Skogsröjning

Första röjningen (Eftersatt)

54 inlägg 30129 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Första röjningen (Eftersatt)

DrDamp  
#173038 Började i dag med röjningen, vad tycker ni ?

Blir det nån nakdel om man tar stubbarna högre? Kanske blir mindre stubbskott då? Har faktist inte ens tänkt på det :(

Min första röjning någonsin så hoppas man lär sig mera. Kör med en Husqvarna 535 FBx =)

Området är inte röjt på ca 35 år ganska stora luckor där frötallarna lämnats kvar =(

Hoppas på en gallring om 2-3 år, igentligen skulle det gallaras nu enligt skogsbuksplanen men tycker inte det såg ut som så, blir bara trängre och trängre nu har jag set. Man har ju en hel del kvar att röja

Bilder =)

skogsbilder/album.php?album_id=583


Senast redigerad av DrDamp sön 20 maj 2012, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Pensionär  
#173078 I princip får du mindre stubbskott ju lägre stubbe du tar. Men det som påverkar stubbskotten mest är röjningstiden. Röj löv på sommaren när dom är gröna så far energin med stammen och inte ner tillbaks i roten.
Sen så fokus på stubbskott som ett problem handlar mest om plantskog, i sån där ungskog är det ingen fara.

Röjningen såg ju hyfsad ut, möjligen att du är något försiktig. ( Inget att skämmas för, nästan alla skogsägare blir snål i egen skog ). Men svårt bara sådär att säga från en bild.

Men lägg fokus på att röja ner allt klen nu så formar du skogen om nåt år sen när du skall gallra.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173083 AHa då var det som ingen fara ang stubbskott just nu då =) Tack,.

Ja jag tar nog kanske lite försiktigt men farsgubben va och hälsa på igår och han tyckte jag tog lite för hårt , tog ju ned veden tyckte han :D SOm man igentligen kunde gallra om 3 år iställe , men tycker det borde växa bättre nu iaf =)

SKa röja mera idag runt en hälla där det är mycket trångt/smått tall ska ta nå bilder på det också .

Tack tack så länge

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173087 Tycker det ser helt ok ut! tycker inte att du har tagit för lite! det är ju inte jättelätt att se,men tycker nästan att du tagit lite för hårt! i det beståndet skulle jag vara väldigt försiktig med tanke på framför allt snöbrott! du har ju lämnat en del björkar som redan är böjda,men enligt bilderna så hade du inte mycket att välja på just där vad jag kan se! mitt tips är att bara röja bort allt "smått skräp" runt potensiella huvudstammar,sedan vänta 2-3 år innan slutröjning! snöböjda björkar ska du bara lämna om det inte finns nåt alternativ,för det brukar sällan eller aldrig bli "skog" av dom! dom böjda björkarna på dina bilder är så måttligt böjda så dom kan det finnas hopp för! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173088 Intressant tråd, bra info och fint med bilder så man ser att det är inte som i böckerna.
I den skogen kanske man ska förrensa och sedan gallra istället?

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

flisshejk  
#173101 Skulle det vara mimn skog skulle jag göra vad vi kallar gallringsröjning där du samtidigt med röjningen gör en försiktig gallring och framförallt tar bort dessa böjda späda björkar som bara kommer att ställa till besvär senare, du kan även plocka bort en del undertrykcta barrträd som finns i beståndet, har du sen möjlighet att tillvarata detta så gör det och sälj allt som energived, för du lite lön för mödan åckså.

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173106
flisshejk skrev:Skulle det vara mimn skog skulle jag göra vad vi kallar gallringsröjning där du samtidigt med röjningen gör en försiktig gallring och framförallt tar bort dessa böjda späda björkar som bara kommer att ställa till besvär senare, du kan även plocka bort en del undertrykcta barrträd som finns i beståndet, har du sen möjlighet att tillvarata detta så gör det och sälj allt som energived, för du lite lön för mödan åckså.

