Socialt (mer om oss)

Sluta med Alkohol ??

349 inlägg 211411 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173944
backman skrev:Ja i dag är det 6år sedan jag kom hem från behandlingshemmet i Jälla,det är något att fundera på lite då och då. Ett fåtal av dom som jag känner som va där har klarat sig hittills från att dricka.Många av oss alkoholister som är gifta och går behandling drabbas av skilsmässor trots att vi slutat dricka det gäller att försöka anpassa sig till det nya livet och omgivning
Det har nu fungerat i 2236 dagar nu en dag i taget.
Jag följer dina stillsamma betraktelser, som jag med mina betraktelser som åskådare vid missbrukare något känner igen.
Nu önskar jag några "tänkbara" förklaringar till varför skilsmässa och problem ibland blir konsekvens när missbrukare "blir en ny människa".
1 Beror detta på lång förändrad situation för båda parter i en relation där missbruk pressat båda till något som inte är naturligt för någondera av personerna?

2 Kan någon orsak sökas i att missbrukaren som blir stark och mera konsekvent inte längre bjuder till lika mycket som tidigare när "taktisk tolerans" förekom från den personen för att få utrymme att dricka?

3 Kan ytterligheten uppstå att den tidigare "eftergivna och sammanhållande parten" som medberoende person inte längre har kvar sin roll som gav sympatier från vissa i omgivningen? (Hjälterollen i relationen är flyttad till den fd. missbrukaren.)

Allt detta frågar jag för att som utomstående skall förstå och stötta båda på bättre kompisaktiskt sätt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Blivande snickare  
#173952 Hjärtliga Gratulationer, Backman! :)

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174841
Bertilsson skrev:
Allt detta frågar jag för att som utomstående skall förstå och stötta båda på bättre kompisaktiskt sätt.


Frågorna har jag inget direkt svar på men det ligger mycket i vad du skriver,det är många orsaker som jag inte vill gå in på här eftersom programmet är frivilligt och förbud eller tvång inte används i texten, vill jag ej säga att så måste ni göra för att va nyktra.Var och en bestämmer så ser jag på det kanske verkar enkelspårigt och virrigt men det fungerar för mig.Kan vara svårare för annhörig att aceptera att även dom behöver hjälp att komma på andra tankar men sådan hjälp finnes om viljan finnes.Men skammen är ett stort hinder med öppenhet kommer man en bit på vägen man är inte ensam om problemet.
Tiden går 2243 dagar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178729 Jag önskar er alla en trevlig Midsommar för min del blir det förhoppningsvis den 7de utan alkohol det känns väldigt tryggt.
Har haft visningar av sågarna det är många trevliga samtal under en dag och funderingar när jag säger att jag satsar en del pengar på sågarna och inte på systembolaget,ex 2 mån kostnad för sprit kunde jag köpa en såg för ca 13000kr för att ha och leka med en del tycker man är lite konstig men jag är nykter det är mitt mål 2283dar har det fungerat hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

totte  
#178748 Önskar dig en på alla sätt torr midsommar Åke!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178752 För er som vill dricka något gott utan alkohol kan jag rekommendera Sanbitter Juice.

Jag har skrivit en bloggpost med recept på ett antal alkoholfria drinkar:
http://blogg.sundhult.com/2012/03/10/och-vinnaren-ar/

Annars är det kanske läge att testa Almedalsdrinken som lanserades igår.
http://almedalsdrinken.se/

//.D

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

johan eriksson  
#178755 Almedalsdrinken lät som en riktigt god sak att läska sig med på sommaren. Hittar jag bara lite flädersaft i gömmorna så ska den provas.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Nolltax AB  
#178757 Min morbror stövlade in på Systembolaget idag.
Om det var i Märsta eller ej minns jag tyvärr inte.

Hur som haver, dukat upp med sju sorters sill i entren hade dom så här inför midsommar.
Å diverse dryckesprov till såklart.

Morbror min gick i spinn, här ska provas!


Allt var dock alkofritt till hans förtret. Bra initiativ av Systemet dock....

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179027
backman skrev:Jag önskar er alla en trevlig Midsommar för min del blir det förhoppningsvis den 7de utan alkohol det känns väldigt tryggt.
Har haft visningar av sågarna det är många trevliga samtal under en dag och funderingar när jag säger att jag satsar en del pengar på sågarna och inte på systembolaget,ex 2 mån kostnad för sprit kunde jag köpa en såg för ca 13000kr för att ha och leka med en del tycker man är lite konstig men jag är nykter det är mitt mål 2283dar har det fungerat hittills.
Så här dagen efter midsommarhelgen förmedlar jag några intryck.
Nyheterna midsommardagens förmiddag i radio var inte så muntra. En helg då de flesta vill ha det extra trivsamt sker kanske årets största missbruk. Detta sker trots långvariga erfarenheter om hur denna helg brukar bli.

