Motorsåg och handhållet

Renoveringsförsök av en Jonsered 535

36 inlägg 37370 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Blivande snickare  
#171336 Varför visas inte bilderna i min dator?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#171361
Blivande snickare skrev:Varför visas inte bilderna i min dator?


Bra fråga! Jag kan se dem i både firefox å IE... Kan du se dem i mina skogsbilder då? för det är där de är...

   TS
Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Blivande snickare  
#171363 Efter att jag tittat på bilderna via dina skogsbilder så visades dom i tråden oxå :roll:

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#171379 Byt webläsare!

Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Blivande snickare  
#171380 Morsans dator, gör jag det får jag sova i vedlidret inatt :lol:
Har Explorer btw.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#171413
Blivande snickare skrev:Morsans dator, gör jag det får jag sova i vedlidret inatt :lol:
Har Explorer btw.


Personligen tycker jag att det borde vara hon som får sova i veboa om du inte får surfa med nå' bättre... :lol:

Nädå, skämt åsido som slaktarn sa, det går att köra både firefox å IE parallellt om man vill... Annars kanske du ska kolla om den behöver någon uppgradering. Själv har jag dessutom som målsättning att göra mig kvitt 'pyttemjuk' helt! Har kommit en god bit på väg! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Blivande snickare  
#171421 :lol: :lol: Själv skulle ja vilja ha Chrome att surfa me 8)
Får väl ingå i överenskommelse förhandlingar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

åberg  
#171562 I Google Chrome är det inte nåt konstigt med bilderna vad jag kan se. Ifall man installerar Chrome men låter bli att göra Chrome till "standard-webbläsare" så blir det inget konstigt för övriga användare, de kan glatt surfa vidare med Microsoft Internet Explorer. Eller "Exploder" som det ofta kallas.

On topic: Kan man sätta dit en tätning som kanske trycker lite mot drevet och hoppas att den sliter in sig till perfekt form? Eller bör man vänta sig problem med gummi som skavs loss eller att tätningen roterar ifall man gör så? Blir ju mer jobb om man ska bearbeta tätningen, å andra sidan känns det spontant som en säkrare lösning. Inte vet jag... så jag frågar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Blivande snickare  
#172349 Efter några förhandlingar har jag nu Chrome i datorn B-) :-bd ;)

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#172359
Blivande snickare skrev:Efter några förhandlingar har jag nu Chrome i datorn B-) :-bd ;)

:grin: Ja du ser! Huvudsaken alla är nöjda!!

åberg skrev:On topic: Kan man sätta dit en tätning som kanske trycker lite mot drevet och hoppas att den sliter in sig till perfekt form? Eller bör man vänta sig problem med gummi som skavs loss eller att tätningen roterar ifall man gör så? Blir ju mer jobb om man ska bearbeta tätningen, å andra sidan känns det spontant som en säkrare lösning. Inte vet jag... så jag frågar. :smile:


Ja du, har funderat på det där själv. Jag vill nog inte ha nåt gummidamm nere i vevhuset så om det ser ut att behövas så karvar jag nog i tätningen.

Har faktiskt fått lite gjort i dag, men har inte hunnit ladda upp bilder än. Jag har plockat isär min 450 och konstaterat att vev, ramlager och oljepumsdrev är i fint skick, så det får bli den! Sedan har jag diskat själva motorkroppen, cylinder och cylinderfot plus en massa annat så nu är det bara att börja plocka ihop den...

Jo, ett litet bakslag blev det också; Först tänkte jag byta lager på originalveven så jag lade den i fysen i en halv timme och drog sedan enkelt av oljepumpdrev och båda lagren utan några som helst besvär. Men när jag plockade fram de nya lagren jag köpte förra veckan ur plastpåsarna så lät de värre än original lagren EFTER att jag dragit av dem med avdragaren. :shock: -Törs inte f-n sätta dit de där tänkte jag då...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#172380 Nya lager som inte är inoljade låter oftast ganska gräsligt. Det är väl bara tätade lager som levereras infettade alla andra har bara en tunn oljefilm för att förhindra korrosion. Om det nu inte är billiga kinalager du fått tag i. Men droppa i lite motorolja så tystnar dom nog.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#173187 Ok!, fick jag lära mig nåt nytt igen då... Tack totte! Nu får lagren ligga till sig i "reservdelslagret" så länge, men mer om det snart.

Man har ju mer pyssel än gamla motorsågar, så det har dragit ut lite på tiden. Men nu har det rört på sig!

Först så slaktade ja donatorsågen, min kära gamla 450... Måste säga att det kändes i hjärtat att plocka ner den för att offras...

Sista bilden på 450:n i "livet" :sad:
Bild



Mer grundläggande än så här blir det nog inte... I mitten cylinder och övre vevhushalva, till vänster högerhandskydd (Det är genom det som den suger in insugsluften då den inte är "vinterbonad" har jag fått lära mig) och bakre handtag. Och så till höger har vi hela stommen, eller vad man ska kalla den, med bränsle och oljetank. Slangen som hänger där med den svarta klumpen på är tankavluftningen. Jag har knådat, vridit böjt och klämt på dessa slangar som bara den, men finns inte tillstymmelse till en spricka i dem, så de får faktiskt vara med en vända till!
Bild


Här har jag lagt i 450:n's vevaxel med de nya tätningarna monterade. Jag strök på ett tunt lager med fett på tapparna innan jag drog på tätningarna. Som jag tror jag sagt tidigare så var 450:n's lager i skick som nya, och snäckhjulet för oljepumpen var i stort sett oslitet. Jag strök i lite fett även i det så det skulle slippa gå torrt till och börja med (gjort i mässing eller brons) Alla lager fick några droppar motorolja.
Bild

Den runda prylen med en fjäder på strax bortanför veven är själva oljepumpen.