Det lät vettigt.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

nalle34  
#173110 Ett litet tipps till dig om röjningen efter som en sådan här INTE står i böker. Har varit i områden som INTE röjs på 50år!!! (tätt) Tänk på nr1 röj bort dom klenaste (under 6 cm). nr2 Håll ut armarna så långt ska det vara mellan stammarna. Vänta 3-5 år och gallra skogen. Gör du så blir det även om det står tätt fin kvalite skog med tiden. Så här såg det ut innan min första gallring på ett 32 år plantering.
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch
Missade röja det här området
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch
Men det vart fin gallrat endå, notera att det var för röjt enligt ovan 5 år innan för att få stabelite i skogen och stammarna efter röjningen multnat ner och ge näring i skogen.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173128
nalle34 skrev:Ett litet tipps till dig om röjningen efter som en sådan här INTE står i böker. Har varit i områden som INTE röjs på 50år!!! (tätt) Tänk på nr1 röj bort dom klenaste (under 6 cm). nr2 Håll ut armarna så långt ska det vara mellan stammarna. Vänta 3-5 år och gallra skogen. Gör du så blir det även om det står tätt fin kvalite skog med tiden. Så här såg det ut innan min första gallring på ett 32 år plantering.
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch
Missade röja det här området
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch
Men det vart fin gallrat endå, notera att det var för röjt enligt ovan 5 år innan för att få stabelite i skogen och stammarna efter röjningen multnat ner och ge näring i skogen.


jag kommer till mina egna bilder då jag klicka på dom två länkarna =)

Oj röjer man så hårt :/ Lite rädd för att det går sönder/snön då jag Jag har varit ute och röjt några timmar nu igen, ska lägga upp bilder på det också strax..

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173129
Slurfi skrev:
flisshejk skrev:Skulle det vara mimn skog skulle jag göra vad vi kallar gallringsröjning där du samtidigt med röjningen gör en försiktig gallring och framförallt tar bort dessa böjda späda björkar som bara kommer att ställa till besvär senare, du kan även plocka bort en del undertrykcta barrträd som finns i beståndet, har du sen möjlighet att tillvarata detta så gör det och sälj allt som energived, för du lite lön för mödan åckså.

Det lät vettigt.



Ja det lät inte alls dumt, hade tänkte gallra skogen själv eventuellt och då så tar jag bort dom klena jag lämnat nu, tycker det känns dumt att ta ned sånt det blir massa av =) ca4-5cm i dag och om 3 år lär dom ju vara grövre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173130
Huggarn skrev:Tycker det ser helt ok ut! tycker inte att du har tagit för lite! det är ju inte jättelätt att se,men tycker nästan att du tagit lite för hårt! i det beståndet skulle jag vara väldigt försiktig med tanke på framför allt snöbrott! du har ju lämnat en del björkar som redan är böjda,men enligt bilderna så hade du inte mycket att välja på just där vad jag kan se! mitt tips är att bara röja bort allt "smått skräp" runt potensiella huvudstammar,sedan vänta 2-3 år innan slutröjning! snöböjda björkar ska du bara lämna om det inte finns nåt alternativ,för det brukar sällan eller aldrig bli "skog" av dom! dom böjda björkarna på dina bilder är så måttligt böjda så dom kan det finnas hopp för! :smile:



Ja jag är llite orolig för just snöbrott oxå, röjer hellre en gång till kanske om 2 år (ett år innan vi ska gallra) Ska strax lägga upp nya bilder!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173138 Här kommer lite bilder på dagens röjning.

Dom första 8 bilderna är i dag, i fel ording blev det oxå, röjt först sen kommer oröjt =( men ni fattar nog bilderna hoppas jag..

Se den sista av dom 8 bilderna den med den lite störe granen skulel ni röja bort den lilla där i detta fallet? Känns onödigt tycker jag efter som den är ju en massa redan nu, så bättre spara den till jag ska gallra eller hur ?


skogsbilder/album.php?album_id=583

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

åberg  
#173140 Bilder som nalle34 laddat upp:
https://skogsforum.se/skogsbilder/search.php?user_id=15473

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173142
åberg skrev:Bilder som nalle34 laddat upp:
https://skogsforum.se/skogsbilder/search.php?user_id=15473



Aha se där, tackar åberg!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173149
DrDamp skrev:Se den sista av dom 8 bilderna den med den lite störe granen skulel ni röja bort den lilla där i detta fallet? Känns onödigt tycker jag efter som den är ju en massa redan nu, så bättre spara den till jag ska gallra eller hur ?


skogsbilder/album.php?album_id=583


Jag skulle röja bort den nu. Om det kommer ett sködaraggregat vid gallringen. Är det stor risk att man skadar den kvarvarnade stammen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).