Motorsåg och handhållet

din första såg

72 inlägg 23985 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: din första såg

UmeLasse  
#171276 En gammal klassisk Bahco 300 14 tums :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: din första såg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171342 Jag köpte hus -99, köpte samtidigt lite träd på rot för att såga virke till garagebygge och husrust. Till detta köpte jag en Husqvarna 55.
-06 fick jag en ny 346xpg som "ersättning för utförda arbeten", denna gillas skarpt och används ännu, nu på en liten egen skogsplätt.

Bakåtsträvare som man kanske är så går jag och är sugen på ett köpa en ny 346. :???:

Avatar Fallback

Re: din första såg

Bonne  
#171564 Min första såg var en Husqvarna 351, köpte den 2003, kanonfin såg men den har min far tagit över nu. Nu kör jag en 346xpg :smile:

Användarvisningsbild

Re: din första såg

machonisti  
#171620 Alldeles egen splitter nytt Sachs Dolmar 109 årtal kanske -89. Användes tilll gallring ville efter ca 10 vintrar inte gå på tomgång. Körde den sedan många år på vedbacken. Nu är vibrationsdämparna så uppgivna att den formligen är i två delar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: din första såg

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171764 En Husqvarna 242XP. Finns kvar fortfarande och används allt som oftast.

Avatar Fallback

Re: din första såg

ponsse123  
#172251 Min första såg är en ms 200. väldigt bra att jobba med för den lilla vikten.(men har inte kört många andra sågar för började köra motorsåg i vintras, 15 år)

Avatar Fallback

Re: din första såg

Storken  
#172330 Min första egna såg var en Jonsered CS 2156 som köptes efter att jag var färdig med upparbetningen av Gudrun. Jag tänkte att "Blir det fler stormar så ska jag fan ha en riktig såg" :-l Jag var ordentligt trött på farsans 2150 (jävla plastskit)... 😡

Avatar Fallback

Re: din första såg

tallkotte  
#172978 Min första egna såg var en husqvarna 357 xpg. Köptes ny 2007. Har alltid haft tillgång till sågar på jobbet förut så när jag slutade i skogen så köpte jag en egen såg.

Avatar Fallback

Re: din första såg

Husqvarna340sg  
#315970 Min första motorsåg var en husqvarna 340 riktigt bra såg :smile:

Användarvisningsbild

Re: din första såg

bodaedet  
#315973 Första sågen jag jobbade med var Jonsered 435 på skogsbruksskolan. På jobbet fick jag "ärva" en hqv 234. Första köpet blev en hqv 242

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Göt  
#315988 min första såg var en Jonsered 510- 8 en rejäl ökenvandring den ramlade ihop av sig själv redan från början blev sen Jonsered 520 som jag lyckades få hål på oljetanken på. Har efter det kört Stihl 026 ms 260 och sista inköpet är en ms 201

Användarvisningsbild

Re: din första såg

anersimyra  
#315990 Den första såg jag körde var en Partner R 22, faktiskt en trevligare bekantskap än den första " käringen,".. :smile: Det första egna köpet i slutet på sjuttiotalet var en ny billig HVA 44 Practika.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: din första såg

T Landström  
#315994 Mitt första träd fällde jag med en Jonsered 435. Tyvärr så "försvann" den på verkstaden... Saknanden är stor efter den och hoppas jag springer på en någon dag...mest för nostalgin.. :)
Min första inköp blev en Jonsered 2055 w som senare bytes mot en ny Hva 346 xpg (första generationen) och nu agerar den andra såg för min Hva 550 xpg trio...

Användarvisningsbild

Re: din första såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316009 Den första jag körde var en Jonsered 451 om jag kommer ihåg rätt. Den första egna var en beg Partner P49V, den tog hårt på studentkassan :D

Avatar Fallback

Re: din första såg

Blivande snickare  
#316021 Första sågen jag körde och i huvudsak fortfarande kör med är husqvarna 340, den nyare modellen.
Har egentligen bara köpt en såg, en husqvarna 254 xpg, 80 talare som ligger på operationsbordet för tillfället. Helt ok skick, nytt stift, startsnöre, skärutrustning och den där plastbiten runt svänghjulet så är det bara att köra! \M/
Har som sagt bara köpt en såg men har fem :D
Husqvarna 340, 254 xpg, 238 sg (farfars gamla), 51 (morfars gamla) och en gammal jonsered 2050 turbo i stort behov av kärlek :lol:
Ja å några veteraner hos en kompis som vi försöker få i ordning :grin:

Var med stor sorg i hjärtat som jag inte hann köpa en husqvarna 266:a från tori.fi, skulle ha kompletterat min samling på ett fint sätt.. :sad: :sad: :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).