Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 72029 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173694
skogsjan695xl skrev:Oftast är det betalt per kubik (akord) och då kör skördaren in runt 1200 kr/tim. Detta beror ju helt på skogen. Så man kan säga att det kostar kunden dom 1200 kr/tim. Men värdet på virket som skördaren hugger i timmen är ju mycket mer än 1200 kr/tim. Dom 1200 kr/tim ska räcka att betala diesel, löner, amorteringar och allt som hör till. Som anställd har man runt 140 kr/tim.
I detta anses väl ingå justering med motorsåg om det finns övergrovt, för stora rotben, klykor, kapa förflyttade timmer till standardlängd massaved och kanske viss ofullständig kvistning?

En masavedsbit med mittmått 20 cm är värd ca 30 kr.
En timmerstock som genom rotben är övergrov är värd ca 400 kr.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#173697 Där vi kör ringer tom timmerbilarna o säger till om vi har varit för slarviga med kapningen av rotben.
Klart som tusan man ansar timmerstockarna så de inte blir vrak.
Någon entrepenörsheder finns det allt.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

nalle34  
#173700 Härlig masterchief att höra att det finns kvar yrkesheder kvar bland enttrepenörer kvar. Det är sådana jag vill ha i min skog när man lejer ut jobbet.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogshasse  
#173816
skogsjan695xl skrev:
skogshasse skrev:hej på er igen jag fattar inte vad ni skriver menar ni att skördaren kostar kunden 1200 och vem betalar dom övriga 140 eller ingår dom i priset 1200 för skördaren


Oftast är det betalt per kubik (akord) och då kör skördaren in runt 1200 kr/tim. Detta beror ju helt på skogen. Så man kan säga att det kostar kunden dom 1200 kr/tim. Men värdet på virket som skördaren hugger i timmen är ju mycket mer än 1200 kr/tim. Dom 1200 kr/tim ska räcka att betala diesel, löner, amorteringar och allt som hör till. Som anställd har man runt 140 kr/tim.

hej på er jag får fortfarande inte ihop hur ni räknar kan du förklara mera eller bättre

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Blivande snickare  
#173832 Kostnad för skördaren:
1200 sek per timme.
Skördar föraren ska få sin lön, 140 spänn av den summan, allt så blir det 1060 kvar. Den summan ska betala dieseln, slitage mm och samtidigt ge vinst.

Värdet på det virke skördaren hugger per timme överstiger 1200 sek och där med gör båda parterna, skogsägarn och skördar ägarn, vinst.

Klarnade det något, hasse? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Cruiser_no1  
#173849
Blivande snickare skrev:Kostnad för skördaren:
1200 sek per timme.
Skördar föraren ska få sin lön, 140 spänn av den summan, allt så blir det 1060 kvar. Den summan ska betala dieseln, slitage mm och samtidigt ge vinst.

Värdet på det virke skördaren hugger per timme överstiger 1200 sek och där med gör båda parterna, skogsägarn och skördar ägarn, vinst.

Klarnade det något, hasse? :smile:

Ska förarn ha 140kr i tim så måste man ju räkna av ca 280 kr av maskinpriset för att täcka alla avgifter!!

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#173856 Hur svårt är det o kapa rotben?
Kör ni in i en avverkning utan att ens ha kikat på traktdirektivet?
Ungefär så lång tid tar det o kapa rotben som o lästa traktdirektivet o knappa in GPSen.
Ca 5 minuter om dagen max o det görs lämpligen vid skiftbytet.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Blivande snickare  
#173862
Cruiser_no1 skrev:
Blivande snickare skrev:Kostnad för skördaren:
1200 sek per timme.
Skördar föraren ska få sin lön, 140 spänn av den summan, allt så blir det 1060 kvar. Den summan ska betala dieseln, slitage mm och samtidigt ge vinst.

Värdet på det virke skördaren hugger per timme överstiger 1200 sek och där med gör båda parterna, skogsägarn och skördar ägarn, vinst.

