Verkstan

Laga/fixa en traktorvinsch

27 inlägg 19810 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Henrik Petersen  
#173358 Hej!
Nån som vet hur mycket belägg det ska vara på bromsbandet, jag har nu ca 3,5mm men jag vet inte hur mycket det är på ett nytt bromsband. Sen vad är egentlig bromsbandets funktion?, är det bara när man drar ut linan for att den inte ska skena iväg eller??.

Henrik

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173370 Hittade inte papperen, skickade med dem med killen som köpte min vinsch. Men jag har två "manualer" kvar, en för min vinsch och en för en väldigt snarlik. De är i PDF-format så jag provar PM:a dem till dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173372 La dem i dropbox i stället, publika länkar i ett PM.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

elis  
#173407
Henrik Petersen skrev:Hej!
Nån som vet hur mycket belägg det ska vara på bromsbandet, jag har nu ca 3,5mm men jag vet inte hur mycket det är på ett nytt bromsband. Sen vad är egentlig bromsbandets funktion?, är det bara när man drar ut linan for att den inte ska skena iväg eller??.

Henrik


Jag antar att det är för att hålla lasten när spaken står i neutral. Du har väl en spak för fram, back och "neutral" sedan har du väl en spak till med en sorts snedkoppling på som frikopplar vinschen när du drar ur linan eller...?
Jag har tolkat det som att du har en ÖSA 91, ÖSA 81 och 101 var hydraulmotordrivna.

Tillägg: ÖSA 91 kan också heta Sepson 19-05 lr 19-15.

Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Henrik Petersen  
#173426 Det stämmer bra det :grin: , det är en Ösa 91. Funktionerne på spakarna stämmer bra med det du beskriver, det jag undrar är att det inte verkar finnas nåt som lägger i eller ur bromsan.

uvskogen: det har inte kommit nån länkar.

Kopplingen ligger nu hos Brorsonns traktordelar i mariannelund dom sak kolla upp om det går att renovera lamellarna. Sepson har inga delar kvar till mekaniska vinschar :(( .

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173434 Skickat länkarna via din e-post i stället, förhoppningsvis går det bättre där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

elis  
#173444 Undrar om inte bromsen påverkas av fram-back spaken som när den står i neutral ansätter bromsen. Endera matar den F/B eller så står den bromsad. Det är därför den frikopplas med den andra som liksom lösgör trumman från den mekaniska driften.
Jag bankar mitt huvud men har ingen tegelvägg så det tar dåligt :wink: Jag lyckades kröka drivaxeln på min och har gjort en totalrivning så jag borde minnas hur det såg ut, men... icke, det är blankt :???:
Jag minns dock att den var väldigt bra när man ville fällrikta grova träd just för att den stod kvar i spänn. Fattar inte varför jag sålde den, inte för att jag egentligen behövt den sedan men den var så bra (att ha).

Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173445
elis skrev: Fattar inte varför jag sålde den, inte för att jag egentligen behövt den sedan men den var så bra (att ha).


Lite så känner jag med nu :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

BM-röd  
#173457 Håller inte med om att ÖSA-91 och Sepson 19-05 eller 19-15 är likadana! Men det finns en 19-06 som kanske kan heta ÖSA-91 som ser identisk ut med den på Henriks bilder på skogs Bustern! Har sett ÖSA-byggen både med kardandrift och med hydraldrift med 19-06 vinch!

Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

elis  
#173467
BM-röd skrev:Håller inte med om att ÖSA-91 och Sepson 19-05 eller 19-15 är likadana! Men det finns en 19-06 som kanske kan heta ÖSA-91 som ser identisk ut med den på Henriks bilder på skogs Bustern! Har sett ÖSA-byggen både med kardandrift och med hydraldrift med 19-06 vinch!


Kan ju vara fel förståss men jag fann uppgifterna i ÖSA's broschyr för BM350 halvbandare, tycker de borde haft koll på läget. Det kan vara så att vinscharna förekom med såväl hydraulmotor som för kraftöverföring, oavsett vad de nu kan ha namnats. De var ju flexibla på den tiden :wink:
Håller med om att man kan bli lite konfunderad för jag fann en annons på blocket med 19-05 och jag tyckte att den inte alls liknade 91'an heller så... 8)
Däremot så har jag själv haft en 91'a så den är jag tvärsäker på, tror jag :grin:

Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Henrik Petersen  
#173601 Hej alla!

Jag ska börja med att tacka for interesset och for all hjälp som jag fått.

uvskogen: Jag har fået länkerna, det var rigtigt bra info i specielt den ena av dom, tack så mycket.

Jag har desutom fået PM av backman och det var verkligen guld värd. Jag kommer imorgen att hämta hem kopplingen då jag sätter stopp for renoveringsforsöket på platterna. Det är nu nämligen hopp om att hitta nya lameller. Sporet leder till Danmark till en firma som ligger ungf. 1 mil från där mina foräldra bor :grin: , och där var redan planerad ett besök nästa vecka, så det kanske lösar sig.
Jag håller fö. med om att Ösa 91 inte är samma som Sepson 19-05, men vad Ösa 91 hetter hos Sepson vet jag inte (men det är en Sepson). Jag har fö. kommit på hur bromsan funker: f-b spaken glider på en axel som har en forsänkning vid neutral läge så att bromsan läggs i. Ska försöka få till en bild senare.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

bm_viktor  
#187159 tjenare har fått tag i en likadan vinch sepson 19-06 tror jag den heter vore sjyst om du hade mer information angående hur den fungerar har tagit bort båda locken för rengöring
och är lite fundersam på tror det är fram o bak spaken hur den ska sitta fungera

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).