En ingång och två utgångar, den ena går till tank och den andra kan ge valfritt tryck
beroende på deplacementförhållande mellan sektionerna i flödesdelaren.
Fysikens lagar säger att det man förlorar i flöde vinner man i tryck(minus förluster).
Zalman skrev:Vilket tryck klarar traktorns pump?
Med lite tur så klarar pumpen 170bar och att det är huvudchockventilen som
är ställd på 140bar.
Månskensbonnen skrev:Kunne ha gått Om du bara ska använda extrapumpen till skogsvagnen så kanske du kan hänga tanken i lyftarmarna
ÅsaNisse skrev:Nästa fundering: Tål kranen högre tryck/lyftkraft eller kommer du att få en hög krokigt järnskrot?
kl-820 skrev:Vad det gäller bakgavellyft så går det inte att köra den elmotorn så länge som du vill köra kranen, det kan jag aldrig tro. Använde själv en sån för att frilägga bromsbanden på en germaticvinsch, 24 volt men ändå, och den gick inte att ha igång för länge, samt att du behöver ett skapligt batteri för att hålla i gång den.
kl-820 skrev:Jo, men fullt tillräckligt för att pump och slider ska klara sig. Fördelarna uppväger nackdelarna. Vänd på resonemanget och fundera på varför det oftast är hydraulolja i ett hydraulsystem och inte universialolja.
Visst vissa pumpar klarar sig bättre med universialolja, ex vissa växellådspumpar etc.... men jag vidhåller att hydrauloljan är att föredra i ett hydraulsystem. Hydrauloljan har egenskaper som en smörjolja inte har.
ÅsaNisse skrev:Inlägg av ÅsaNisse » Idag, 17:34
En traktor har normalt inte vartalsregulator, och därmed faller varvet vid belastning.
Det är endast motorer som går i t.ex generatordrift eller till vattenpumpar och hydraulik typ grävmaskiner som har varvtalsregulator.
Den enda regulator du har är för att skydda mot övervarv, och den slår av på bränslet.
Andra varianter kan förekomma, men det är det vanligaste.