Klarnade det något, hasse? :smile:

Ska förarn ha 140kr i tim så måste man ju räkna av ca 280 kr av maskinpriset för att täcka alla avgifter!!

Det räknas med in i med mera.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogsbonne  
#173950 jag har alldrig sett en skogsmaskins förare gå och kapa rot ben på en timmer stock. om jag hade varit dom hade jag kapat av 20-30 cm av timmer stocken så slipper man starta en motorsåg för att kapa lite

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogsbonne  
#173951 jag har alldrig sett en skogsmaskins förare gå och kapa rot ben på en timmer stock. om jag hade varit dom hade jag kapat av 20-30 cm av timmer stocken så slipper man starta en motorsåg för att kapa lite

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173953
skogsbonne skrev:jag har alldrig sett en skogsmaskins förare gå och kapa rot ben på en timmer stock. om jag hade varit dom hade jag kapat av 20-30 cm av timmer stocken så slipper man starta en motorsåg för att kapa lite
Förklara de ekonomiska skälen för ovanstående och varför inte en skotarförare bör ta fram motorsåg om det finns:
1 Några stockar med rotben.
2 Någon dubbelstam i massaveden som kan läggas undan.
3 Några bitar som blivit ofullständigt kvistade?

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#173956 Det var en trådj*vel till att leva länge! (skriver bara för att kunna avbocka "meddela mig vid svar")

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173963
Bertilsson skrev:
skogsbonne skrev:jag har alldrig sett en skogsmaskins förare gå och kapa rot ben på en timmer stock. om jag hade varit dom hade jag kapat av 20-30 cm av timmer stocken så slipper man starta en motorsåg för att kapa lite
Förklara de ekonomiska skälen för ovanstående och varför inte en skotarförare bör ta fram motorsåg om det finns:
1 Några stockar med rotben.
2 Någon dubbelstam i massaveden som kan läggas undan.
3 Några bitar som blivit ofullständigt kvistade?


Man kan ju vända på det, är det värt risken å köra motorsåg för några enstaka kronor extra istället för att lumpa nån deci med skördaren? Motorsågen är ju trots allt rätt farlig..

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173966
ume skrev:
Bertilsson skrev:
skogsbonne skrev:jag har alldrig sett en skogsmaskins förare gå och kapa rot ben på en timmer stock. om jag hade varit dom hade jag kapat av 20-30 cm av timmer stocken så slipper man starta en motorsåg för att kapa lite
Förklara de ekonomiska skälen för ovanstående och varför inte en skotarförare bör ta fram motorsåg om det finns:
1 Några stockar med rotben.
2 Någon dubbelstam i massaveden som kan läggas undan.
3 Några bitar som blivit ofullständigt kvistade?


Man kan ju vända på det, är det värt risken å köra motorsåg för några enstaka kronor extra istället för att lumpa nån deci med skördaren? Motorsågen är ju trots allt rätt farlig..
Att hantera motorsåg borde vara normalt för en skotareförare, eller?
Menar du att det handlar om några enstaka kronor? Hur få kronor är det i så fall för en stock som är 30 cm grov?

Just nu tycker jag att det uttrycks ointresse från flera håll för ansvarsfullt jobb som masterchief nyligen skrev var självklart och vi är fler som förväntar oss.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#173967 Det ingår i de flesta kontakt som tecknas idag o kapa rotben om så nödvändigt.
Sedan finns det i kontrakten o avverkningsinstruktioner regler på stubbhöjd som medför vissa rotben.
Så visst ska man starta motorsågen ibland.
Något ni som förespråkar man att man ska skita i o kapa rotben inte tänker på är att i de flesta fall så för ni inte betalt för de stockarna ni sturntar i o kapa iom ni får betalt för inmätt o godkänd volym.
Vissa undantag finns där även vrak betalas, men hoppar man över acceptabel vrakprocent där så är det adjöss....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).