Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka eller ej ?

93 inlägg 38030 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171853 kollade bara lite snabbt på bilderna så ut att vara ganska mycket grova tallar?

är det ett klenare bestånd så de har stått tätt skulle jag göra en timmerställning och slutavverka när du gallra de andra området.
vi har gjort så på ett par områden och de har svarat väldigt bra och eftersom vi lämnade riset så har de blivit en liten gödslings effekt och tallen är betydligt grövre nu. (bra pris på rotbitarna)
detta kan vara ytterligare ett alternativ om du inte vill hugga slätt nu. personligen hade jag valt mellan en timmerställning om de är mycket klent i beståndet eller att låta de va då jag tror att priserna kommer att gå upp redan mot hösten. ev nästa höst.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverka eller ej ?

machonisti  
#171903 Det är som sagts här väldigt lätt att ha en åsikt, speciellt när det gäller en annans. Mycket av valet handlar om hur man vill se området runt tomten. Ifall intrycket av skog är viktigt kan det vara mer värt i alla fall just för närvarande än all kalhugga å lägga plant det tar 30 år innan skogsintrycket återkommer. Som sagt allt beror på allt men är det nära ditt hus och marken är din kan du inverka på helhetsintrycket. Det kan man inte alltid å vi lever inte så länge att vi kan se en tall bli gammal från frö.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#171905
wigge skrev:Såg ju ut som att de var ganska steningt på marken å då brukar frötallar klara sej bättre från att blåsa ikull.

Men som Bergsmannen säger fundera vad du vill med skogen för de finns 1000 sätt att sköta den.
En skogsinspektor vill bara komma åt så stor virkesfångst som möjligt.


Ja det är väldigt stenig terräng på detta skifte. Ska ta en funderare. Tackar


nalle34 skrev:Såg bilderna nu missade dom när jag skrev svaret (syller på hokey tittade på tve när jag skrev) På bilderna värkar du ha bra grönyta på topparna. Så det är ingen panik med avverkning. Tänk i genom vad du vill med skogen och gör det som känns bäst för dig. Träden går utmärkt att använda som frötallar.
Som du säger så är det fina toppar, marken borde vara rätt full i frön också. Tack för svaren du givit.



Runtorparen skrev:kollade bara lite snabbt på bilderna så ut att vara ganska mycket grova tallar?

är det ett klenare bestånd så de har stått tätt skulle jag göra en timmerställning och slutavverka när du gallra de andra området.
vi har gjort så på ett par områden och de har svarat väldigt bra och eftersom vi lämnade riset så har de blivit en liten gödslings effekt och tallen är betydligt grövre nu. (bra pris på rotbitarna)
detta kan vara ytterligare ett alternativ om du inte vill hugga slätt nu. personligen hade jag valt mellan en timmerställning om de är mycket klent i beståndet eller att låta de va då jag tror att priserna kommer att gå upp redan mot hösten. ev nästa höst.


Ja en del är grova, med diam är 28cm just nu enligt skogsplanen. TImmerställning på 1,5ha är det inte nära som en gallring då? Eller lämnas det betydligt mindre trän då? Ser väl ut som på bilderna , rätt långt mellan träden ändå. Timmerställning och sen ta ned den då man gallrar om ca 5 år vore kanske alltrenativet men som du säger tror jag att bättre vänta på högre pris.


machonisti skrev:Det är som sagts här väldigt lätt att ha en åsikt, speciellt när det gäller en annans. Mycket av valet handlar om hur man vill se området runt tomten. Ifall intrycket av skog är viktigt kan det vara mer värt i alla fall just för närvarande än all kalhugga å lägga plant det tar 30 år innan skogsintrycket återkommer. Som sagt allt beror på allt men är det nära ditt hus och marken är din kan du inverka på helhetsintrycket. Det kan man inte alltid å vi lever inte så länge att vi kan se en tall bli gammal från frö.



Det som är just runt huset är att jag skulel vilja ta bort dom gammla stora granarna/björkar göra gården finare går man tillbaka 150 år så var det nog slott/lägda just runt om stugan .

Just dena bilden är precis utan för stugan ca 20 meter innan man kommer upp mot skifterna skogsbilder/image.php?album_id=576&image_id=6821

så där skulle det vara fint om man lämnar nån tall, set bilder på huset sedan begynelsen och då var där inga träd såg, tror dte blir lite ljusare och trevligare på gården då också.



Alltrenativ 1 är att man tar ned just nu runt om stugan (gammel granen,bjök och tall närmst som på bilden ovan) och den dagen om ca 5 år då man skall gallra tar man ned grovtallarna (slutavverka) och lämna då frötallar och planterar själv. Kan väl vara bökigt att markbereda sådant stenigt parti också, vet för i tiden användes ju hackan säger mig far som satte mycke plant då det begav sig.

Alternativ 2. Tar ned gammel granen runt stugan samt göra timmerställning och vid senare gallring lämna frötallar.


