Uppvärmning

Ny vedpanna

63 inlägg 88295 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jokin  
#17321 Viadrus är och förblir en av de största skitpannor som säljs idag!

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17325
jokin skrev:Viadrus är och förblir en av de största skitpannor som säljs idag!


Alla jag träffat som haft med dom o göra säger detsamma Utom min granne som hävdar bestämt att den är skitbra!! Har dock märkt att det ryker hos han under betydligt fler timmar om dan än jag eldar. Dom säljer väl mest på att det är gjutjärn till folk som haft 70-tals kombipannor som vedeldats mycket mer än vad dom var gjorda för o därför rostat sönder.

Magnus M

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17326 Även jag har samma planer framöver.Då jag är ganska lat så har jag fått reken att köpa en "onödigt" stor panna och ännu större acktankar.

Det blir ett eget pannhus+kulvert och då blir merkostnaden inte så stor jmf med att i efterhand bygga till.Elda en gång/vecka är vad som planeras.

Kan bidra med en enkel formel: Tdiff x V x 1,16 x 1000=den effekt acktanken kan "laddas" med. Vet man vad huset kräver kan man förutse hur ofta det skall eldas.M.h.a eldutrymme + verkningsgrad får man fram hur mycket varje inlägg laddar i tanken.
Bara teori,men vad jag hört så stämmer det hyfsat.

/Nisse

Avatar Fallback
jokin  
#17327 Det enda som är bra med Viadrus är att den är billig,men den har ju ingen verkningsgrad att tala om. Skulle tro att du har en medel v.grad på ca 50-55 %,och det är ju inte så konstigt när man ser hur den är byggd. :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av jokin ons 23 jan 2008, 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
ptorparn  
#17333 Viadrus är göörbra !! Tycker vi fortfarande efter 3 år , sätt inte en förliten bara . Jag känner flera väldigt nöjda !

Avatar Fallback
jokin  
#17335 Ok,nämn vad som är så bra med den då!

Avatar Fallback
ptorparn  
#17354 Den är inte känslig av vad man eldar kan elda vad skräp ved som helst inga fläktar som havererar ingen keramik som spricker pannans djup ca 63 cm mm mm . Keramik pannor är det noga med att all ved är lika lång så att det blir rätt värme i hela pannan annars kan keramiken spricka säger CTC o baxi mfl . Känner en som har en av dom större viadrus han värmer upp 2 st hus och en verkstad på ca 130 kvm han är jätte nöjd .

Avatar Fallback
Larsson  
#17362 Jag har kört ett par år med calmar v33 och tycker den stora fördelen är det okomplicerade handhavandet. Har eldat andra pannor där det ska dras i spjäll och ställas om luftflöden så man känner sig som den värsta ångloksföraren, att V33:an sen har en hög verkningsgrad gör ju inte saken sämre.

Pannan har en rejäl lucka så det är lätt att lasta in veden, å andra sidan så kan kankse tycka att den stora luckan gör att det ryker in lite lätt.
Sen så har jag märkt att det som täcker luckan på insidan har en tendens att spricka, kan vara för att man stänger luckan med slarvigt ilagd ved.

Avatar Fallback
jokin  
#17364 Jo de ä klart att man kan värma upp stora byggnader med en Viadrus!Men hur är det med vedåtgången då?Och för den delen så har jag haft min Baxi bonus 30 i snart 5 år och eldat 30cm ved och vedspill som blir över utan att det är något fel på keramiken! :D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17365 Samma här o min fyller snart 8 år o inga sprickor i keramiken. Jag har heller inte nån fläkt men ändå betydligt högre verkningsgrad.

Magnus M

Avatar Fallback
jokin  
#17368 Värmebaronen är en bra panna,det är inte Viadrus!När man har en rökgas temperatur på c:a 400-500 grader som man ofta har på Viadrus så kan man ju förstå att det går ut ganska mycket värme i skorstenen,men det är klart att skatorna mår ju gott på taket i alla fall! 8)

Avatar Fallback
ptorparn  
#17370 Har du egen erfarenhet av alla vedpannor eftersom du vet att viadrus är den sämsta . Har man egen ved så kvittar väl någon meter ved mer eller mindre . Det finns vissa som har haft väldigt tur med keramiken hör jag grattis . Viadrus funkar bra .

