Virkesmätning och Matrisfub

virkesvikt skotning

44 inlägg 47672 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

finskpinne  
#173322 Bör tilläggas att vi använder oss av Fpb och inte Fub!!!

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

finskpinne  
#173325 Här är områdesindelningen, sedan finns nog också noggrannare indelningar...
Bild

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

finskpinne  
#173327 Om virket har lagrats mer är sex veckor under perioden 1.5-30.9 så skall tabellen för "Puolikuiva" användas. Puolikuiva betyder halvtorr.

Avatar Fallback

Re: virkesvikt skotning

olapersson  
#173335 pine?
mäntykuitupuu?

   TS
Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

finskpinne  
#173337 Var hittar du ordet Pine? Det är engelska och betyder tall. Mäntykuitupuu = tallmassaved

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

finskpinne  
#173338 Hmm... Nu hittade jag det hela på svenska också! :lol:

http://www.metla.fi/metinfo/tietopaketi ... tus-se.pdf

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

finskpinne  
#173340 Här finns tabeller för energivedsmätning:

http://www.metla.fi/metinfo/tietopaketi ... 092010.pdf

Avatar Fallback

Re: virkesvikt skotning

olapersson  
#173341 ja skrev lite fel, PÅ bark måste man ju skriva då virket inte är barkat i skogen när man kör ut det... om fler kollar på listan vore ja tacksam.

jag har snittat lite rakt av på listorna och kommer fram till:

färsk björk 920kg
färsk gran 820kg
färsk tall 850

vad skulle ni säga om Asp?

??

rätta mig gärna! jag är inte ute efter exakta siffror, vill bara kunna skriva in ungefärliga tal i datorn snittat över hela året....

   TS
Avatar Fallback

Re: virkesvikt skotning

timber88  
#173342 Brukar be lastbilsåkarn att plocka av något lass ibland för att ha lite koll på vikten. Sist jag vägde hade jag 12 ton. Jag räknar ca 11.5 - 12 fub/lass. Det var ganska klent talltimmer huggt i december

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

finskpinne  
#173345 Asp finns nog med i tabellerna... Kolla på dom svenska som jag länkade till så ser ni nog det...

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173349 Brukar ha ca 16m3fub på skotarn, har också låtit lastbil slänga av det. Har då varit mellan 14 och 15 ton.
Blir väl runt 900kg/fuben. Grantimmer då alltså.

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

Vedproducent  
#173367
axwell skrev:Vinteravverkad björk, direkt under 900 kg/fub, i savningstider 950 kg/fub.

800 kg/fub för gran låter rimligt, tall lite tyngre.

Det som låter rimligt är inte alltid rätt. Vad du tycker är rimligt har jag ju sett stora brister på tidigare. Så är det med din granvikt nu också. Det är när den torkat som den är betydligt lättare än björken men inte rå. Visst kan björken väga 900 kg/m3 men som ett snitt är det något lågt. Sen vad du har studerat i ämnet bryr jag mig inte om för det här har jag sysslat med i 27 år.

Avatar Fallback

Re: virkesvikt skotning

axwell  
#173385
Vedproducent skrev:Det som låter rimligt är inte alltid rätt. Vad du tycker är rimligt har jag ju sett stora brister på tidigare. Så är det med din granvikt nu också. Det är när den torkat som den är betydligt lättare än björken men inte rå. Visst kan björken väga 900 kg/m3 men som ett snitt är det något lågt. Sen vad du har studerat i ämnet bryr jag mig inte om för det här har jag sysslat med i 27 år.



Ännu ett oprovocerat fientligt påhopp från producenten, var det inte på decimalen korrekt så låt gå men vad är det som gör dig så oförskämd ?

Användarvisningsbild

Re: virkesvikt skotning

Vedproducent  
#173387
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Det som låter rimligt är inte alltid rätt. Vad du tycker är rimligt har jag ju sett stora brister på tidigare. Så är det med din granvikt nu också. Det är när den torkat som den är betydligt lättare än björken men inte rå. Visst kan björken väga 900 kg/m3 men som ett snitt är det något lågt. Sen vad du har studerat i ämnet bryr jag mig inte om för det här har jag sysslat med i 27 år.



Ännu ett oprovocerat fientligt påhopp från producenten, var det inte på decimalen korrekt så låt gå men vad är det som gör dig så oförskämd ?

Begriper bara inte ditt tänk angående siffror. Med dina siffror nu motsäger du dig själv sen tidigare. Omräkningstalet på kluven ved blir tex 2,25 minus sågspån/flisor. Lägre än de 2,3 som jag sagt hela tiden och som du har hånat så mycket och hänvisat till flistabeller mm. Men ingen är väl sämre än att han kan ändra sig antar jag. Tidigare så låg du ju på en vikt om 1320 kg för björken med dina omräkningstal. Vad har fått dig att ändra dig?

Avatar Fallback

Re: virkesvikt skotning

axwell  
#173394
Vedproducent skrev: Tidigare så låg du ju på en vikt om 1320 kg för björken med dina omräkningstal. Vad har fått dig att ändra dig?

I vilket sammanhang har jag använt "1320 kg" för björk ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).