En liten närbild...
Bild

Här kan man skymta att det finns någon mm tillgodo mellan vänstra tätningen (som ju är mycket tjockare, 7mm istället för original 4mm) och både snäckdrev och oljepump. :smile:

Jag strök på ett tunt lager av Loctite 5922 på både nedre och övre vevhushalvans tätningsyta och väntade några minuter innan montering, allt enligt instruktionerna på tuben och därmed är vi nu här:
Bild

Här är kolven på plats med ny kolvring. några droppar olja i kolvbultens nållager och vevlager blev det med. Fettade in oljepumpsaxeln med kullagerfett så den skulle slippa gå torr tills den sugit åt sig olja.

Bild

Jag tycker den är riktigt finurligt ihopfunderad! Hålet intill högra tanklocket leder kylluft över till kopplingssidan för att kyla bränsletanken har jag förstått... i den kanalen mynnar också tankavluftningen.

Jo det rullar på...
Bild


Kopplingssida...
Bild


Avgassidan, här tittar oljeledningen fram också...
Bild


Och så insug...
Bild

Den där "gummitutan" eller insugsgummit börjar bli svårt att få tag i tyvärr. :sad:

Fortsättning följer...

Edit: tog fel på höger å vänster såg jag... :oops:
Senast redigerad av bmbamse mån 30 apr 2012, 08:38, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#173198 Hittar du nånstans där det finns såna där gummigrunkor för insuget så berätta. Jag skulle vilja ha en i reserv till min, utifall.

Bra jobbat och väl beskrivet! Kul att följa och även att konstatera att den är praktiskt taget tvilling med min 520SP.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#173217 Så ja, en liten paus blev det i knappandet...

Totte: Jag ska PM:a ett tips, jag har bara pratat med honom på telefon, men han kan ha delar kvar... Tack så mycket för uppmuntran! Och jo, de är förvillande lika! Det skiljer ju med tätningsdimensionerna, jag har dem till 510/520 också så jag ska mäta och lägga upp måtten i den här tråden när jag hittar dem...


Här har i alla fall svänghjul och förgasare kommit till. Slangarna sitter också där de ska nu. Förgasaren fick nya membran och en lättare rengöring när jag ändå höll på. Jag har inga bilder från det. men det är ganska rättframt jobb. Underlättar om man har en sprängskiss så man placerar packningar och membran i rätt ordning bara.
Bild


Montering av tändenheten. Eller egentligen kontrollmätning efteråt. Jag har ju bara vanligt bladmått och med bara två händer kan det bli lite krångligt att få dit båda polerna på rätt avstånd, har jag märkt. Så jag tar ett 0,25mm blad och lägger mellan magneten i svänghjulet och båda polerna (längs med, liksom) så får magneten hålla det på plats. eftersom bladet är lite styvt att böja runt svänghjulet så blir avståndet lite större, och har här hamnat runt 0,3mm när jag drar åt. Så avslutar jag med att ta 0,3mm bladet och sticker in mellan en pol och magneten åt gången. Jag är nöjd när 0,3:an går lite lagomt tungt att trycka in och dra ut. sen är det bara att snurra några varv och dubbelkolla att det inte tar i någonstans.
Bild

-Ja så har jag gjort...

En bild till från kopplingssidan. Bakre handtaget tyckte jag såg lite väl slitet ut, så när jag nu hade ett i bättre skick från 450:n så skruvade jag sen bort det här och bytte.
Bild


Startapparten och toppkåpan monterad. Börjar ju ta sig! :grin: Bågen kommer också från min 450. Den uppmärksamme ser kanske att färgen på toppen skiljer sig från de första bilderna. Jo, 450:n har fått lämna även den kåpan. Jag tycker att jag kan få ta mig lite estetiska friheter. För mg är en Jonsered röd och svart. "Nya" startkåpan gör sig också bra tycker jag.
Bild


Så över till andra sidan. Även kopplingen fick 450:n bidra med. Den var helt enkelt i mycket bättre skick än original, som var väldigt sliten på utsidan efter bromsen. 535:an är utrustad med en vikt i kastskyddsbågen och har därmed tröghetsutlöst kedjebroms, till skillnad från småsyskonen. Verkar som den saken även gör att slitaget på koppling och kopplingstrumman (både in och utsidan) ökar...
Bild

Bomsbandet var också väldigt slitet och kåpan var spräckt så jag knackade hur fjädersprinten som håller kastskyddet och flyttade över det på -ja just det- 450:ns kopplingskåpa.

Ja, de fyra sista bilderna tycker jag får tala för sig själva! :grin:
Bild


Bild


Bild


Bild


Provkörningen klarade jag av idag på eftermiddagen, jag kapade ett par riktigt grova björkkabbar medan jag finjusterade förgasaren. Jag ställde den så att hela svärdet (13" 1,5mm) måste gå i veden innan den slutar fyrtakta. Men jädrar vilken såg det blev! (-Med mina mått mätt då, finns nog nån här som inte skulle vara lika impad, säkert... :wink:)

Har även vridit och vänt på den i alla möjliga lägen med motorn igång, men tomgången är jämn som en klocka, så det verkar som den blev tät.

För övrigt så får den bli en gratulationspresent åt mig själv, ty jag klarade Motorsågsskörkortet (AB) i torsdags kväll! :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#173225 Aha, man får gratulera först till ett förstklassigt jobb med sågen och sen till körkortet! :ymparty:

Jonseredarna av den här typen är otroligt bra sågar, den som inte blir impad av dom begriper inte mycket. Visst, det är inte storkubikare med en fruktansvärd massa hästar, men i förhållande till vikt och smidighet så är det rejält med kraft. Grattis till en riktigt fin såg i skick som ny!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).