Traktorn i skogen

rengöra bm 430

48 inlägg 23562 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Blivande snickare  
#172763
jd6630 skrev:ett växlar flak med en repa i sidan som ska lackeras i osse i morron

Stor repa eller finkänslig? :???:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#172768
jd6630 skrev:just därför ska maskinerna in direkt o servas upp, vid minsta lilla problem eller fel ska dom servas upp.
har själv just nu 4 traktorer inne i verkstan som ska servas, en potatis sättare som ska få nya kedjor i morron o så står de ett växlar flak med en repa i sidan som ska lackeras i osse i morron

Har man en omsättning på skogsbruket på under 50000 om året så finns inte pengar till å lämna in nånting. Då får man ta tag å skruva själv.

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#172784 Nä lämnar in gör jag bara om det är nödvändigt, svårt att motivera då skogsbruket snarare är mer en fråga om hobby än inkomster.
Kan man inte själv så brukar man kunna hitta någon man känner. Eller fråga här ;)

Klart man brukar göra grundläggande service + vid behov (om man bortser missen med kylaren :( men med tanke på hur isolerad den var och inte har kokat så torde det visa hur hårt den brukar jobba åt gången).

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#172785 haha du de e va som stod i min verkstad i går o som vi gjorde klart till kl 8 i morse.
i kväll står en traktor inne för däckbyte till radhjul. en lastmaskin för oljebyta en grävare som ska ha nya larver o en bobcat som ska smörjas. en rapid såmaskin som ska ändras om till majs sådd o en gödnings spridare som ska få nya vingar
sånt mekkar vi med om darna
o inlämnat på service hos lantmännen står en tröska som kostar maj runt 300000 i service o översyn, en storbals press o en traktor som ska ha ny växel låda
du här gäller de o ligga i


jo repan på växlaren va en mindre halvmeter lång reva på sida, så lackera i den o sen klarlack på
finkänsligt??? njä allt ska va i toppskick

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Blivande snickare  
#172831
jd6630 skrev:finkänsligt??? njä allt ska va i toppskick

:lol: :lol: :lol:
Jag gissade lite det!

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#172918
Blivande snickare skrev:
jd6630 skrev:finkänsligt??? njä allt ska va i toppskick

:lol: :lol: :lol:
Jag gissade lite det!


har man som ja en maskin hall med maskiner för över 100 mille då gäller de o hålla dom i toppskick för ett högt 2a hands värde, men osse för att dom ska funka när dom används

e oljebytar intervallet 500timmar, gör de nåt om man byttar på 400-450 timmar??? nä de gör de inte

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#173052
lodjuret skrev:Nä lämnar in gör jag bara om det är nödvändigt, svårt att motivera då skogsbruket snarare är mer en fråga om hobby än inkomster.
Kan man inte själv så brukar man kunna hitta någon man känner. Eller fråga här ;)

Klart man brukar göra grundläggande service + vid behov (om man bortser missen med kylaren :( men med tanke på hur isolerad den var och inte har kokat så torde det visa hur hårt den brukar jobba åt gången).

Min maskin går under 200 h/år så servicebehovet är inte särskilt stort. Har inte haft den igång sen mitten på mars, fick på det otrevliga sättet reda på att de va för blött att köra i skogen. Sen dess har de snöat regnat haglat snöat igen å regnat ännu mer, fan vet om ja får ut virket före midsommar 😡

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#173057 jisses, va e de för traktor du har, akta så inte motorn sätter saj.
ajja du vänta te de fryser så kan du väl släpa ut stockarna

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#173208 Tänkte väl snarare vänta till de torkar te lite. Va gäller traktor har ja en sån som tråden handlar om.

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#173210 oki, de e trevliga små saker dom där. annars får du skaffa större pjös som kan ta saj fram i skogen fast de e geggigt, 4wd o kedjor så funkar de o rejäla twindäck.......

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#173213 Ryms inte i budgeten. 4wd sjunker lika bra som 2wd bara längre ut i sörjan.

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#173214 men dom e inte dyra!!!!!! du ska ju ha rejäla twindäck så den flyter över, du får kränga mer bränne så du har råt o investera

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#173218 Då har ja inget å skylla på när ja latar mej. :lol:

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#173220
Månskensbonnen skrev:
lodjuret skrev:Nä lämnar in gör jag bara om det är nödvändigt, svårt att motivera då skogsbruket snarare är mer en fråga om hobby än inkomster.
Kan man inte själv så brukar man kunna hitta någon man känner. Eller fråga här ;)

Klart man brukar göra grundläggande service + vid behov (om man bortser missen med kylaren :( men med tanke på hur isolerad den var och inte har kokat så torde det visa hur hårt den brukar jobba åt gången).

Min maskin går under 200 h/år så servicebehovet är inte särskilt stort. Har inte haft den igång sen mitten på mars, fick på det otrevliga sättet reda på att de va för blött att köra i skogen. Sen dess har de snöat regnat haglat snöat igen å regnat ännu mer, fan vet om ja får ut virket före midsommar 😡


jag ligger nog inte ens på 1/2 av de h/år (skottar ej med den).

håller med om att den inte är så trevlig att köra med då det är för blött/mjukt speciellt inte om man har frontlastaren på, har märkt mer än en gång att framhjulen bara försvinner rakt ner i marken även på åkern (normalt hyfsat dränerat och torrt men finns en del kallkällor som ger sig till känna här och där ibland) då den är ganska framtung.
är för lat att ta bort den....

nästan omöjligt att backa med den om man har lite vikt i skopan utan att använda en motvikt bak.

   TS
Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#173222
Månskensbonnen skrev:Då har ja inget å skylla på när ja latar mej. :lol:


det som är fördelen att inte ha det som yrke ;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).