Verkstan

Hydraulteori för en novis: Fråga.

30 inlägg 16030 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169725 Det vanligaste är att man kopplar in en kugghjulsflödesdelare.
En ingång och två utgångar, den ena går till tank och den andra kan ge valfritt tryck
beroende på deplacementförhållande mellan sektionerna i flödesdelaren.
Fysikens lagar säger att det man förlorar i flöde vinner man i tryck(minus förluster).

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#169763
Zalman skrev:Vilket tryck klarar traktorns pump?
Med lite tur så klarar pumpen 170bar och att det är huvudchockventilen som
är ställd på 140bar.

Har inte hittat någon möjlighet att justera pumpens maxtryck, den sitter osynligt i skarven mellan motor-transmission/växellåda.

Månskensbonnen skrev:Kunne ha gått :smile: Om du bara ska använda extrapumpen till skogsvagnen så kanske du kan hänga tanken i lyftarmarna

Den kommer att sitta i bakgaveln mellan övre lyftarmar, rakt ovanför PTO-pumpen.


ÅsaNisse skrev:Nästa fundering: Tål kranen högre tryck/lyftkraft eller kommer du att få en hög krokigt järnskrot? :?:

Den bör tåla samma tryck som de övriga Europeiska ATV-vagnarna, 160-180 bar är väl det vanligaste?


Väntar med att realisera Zalman och ÅsaNisses mer avancerade finesser.

Tanken med elmotor imponerade inte på min granne, "ska se om jag inte kan hitta nåt bättre".
För mig en underlig rördragning; olja på trycksidan matas via ett rör åter in i tanken och kommer ut igen diagonalt längst bort från där oljan gick in, på vägen passerar den först en plomberad"tryckkännare"(110), senare en fjäderbelastad mekanisk sak som via en länk på utsidan står i förbindelse med den kraftigt dimensionerade anordningen som påverkar manöverswitchen.
Jag antar att denna "sak" öppnas när länken får fjädra in igen i samband med att pumpen inte skall vara igång längre och oljan rinner tillbaks till tanken i samma rör som den gick ut.

Är det har någon standardlösning eller har jag gissat fel?


Om tanken ansåg grannen att man måste ha ett luftfilter så att den kan "andas" vid ständiga nivåförändringarna som uppstår beroende på i vilken position kolvstängerna befinner sig. Nu andas den genom en kulventil med 3mm dia
Inte optimalt förhållande (avstånd) mellan in/utföde, kan bli bättre med en liten skiljevägg.

Hur kompenseras nivåförädringarna i traktor, volymen är nästan lika liten, har inte sett det filtret, påfyllningspluggen är heltät ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169770 Något mera långsökta lösningarna:
1. Byt traktor
2. Byt lyftcylinder till en med större diameter

Dock röstar jag på att sätta en flödesdelare på vagnen.

Vill man ha en hydraulisk "växellåda" så kan man ha en tvåvägs elventil som växlar mellan
normalläge och starkläge(man kopplar i och ur flödesdelaren).

Vill man ha 3 "växlar" så sätter man in en trevägs elventil så man får
1snabb(svag), 2normal och 3stark(långsam) beroende på och man tar ut olja från A eller B från
flödesdelaren eller flödesdelaren urkopplad.

Vill man lyxa till det så kan man tryckstyra dessa 3 växlar så att det sker med automatik.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Bax  
#170148 En annan fråga:
Min vedklyv är ett gammalt hembygge gjort av en bysmed.
Nu håller jag på att modda den lite, byta från sliten 70cm-kolv till ny 100cm-kolv.
Jag bygger då också en ny tank då den gamla var väl liten.
Måste slangen från tank till pump vara grövre än returslangen?
Det är den just nu, men gubben körde ju enligt metoden "man tager vad man haver" så jag är osäker.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

foton  
#170162 Det är det vanligaste. Jag rekommenderar det.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171305 Som jag förstår det är det bara en hydraultank som ligger i vägen för ett ganska enkelt och okomplicerat system för kranvagnen med pump driven av pto.