Tre ungdomar "ockuperade" trädgårdsmöbler på vår MHF-gård (Motorförarnas Helnykterhets Förbund) under pågående aktivitet där. De kom med bar överkropp och drack sina öl.
Vi valde att förklara att de kommit in på privat mark. Jag försökte förklara att deras nu visade kondition kunde tyda på att de var storkonsumenter av alkohol som framdeles kan kosta körkort och hälsa för dem. Två av killarna föreföll att ta till sig min i grunden välmenta upplysning.

En av våra spelemän på midsommarafton sen 10 år berättade att han för ca 15 år sedan drack mycket för mycket. Nu arbetar han frivilligt med att hjälpa personer som försöker lyfta bort sprit och droger.

Du har gjort ett bra val "backman". Missbruket kostar varje skattebetalare ca 15-20.000 kr/år. Därtill kommer kostnad för missbruk.
Dina motorsåg är en mycket bättre investering! God fortsättning!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179038 Är det i Vallsnäs du menar Bertilsson?

Antar att vädret ändå gjort att helgen blev lugnare trots att det är (ännu en) helg med stort alkoholintag.
Normen att det måste finnas nubbe till sillen gör det inte lättare för de som har problem med alkohol, Måste vara ett helvete att vistas i de miljöer där dofter och annat lockar till att bara ta en liten, vilket många gånger kan vissa sig ödesdigert för den som kämpat sig ur ett missbruk.

//.D

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179063
Sundhult skrev:Är det i Vallsnäs du menar Bertilsson?
Alldeles rätt!
Det var en helt torr midsommardans. Regnet började en minut före avslut av hela tillställningen.

Sundhult skrev:Antar att vädret ändå gjort att helgen blev lugnare trots att det är (ännu en) helg med stort alkoholintag.//.D
Tänk, vad värdefullt lite vatten kan vara!
Endast 21 fyllerister i Halmstad mot 30 förra året. (Eller var det ökad mängd Almedalsdrinkar i år?)

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Storken  
#179089 Angående det här med att byta kärring... För några år sen var jag ihop med en tjej som hade (och fortfarande har) problem med alkoholen. Till att börja med märkte jag inte så mycket, men efter div. incidenter på olika kalas så blev den stora finalen att hon ställde till med en svartsjukescen på min bäste väns bröllop...
Hon anklagade mig för att limma på brudgummens brors flickvän...
Jag kan ju inte neka till att damen i fråga såg väldigt bra ut, men man har väl skam i kroppen ! Dessutom är det ju meningen att man ska va lite social när det är bröllop o allt. 😡
Jag brukar va optimist, men då förstod jag vad klockan var slagen!
Alla som inte kände henne tyckte att hon var så liten och söt och sen blev hon en sån riksärkekärring när hon blev full...
Fy fan, säger jag bara, fy fan ! :ymsick:

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179094 Jag har aldrig riktigt lyckats börja dricka med alkohol, länge brukade jag snitta en gång per år, nu är det snart två år sedan sist.
Jag tycker alkohol för mycket roligheter med sig i många sociala sammanhang, men jag har aldrig sett några råd om hur man ska komma igång och dricka alkohol om man är dålig på det.
T.ex här i bloggarna ser man ju flera som verkar uppskatta alkohol, allt sådant missar jag.
Mycket minnesvärt tok man vart med om har ju ändå skett under berusning.

Min moster hade liknande problem när hon i många år ville gå upp i vikt på bra sätt, allt handlar bara om att dricka mindre alkohol och att gå ner i vikt.

För egen del tror jag att det bottnar i att jag spytt några gånger i samband med alkoholintag, blir som någon psykisk låsning, att man när man känner smak av alkohol tror att man kommer spy och skämma ut sig, o.s.v.
Ska man någonstans så kan det hjälpa att ta "ett par" hemmavid, bara man kommer igång så går det oftast bra.
Är f.ö likadant med ärtsoppa, jag spydde ärtsoppa två gånger efter varandra för över tjugo år sedan, jag har sedan dess inte ätit ärtsoppa och tänker inte heller göra det. Provar jag ärtsoppa igen så är jag övertygad att jag kommer spy.
Heller ingen stor förlust, ärtsoppa gör knappast livet roligare på något sätt.

Kanske man borde starta en egen tråd.....aja...

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179121 Ja det lät lite annorlunda, fint för jag gillar annorlunda grejer!
Det mesta kan ju gå an så länge man gör det för att man vill, inte för att nån brukar göra så.
Det är väl en av mina teser: Gör vad du vill.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Blivande snickare  
#179155
Slurfi skrev:Det är väl en av mina teser: Gör vad du vill.

Farsan brukar säga: Gör som du vill, för så gör du ändå! :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).