Linda HedlundFoto: Pär Fornling
Dieselbrist kan bli en möjlighet
Publicerad 2012-04-26 | Uppdaterad 10:15
Share on favorites Share on print Share on email
Dieselbrist hotar. Det är en ny bild som målas upp av omvärldsspanare. Orsaken är att fler och fler väljer att köra sin personbil på diesel, så efterfrågan på diesel har ökat markant i förhållande till efterfrågan på bensin.
Det som motverkar obalansen är Europas byte av bensin mot diesel med USA, där dieselförbrukningen jämfört med bensin är mycket lägre, men nu börjar dieselkonsumtionen öka även i USA.
Det finns inget som tyder på minskad efterfrågan globalt. Även om Indien och Kina från början satsat på mycket mer energieffektiva tekniker än vi har, driver ändå befolkningens storlek och utvecklingen på efterfrågan.
Jag bytte själv min bensindrivna personbil mot en dito diesel för snart tio år sedan. Är inne på min andra diesel och är mycket nöjd. Har inte haft en tanke på att det skulle vara något problem, annat än att jag naturligtvis räknat med att priset på både diesel och bensin skulle fortsätta stiga. Fler effektiva dieselbilar har också medfört att utsläppen från den svenska, tyngre, fordonsflottan minskat och nu är i nivå med övriga EU.
Plötsligt ser världen annorlunda ut. Om vi lämnar personbilarna och övergår till traktorer och andra arbetsmaskiner blir situationen mer komplicerad. Vi som försöker speja på utvecklingen för att lantbruket i Sverige ska kunna ligga långt framme, vi ser inga självskrivna alternativ till diesel, i alla fall inte kortsiktigt.
El och hybrider kan bli ett alternativ för en del verksamheter, men det krävs teknikutveckling innan det blir användbart, särskilt krävs förkortade laddningstider.
Gas är ett bra drivmedel för många fordon och maskiner, men logistiken i hanteringen gör att flytande bränslen sannolikt kommer att passa just lantbruket bättre. Det betyder inte att vi inte jobbar vidare med biogas, men det krävs fortsatt utveckling för lönsamhet, och varje tankställe är dyrt.
Återstår biodiesel. Det är helt klart ett alternativ. Kanske inte för personbilarna, där krävs enorma kvantiteter. Men för lantbruket är volymerna som krävs hanterbara. Det finns redan tekniker för att framställa förnybar diesel, till exempel RME eller syntetisk diesel via förgasning. Förmodligen är teknikerna utvecklingsbara, och det på lite kortare sikt än övriga alternativ. Därför är det väldigt viktigt att regeringen behåller skattefriheten på biodrivmedel. Annars tappar vi drivkraften för utveckling av befintliga tekniker och innovationskraften för nya tekniker.
Linda Hedlund
energistrateg LRF
allting har sin tid men helst för en stund sedan.