Skaffa en tank som är måttad efter den plats du har, tex. på en skärm eller nån annanstans som passar dig. Det är ju inte mycke krångel att svetsa i hop en själv, eller be nån lokal vekstad.

Vad det gäller bakgavellyft så går det inte att köra den elmotorn så länge som du vill köra kranen, det kan jag aldrig tro. Använde själv en sån för att frilägga bromsbanden på en germaticvinsch, 24 volt men ändå, och den gick inte att ha igång för länge, samt att du behöver ett skapligt batteri för att hålla i gång den.

En annan stor fördel som jag ser det med separat system är att slippa blanda in växellådsoljan i hydrauliken till kranvagnen, men vet ju aldrig vilka "kuggflisor" som slinker runt i växellådsoljan.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#171353
kl-820 skrev:Vad det gäller bakgavellyft så går det inte att köra den elmotorn så länge som du vill köra kranen, det kan jag aldrig tro. Använde själv en sån för att frilägga bromsbanden på en germaticvinsch, 24 volt men ändå, och den gick inte att ha igång för länge, samt att du behöver ett skapligt batteri för att hålla i gång den.


Det ser ut som om dina farhågor stämmer.
Provkörde elpumpen, den drar med 12 V 80 A obelastad och 180 A som mest där den når 120 bar utan något överströmsskydd. Pumpen är på 5cm3 men ger ett överdrivet flöde.

PTO-pumpen är i mekaniskt dålig skick, kullagret splinesröret (6006 2rs/c3 ?) är helt slut, traktorn orkar bara pressa upp trycket vid ca 270 rpm till 150 bar med ett flöde på 9,2 l/m, stickkolven 50/25-340 mm rör sig ut med fullt utslag på drygt 4 sekunder. Enl. min kunnige granne motsvarar det bara 4 kW. PTO-uttaget skall ge 5,1 kg-m vid 1800-2200 rpm (ft/lbs 36,8).
Vi hittar inget fel på traktorn.
Jag hoppas fortfarande att det är kullagret som är boven. Det blir ett besök på Swedol idag.
Personligen tror jag att en mindre PTO-pump, istf 34 cm3/r, skulle vara lämpligare men var hittar man en sådan?

Mina tidigare uppgifter om interna hydraulpumpens placering var förhastade, den syns tydligt om man tar bort tillräckligt många kåpor.


Antar att det inte är någon idé att försöka utveckla den interna pumpen, sitter direkt intill dieselpumpen (gemensam drivning ?).

I "nya extratanken" går det 7 liter (i transmissionen 8-10 l)så den får duga, men finns det någon fördel/nackdel att byta till hydraulolja 32 istf transmissionsolja 5w-30.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171696 Något lämpligt i pumpväg bör väl gå att hitta hos tex. OIE.

Att ha hydraulolja i stället för universialolja i ett hydraulsystem är aldrig nån nackdel.

Går det föresten inte åt mer än 7-8 liter olja?

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

foton  
#171738 Enligt mina informationer är smörjegenskaperna mycket sämre hos hydraulolja än smörjolja. = mer slitage på pump mm.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171815 Jo, men fullt tillräckligt för att pump och slider ska klara sig. Fördelarna uppväger nackdelarna. Vänd på resonemanget och fundera på varför det oftast är hydraulolja i ett hydraulsystem och inte universialolja.

Visst vissa pumpar klarar sig bättre med universialolja, ex vissa växellådspumpar etc.... men jag vidhåller att hydrauloljan är att föredra i ett hydraulsystem. Hydrauloljan har egenskaper som en smörjolja inte har.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#171852
kl-820 skrev:Jo, men fullt tillräckligt för att pump och slider ska klara sig. Fördelarna uppväger nackdelarna. Vänd på resonemanget och fundera på varför det oftast är hydraulolja i ett hydraulsystem och inte universialolja.

