Motorsåg och handhållet

Favorit såg?

163 inlägg 49183 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Favorit såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391 Jag undrar vilken såg som ligger närmast hjärtat.
Inte nödvändigtvis den snabbaste eller starkaste, men den ni har starkast minne av.

Min är nog Husqvarna 380cd. Den första såg jag körde som grabb.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#392 Första sågen som jag kommer ihåg var min farfars 50 tals Mc Culloch.
Blå och vit var den till färgen, vägde bly och hade ett hiskeligt svärd samt såganhåll (tänder),,,,Kastskydd och andra moderniteter?, glöm det!.
Man fick vara glad om man fick igång den utan blodsmak i munnen, och minst lika glad om man orkade hålla i den utanför att såga av sig "båd armar och ben".

Mao,,, den användes med RESPEKT!.

Sågen som jag däremot gillar bäst, har mesta/flesta minnena av, är en Husqvarna 44á Practica, inköpt ny 1982 och räknades då som en av de tidiga sk "proffssågarna".
Har fungerat klanderfritt i ur och skur med åtskilliga m3sk på sitt samvete men får numera tjänstgöra som "backup/reservsåg" eftersom vevaxeltappen för kopplingen är lite sleten.
Nållagret får alltså stryk och ett nytt håller inte mer än ett 10 tal tankningar.
Har flera ggr fått erbjudanden om att byta in den för bra pengar mot en ny, men som någon sa,,,,

"Man säljer inte en kompis".

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393 Jag ska ta reda på detta lite mer, men om den var blå o vit och var orginal o McCulloch så var den speciell.
Jag har aldrig hört eller sett en blå o vit Mac, mycket intressant!
Jag har blåa homelite, companion 3-78 och den aldra första Husqvarnan (Prototyp som heter Alaska 1), dessa är blå.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#396 Kan du lägga in en bild på "Companionen" vid tillfälle?.

Jag kan ha tagit fel på namnet för nu pratar vi slutet av 70 talet sedan jag höll sågen i näven sist, och den är ej längre i min besittning även om den lär finnas kvar inom släkten fortfarande.

Huvudfärgen var iaf blå och någon detalj vit-främre handtaget/bygeln var relativt grov/gummiklädd typ svart gummislang och bränsle/oljeledningen gick utvändigt på sågen.
Bränsle/oljelocket var i lättmetall med sk "lettrad" kant och såganhållet bestod av 4 (?) tänder.
Svärdslängden var betydligt över 13" och mitt på övre kåpan stack chokereglaget upp som en tunga inkl "dödarknappen"

Kan det vara till någon hjälp?.

Det vore enormt kul att återse den gamle rackaren och på bild känner jag igen den,,, direkt! :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399 Den har blivit lite generad över sin ålder tror jag, filterkåpan ska vara blå.


Bild

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400 Man vet aldrig rätt vad det är så snubblar man över nått helt nytt, man kan aldrig vara helt säker.
En av de saker som gör denna hobby riktigt kul.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#404
Mange skrev:Man vet aldrig rätt vad det är så snubblar man över nått helt nytt, man kan aldrig vara helt säker.
En av de saker som gör denna hobby riktigt kul.


Underbart!!!!!!!!

Det är rätt såg! :lol:
Minnet sviker trots allt inte såmycket (än), även om jag blandat ihop namnen.

Den svarta knappen som jag reffererade till på kåpan är dödarknappen och längre ner chokereglaget.
De paralella slangarna till/från oljepumpen kommer jag oxå ihåg samt bränsle/oljepåfyllningen, osv.
Sågen ska mycket riktigt vara blå bortsett från den vita sidokåpan.

Du kan inte fylla i med lite tekniska uppg om sågen vid tillfälle?
Hur många kubik var/är den på?, svärdslängd-tillverkningsperiod olika modeller osv.
Det är som sagt mer än 20 år sedan jag brottades med denna sågmodell.

"Time flyes" :?

Tack iaf för "nostalgitrippen" Mange

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405 Detta är samlandet i sin finaste rock!!!!!!! :D

Roligt att se att det inte var svårare.

Jag har massor med info om många såg och tillgång till info på resten.
:wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173102 Här är mina favoritsågar:

071231 dannes kamera-222 komp.jpg


Detta är en annan favorit:
P1010369.JPG


P1010371.JPG


En del tycker detta är veteran sågar idag men de hänger med bra och är betydligt lättare än många likvärdiga idag. Funkar fint hos mig...

Vilken favorit har du.
:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking lör 28 apr 2012, 10:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

FREIJAN  
#173108 Om man ska favorisera sågarna, hummm svårt val!!! men i förstahandsvalet är någon av mina 2st hva 262xpg (15"), inte världens snabbaste, lättaste... har en till vardagskapning som är skabbig, och en fin till fin körning :wink: ja gillar gången i dom samt utsendet.

På andra plats kommer mina 2st 576xpg (den ena med 18", den andra med 28") på 3je plats 357an (15")

Så 262xpg i alla väder :grin:

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

Blekingen  
#173114 Har kört Partner, Echo, Dolmar, Stihl, Husq och tre olika Jonsered. Favoriten är tveklöst min Jonsered 2152. En riktig slitvarg.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

totte  
#173117 I skogen:
080608_01.jpg

080608_02.jpg


På vedbacken:

Jonsered 621
Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

åberg  
#173144
Sweden-viking skrev:238SG:an är i bra skick (om jag får säga det själv..)

Är den använd eller står den i glasmonter som prydnad? :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173147
åberg skrev:
Sweden-viking skrev:238SG:an är i bra skick (om jag får säga det själv..)

Är den använd eller står den i glasmonter som prydnad? :lol: :lol:


Den används, men använder 242:orna mer.
HVA 238 har fler märken efter användning idag, kortet är ca 2 år gammalt.
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

4WD  
#173174 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).