Avatar Fallback

En panna är aldrig bättre än den som eldar den!!

malmros  
#17372 Hej på er skogshuggare,
Vad gäller pannan Viadrus så är det en väldigt enkel panna med många goda egenskaper. Den är inte den mest effektiva, den har en dokumenterad verkningsgrad på 75% vilket lämnar ett visst utrymme för diskussion. För vissa är verkningsgraden väldigt viktig för andra inte, för vissa är enkelheten viktig och vedåtgången av mindre betydelse.
Om någon nu har sin ved gratis då kanske det är av intresse och få en ekonomi som är intressant. - För om det går 10-15% mer ved spm inte kostar nåt kan man väga det med en panna som kostar ungefär hälften av andra pannor, inga förbrukningsdelar och en livslängd som motsvarar 3 plåtpannor.... kanske lite intressant ändå??


Det är nämligen som rubriken antyder så att en panna aldrig blir bättre än den som eldar den.
Med detta vill jag säga, att om man nu får för sig att elda en Viadrus med 400-500 graders rökgastemp så får man skylla sig själv om det går åt mycket ved ( vilket för övrigt gäller alla pannor). En panna skall hållas på den temperatur som är utsatt av tillverkaren för nominell effekt vilket i fallet Viadrus är 291 grader i genomsnitt under förbränningsförloppet.
Har man problem med att kontrollera detta bör man installera en motdraglsucka och eventuellt sätta in retardrar i tuberna.

Vad gäller rök ur skorstenen så gäller samma som ovanstående, eldar man inte med riktig och torr ved eller pyreldar så skulle jag vilja se vilken panna som inte ryker eller tar lång tid att fylla tankarna. Med en rätt eldad Viadrus ser man endast ett flimmer över skorstenen.

För er som tycker att verkningsgraden är viktig men ändå vill ha en panna som håller mer än en genomsnittlig plåtpanna (5-15år) kan ni ta en titt på den nya gjutjärnspannan från Dakon som ingår i Bosch Thermotechnic koncernen.
titta på www.lindquistheating.se
Den lär hålla ca 3 ggr så länge som en plåtpanna och kostar ca 29-33'000:- med en verkningsgrad på 88%.

Någon kan väl säga till ifall ni kan komma på en kalkyl som slår det.

Avatar Fallback
malmros  
#17373
Magnus M skrev:
jokin skrev:Viadrus är och förblir en av de största skitpannor som säljs idag!


Alla jag träffat som haft med dom o göra säger detsamma Utom min granne som hävdar bestämt att den är skitbra!! Har dock märkt att det ryker hos han under betydligt fler timmar om dan än jag eldar. Dom säljer väl mest på att det är gjutjärn till folk som haft 70-tals kombipannor som vedeldats mycket mer än vad dom var gjorda för o därför rostat sönder.

Magnus M



Det är rätt intressant att du skriver detta med tanke på att kombipannorna av plåt som gjordes på 60-70 talet höll ungefär 2-3 ggr längre än de vedpannor som tillverkas av plåt idag.....???

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17383 Är du möjligen pannförsäljare malmros?

En sak till. Jag skrev 70-talet, inte 60-70. Jag är ganska övertygad om att kvaliten på kombipannorna sjönk rejält på 70-talet för att va som sämst en bit in på 80-talet. Känner inte till alla märken men t.ex. CTCs sena 70 o 80talare var ju rena skiten. Rostade sönder på 8-10 år. Det kan nog varenda rörkrökare skriva under på.
Med din uträkning skulle min Värmebaronen vara skrot för länge sen!!!

Magnus M
Senast redigerad av Magnus M tor 24 jan 2008, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).