Visst vissa pumpar klarar sig bättre med universialolja, ex vissa växellådspumpar etc.... men jag vidhåller att hydrauloljan är att föredra i ett hydraulsystem. Hydrauloljan har egenskaper som en smörjolja inte har.


Intressant med olika egenskaper för oljorna men hur är skiljer de sig åt frånsett smörjförmåga?
Redan inom universaloljorna bör det skilja för de som har bla silikatinblandning (STOU) som gör att de duger som motorolja, kontra en UTTO-olja som inte lägger på någon sån film.

Skulle en bra hydraulolja tex Shell tellus (shc ?) 32 skumma mer eller mindre, avskilja vatten bättre eller sämre?

Den UTTO som tillsvidare används i min PTO-pump skummar så mycket att jag måste sänka oljenivån i tanken för att det inte skall gå upp genom avluftningsfiltret.
Om samma sak händer i transmissionen vid motsvarande flöde är okänt, man ser ju inte oljan där men det borde kanske uppstå något ljud i interna pumpen om den tvingades gå med inblandad luft kontinuerligt. Enl. manualen 8 liter, brukar få ut ca. 10 liter vid byte, filtret rymmer nog drygt 1 liter och frontlastaren ger några dl med indragna kolvstänger.

Teoretiskt (för mig) bör PTO-pumpen ge samma flöde som den interna, 34 cm3*540, kontra 7 cm3*2600 ! ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171960 Bästa sättet att få reda på en specifik oljas alla egenskaper är nog att ta kontakt med en distributör av oljan i fråga för att få rätt svar. Denne kan nog ge bra svar inom sitt sortiment, sedan är det kanske svårare att reda ut vilket fabrikat som är bäst.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#173219 Nu lutar det åt att jag lägger ned projektet med PTO-pumpen, griplastaren blir för svampig pga för högt flöde kontra volymen i tanken = luft i oljan.

Den kunnige grannen kom förbi, vi ställde upp traktorns tryck till griplastaren med ca 10 %.

Enkelt för den som kan !

Nästa mål blir att avgöra om dieselpumpen fungerar optimalt, osäker på vilka krav man kan ställa på att motorn inte skall få gå ned i varv vid belastning.
Som jag förstått det skall den då pytsa i mer diesel mot valt gaspådrag.

Brukar det fungera perfekt även i praktiken ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

ÅsaNisse  
#173887 En traktor har normalt inte vartalsregulator, och därmed faller varvet vid belastning.
Det är endast motorer som går i t.ex generatordrift eller till vattenpumpar och hydraulik typ grävmaskiner som har varvtalsregulator.
Den enda regulator du har är för att skydda mot övervarv, och den slår av på bränslet.
Andra varianter kan förekomma, men det är det vanligaste.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#173895
ÅsaNisse skrev:Inlägg av ÅsaNisse » Idag, 17:34
En traktor har normalt inte vartalsregulator, och därmed faller varvet vid belastning.
Det är endast motorer som går i t.ex generatordrift eller till vattenpumpar och hydraulik typ grävmaskiner som har varvtalsregulator.
Den enda regulator du har är för att skydda mot övervarv, och den slår av på bränslet.
Andra varianter kan förekomma, men det är det vanligaste.


Ungefär vad jag trodde tidigare och har även hört det från tekniker för större grävmaskiner.

Hur som helst, efter idogt skruvande under en eftermiddag så har grannen fått till momentregleringen.

Tidigare behövde jag 1200-1400 rpm för att motorn skulle orka(inte stanna) med den interna pumpen uppåt 150 bar.

Nu kan den gå på 1000 rpm och sjunker till 900 rpm vid samma belastning.

Grannen har gedigen utbildning inom hydraulik och mekanik, kan inte ifrågasätta hans kunnande, en sann tillgång.

Om det skulle visa sig nödvändigt skulle det nu gå att ev. i slutavverkning återgå till PTO-pumpen om det inte räcker med 150 bar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).