan det nog funka bra.

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

Gubben  
#174332
JD 2006 skrev:Ulf Sandström verkar vara en av få som verkar våga just som rubriken "prata klartext".
Tur att det finns någon som gör det för entreprenörerna i skogen idag, då det verkar vara ett svalt intresse av att hjälpas åt....

Varför sätter inte branchen ner foten ordentligt nån gång och helt enkelt säger somn det är, DÅLIGT.

Hur kan det komma sig att det funkar i andra brancher??

Något som är lite lustigt på tal om bolagen, så läste jag i en annons på ams.se där Sca skriver i sin policy på egna lag att man skall visa sig som förebilder mot entreprenörerna.

Varför gör man så? Det är ju som att be om att lagen skall titta snett på varandra och inte samarbeta med varandra.

Skulle det inte vara bättre om det stod t.ex. Sca egna avverkningslag skall gå i "bräschen" när det gäller Kvalitet, Miljö och god Personalvård..och verka för gott samarbete med andra avverkningslag, vill bara belysa att det är så otroligt mycket små saker som man kan bli fundersam på.

Det där med att bolagen måste hjälpa en entreprenör att starta har väl mer blivit en regel än undantag.
Lösningen idag om man skall bli en framgångsrik skogsmaskinentreprenör är om man har några miljoner på banken som man inte behöver till något annat, då kan det nog funka bra.
Jag har kört åt SCA och deras maskiner 10% av maskinparken var betydligt dyrare än entreprenörerna och då hade dom bättre medelstam och ytstruktur Samt inget maskinlag över om Sollefteå.

Användarvisningsbild

Re: SMFs VD pratar klartext!

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174338 [/quote] Jag har kört åt SCA och deras maskiner 10% av maskinparken var betydligt dyrare än entreprenörerna och då had[b][/b]e dom bättre medelstam och ytstruktur Samt inget maskinlag över om Sollefteå.[/quote]


Sca åsf har maskinlag som går mellan hammarstrand och ut mot kramforskusten o en av grupperna brukar va o köra uppöver mellan junsele och näsåker dom har nog fått åka längre iom det har blivit mindre av den grova skogen...

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174339
Gubben skrev: Jag har kört åt SCA och deras maskiner 10% av maskinparken var betydligt dyrare än entreprenörerna och då hade dom bättre medelstam och ytstruktur Samt inget maskinlag över om Sollefteå.
Vissa bolagsmaskiner deltar något mer i tester och visningar, vilket höjer kostnad.
Dock finns det betydande möjligheter att lägga kostnader på andra konto.
Det räcker dock att studera Södras lilla egna maskinpark. Hade det varit lönsamt hade de haft fler egna maskiner.

SMF borde tidigare varit vaknare på vad som pågår och satt ner foten.

Att som SMF låta bli att argumentera mot felaktigheter, som de har fått insikt om, har gett dem många missbelåtna skogsägare emot sig.

SMF har även hotat personer med rättsliga åtgärder, som hörbart kritiserat SMF för deras avståndstagande i problem".

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174369 har sca fortfarande driftuppföljningsgrejor i entreprenörernas maskiner?

Användarvisningsbild

Re: SMFs VD pratar klartext!

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174373 ja de har vi haft sen glada 80-talet o de lär nog fortsätta så

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

Gubben  
#174436 Jo det har dom. Man kör även på G0 tim så det är bara glömma kaffe i maskin :lol:

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174495 Hur motiveras det egentligen?
måste va lättförhandlat när dom dessutom har egna maskinlag...

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

JD 2006  
#174508
ume skrev:Hur motiveras det egentligen?
måste va lättförhandlat när dom dessutom har egna maskinlag...


Ja det kan man väl skriva en hel uppsats om bara själva driftuppföljningen som vi har i maskinerna varje dag.

Lättförhandlat?

TJA det är väl frågan det.....enligt min erfarenhet så kan man lika gärna slänga all statistik från den driftuppföljningen i pkorgen direkt.
Det är ju inte många förare som fyller i den på ett korrekt sätt vilket medför stora variationer på drifttider, rep-tid, G-0 tid m.m.

Det där med visningar osv. är lite märkligt då de "egna lagen" sällan tar praktikanter utan de slussas ut till entreprenörerna....

Användarvisningsbild

Re: SMFs VD pratar klartext!

towes  
#174513 Hm, vet inte om jag tyckte det var så mycket klartext. I så fall säger det väl en del om vad som (inte) sagts tidigare. Men ni som är i entreprenörsbranchen kan ju förtydliga ytterligare för oss som mest försöker sköta egna skogar.

Som jag uppfattar det så har man historiskt avvecklat bolagens maskinparker och egna anställda till förmån för privata entreprenörer. Anledningen torde vara självklar: ekonomi. Bättre köpa in tjänster baserat på behov för stunden än att hålla en egen personalstyrka i en bitvis svängig efterfrågan. Särskilt om man lyckas hålla nere priserna.

Huvudfrågan är väl bolagens betalningsvilja? Vi har ju i flera trådar kunnat förstå att många av er entreprenörer har kniven mot strupen. Är man måhända klämd mellan två alltför starka parter: skogsägarna som vill tjäna på sin skog och bolagen som... tja, vill tjäna ännu mer?

Om detta inslag var klartext, har då branchorganisationen varit stark nog tidigare? Är det så ont om jobb att man inte kan hålla en gemensam nedre gräns gentemot bolagen? Jag har fått uppfattningen att ni var ett skrå som det börjar bli ont om. 

Skulle för övrigt själv hellre ha en nogrann förare per timma i gallringsskogen än en som suktar efter "filéerna" för att få mat på bordet. 

Förklara gärna för en vanlig "dum" oinvigd. (Även vad Go-tid mm betyder.)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).