Skogsmiljö och Trädlära

Huggorm

41 inlägg 23557 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggorm

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173007 Nu har jag varit ruskigt nära att kliva på en huggorm igen, de måste vara många fler än för 5-10 år sen.
Ifjol höll jag på att kliva på 3st och var dessutom nära att få en i ansiktet när den hade ringlat upp i en gran som jag fällde mot mig. Visste inte ens att de trivdes i träd, den kan ifs ha varit på flykt från åskvädret som var på väg in.

Vargar och björnar i all ära men nu får det vara nog med orm! :shock:

:mrgreen:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173010 Förra sommaren hade jag en huggorm som låg och solade sig uppe på buxbomshäcken. Hemma i trädgården. :???:
Det är så lagom trevligt när dom är på hemmaplan.

Avatar Fallback

Re: Huggorm

BM 35  
#173046 Det har ju varit gott om sork några år så dom har väll ökat,,såg själv ett antal förra året

Avatar Fallback

Re: Huggorm

jan larsson  
#173053 orm har jag knappt överhuvudtaget sett fritt i naturen.
tills i onsdags då jag såg mitt livs exemplar knappt metern lång, osäker på sort men den var ganska ljus o två tummars tjocklek räcker inte.
idag när jag var tillbaka för att fälla färdigt planteringen (12-15 år o välväxt) för utökning av bergtäckt.
ganska tidigt på förmiddagen. när jag sågat ner en björkbuske i en öppning hajade jag till rejält. då jag såg något som rörde sig o det visade sig att samtidigt som jag sågat ner busken så hade jag även sågat av en orm. denna var mindre, ljus på undersidan o mörk på ovansidan. (makaber bild finns i mobilen)
jag kan ju säga att jag var ganska mycket mer uppmärksam resten av dagen. o det fanns gott om tecken efter fler orm.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173080 Klev på en 40cm huggisunge igår! underlaget var ganska mjukt så den klarade sig bra,för den pep då iväg som en avlöning sen! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Skogshuggarn  
#173121
Palms skrev:ringlat upp i en gran som jag fällde mot mig. Visste inte ens att de trivdes i träd, :shock:
:mrgreen:


Har varit med om att rensa en rätt så bussig gädda i tonåren vilken hade svalt en huggorm.
Trodde inte mina ögon först, men de räds tydligen inte vatten och är rätt bra simmare oxå. :surp:

Det var fö sista gången jag åt gädda!,,,

Avatar Fallback

Re: Huggorm

Blivande snickare  
#173123 Gädd-soppa med inslag av huggorm :lol: .

Avatar Fallback

Re: Huggorm

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173126 Intressant att en gädda ätit huggorm. Fast de där krokodilerna äter väl det mesta som rör sig i vattnet. :-)

Annars är snoken betydligt vanligare i vatten än huggorm, även om huggisar också simmar.

Det kan vara lite svårt att se skillnad på huggorm och snok. De vanligaste teckningarna skiljer mycket, Huggorm är ljusa med mörkt sicksackmönster och snoken mer enfärgad med gula fläckar på sidan av nacken. Fast det finns undantag både hos snoken och huggormen som gör att det kan vara svårt att se om orm är en snok eller huggorm. En sak som dock alltid skiljer är pupillerna. Huggormen har stående springor, ungefär som en katt. Snoken har runda pupiller som en människa. (Det gör att snokar ser lite snällare ut.) Å andra sidan har jag märkt att många inte vill vara så nära att de ser pupillerna på ormen :-)

Tänk på att alla grod- och kräldjur i Sverige är fridlysta.

Bra sida med lite kort info om ormar i Sverige: http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/ormar.htm

Avatar Fallback

Re: Huggorm

valmet862  
#173131 Brukar inte ormarna klättra upp i träden när dom får ungar? Har för mej att ja ska ha läst eller hört det nånstans... annars behöver vi ju dom till ingenting så man kan ju hjälpa kråkorna lite 😈 😈

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Skogshuggarn  
#173229
sveno skrev:Intressant att en gädda ätit huggorm. Fast de där krokodilerna äter väl det mesta som rör sig i vattnet. :-)



Något som jag funderat på i samband med detta är hur gäddan kan ha klarat av giftet när huggormen väl har blivit sas "nersmält" till föda?.

Mao,,, "åt den sig till en säker död"?.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173238 Ja jisses vad huggorm har med gädda att göra!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Huggorm

Nolltax AB  
#173239 Huggormen är ett fredligt djur.
Trampat på två gånger har jag.
Deras högsta önskan tvenne gång var: Lyft på tung fot din klumpfot!
Visat dock ej med hugg, enkom rörelse.

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Kjell S  
#173255 Varför kan man inte äta gädda med huggorm?
Kan ju dricka brännvin med huggorm i...

Håller med Nolltax annars, och är det folk på gården som inte kan med
huggormen så kan man flytta dom - minst 5 km annars kommer dom tillbaka.

Gå inte på den gamla skrönan att de inte kan böja sig upp om man håller
dom i baken... isf får man ruska på dom oavbrutet så dom inte får stabilitet.
Starka rackare!
Vackra ormar, speciellt svarta huggormar..

Avatar Fallback

Re: Huggorm

elis  
#173262 Jag gick på skrönan att de ej kan ta sig ur en hink. Hade orm på gården, letade kvastskaft, satte fast snara (är livrädd för dem) snarade ormen och lade i hinken. Hämtade cykeln, ormen borta. Fann och snarade den igen, ner i hinken, upp på cykeln men....

Användarvisningsbild

Re: Huggorm

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173303
Nolltax AB skrev:Huggormen är ett fredligt djur.
Trampat på två gånger har jag.
Deras högsta önskan tvenne gång var: Lyft på tung fot din klumpfot!
Visat dock ej med hugg, enkom rörelse.


De är väl som andra djur, anfaller när det är sista utvägen.

Därmed inte sagt att de är ofarliga, jag känner en tjej som trampade på en huggorm. Hon hade nervikta gummistövlar på sig och ormen högg flera gånger i vaden. Hon låg på intensiven och sen på en vanlig avdelning i nästan en månad totalt.
Hon var väldigt nära att dö.

Det är därför jag tycker de är olustiga, jag vet ju inte om jag också är överkänslig mot giftet...
Känns som att jordgetingar och huggormar är större hot mot hälsan ute i skogen än björnen och vargen :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).