Mera sugen på alt nr 1 inget behov av pengar så gör ju inget om det går upp i pris, vill mera att det ska se bra ut runt huset just nu. Men än dock kommer ju den dagen man måste ta ned gammelskogen ovan för huset och då blir det ju ej så vackert =(

Nu ska jag gå ut och fixa inför morgon dagen 6,5ha som ska röjjas . Oröjt senaste 35 åren.

Stort tack alla som vänligt skrivit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#172067 Om jag vore dig så skulle jag, som vissa tidigare skrivit, göra en slutavverkning på tallarna fast lämna ett par fröträd, säg ett dussin. Ganska omgående, kanske samma år skulle jag försöka få dit en markberedare (kanske virkesköparen kan ordna med i affären?) och få denne att harva, dock ska man vara försöktig och bara försöka få bort mossatäcket och ej få med någon jord upp på tiltan som blir. Sedan då du ska gallra om 5-6 år som du säger så borde du kunna se om det kommit upp några plantor (tar ca 5 är för ett frö att bli i samma storlek som en planta som du köper) och där du tagit sig som sämst snitsla ut vägen där maskinerna ska köra. Viktig att ej låta fröträd så för länge för då kommer du få rejäla luckor runt träden. Du skulle även kunna köpa 10 lådor med tallplantor och stödplantera där du tycker det behövs. Lycka till med avverkningen!

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#172126 Tack för rådet wrytter. Tror du om att hacka/harva ned plant själv utan markberedare annars då? Vad kostar det ca att markbereda 1,5ha? Är ju som sagt stenigt/bergit. Så man kan säga att man tjänar 5 år på tillväxetn om man planterar iställe för fröträd då ?

Hur mycke plant är 10 lådor ? Och hur mycket rekomenderas att man skall plantera på 1,5ha ? Har som inga problem med att harva och sätta ned plantorna själv bara man får veta hur man går till väga =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#172160 Ja man kan ju med hacka själv plantera med hacka, men herregud vilken jobb! Då ska man med hackan försöka "flå bort" mossatäcket för att få fram blekjorden(den grå jorden) och få till en yta med den på ca 3-4x3-4 dm och planera plantan mitt i. Och per hektar skall du ned med ca 2300-2400 plantor (vår kund, holmen skog rek.). Detta blir ett jobb som blir krävande för en person.
Nej vore jag dig skulle jag skriva in i köpeskontrakter att markberedning ingår, markberedning bör kosta runt 1500-2000kr per hektar + flytt av maskin till ditt objekt, vi ligger själv i övre delen av denna prisbild. Om du nu står på dig(kan vara svårt med vissa bolag att få markberedning samt plantering på en sådan liten avverkning, därför kan det vara sunt att välja en köpare där man kan få med denna tjänst) och får med markberedning i priset bör det kosta dig kanske 2500kr per hektar. Vet att objekten där det är trädköp som vi kör, där får markägaren betala ca 5500-6000 per hektar för markberedning + plantering 2300 plant/hektar. 10 lådor plant blir beroende på vad man använder för kasseter allt emellan 330(3årig plant) till 550-660 beronde på om lådan är av typen starpot eller jackpot (olika utforming av krukan plantan sitter i).
Klart man kan se det som ett tapp på tillväxten med ca 3-4 år men vad gör det som privat markägare? Då träden skall slutavverkas igen så är nog vi alla på detta forum döda och begravna sedan länge! Jag förstår bolagen som tänker så men nu övergår iaf Holmen mer och mer till maskinell sådd som föryngrings metod. Annars kan du ju plantera själv, till 1.5 hektar skulle jag köpa plant för 2 hektar, säg 4500 plantor så jag kan plantera lite tätare och sedan vid en röjning inneha ett bättre utbud av stammar så man verkligen kan satsa på de finaste. Ganska trevligt gör att plantera så pass lite som 1-2 hektar, gör man det på 2 helger så behöver man inte slita ihjäl sig.
Jag skulle sträcka mig till att betala runt kronan per planta om det inte är 3 årig planta(dessa är mycket starkare emot de påfrestningar som en planta utsätts för).

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#172163 Ang. markbereda själv är det svårt om du ska göra det maskinellt. Traktor med någon form av plog är bara att glömma i sådan terräng. Har hört vissa som markbereder med en traktor + traktorvagn där de har en speciell grip, svårt att beskriva hur den ser ut, iallafall så luckrar den upp marken och får fram jorden och blandar den med mossan.
Skulle jag själv gå i planerna att markbereda en areal på 1.5 och ej maskinellt skulle jag använda mig av terracut, den monteras på röjsågen istället för klingan och fräser bort mossan. Vi använde oss av terracut fram på röjsågarna då vi skulle plantera 4ha på egna skogen. Gick fort då vi var 3 st som gick med sågarna och "markberedde". Kan verkligen inte klaga på hur planten tog sig, och pinsamt vore väl då om det inte tog sig på sin egna skog då det man gör på dagarna förutom driva virke markbereder, planterar, röjer och allt där omkring som rör skogen åt skogsbolag samt privatpersoner.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wigge  
#172175 Fick pröjsa 1.32 kr/planta nu i år.

Det är då förädlade tallplantor. å Endast 10 000 st.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#172178 Fick du dem hemkörda?

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#172188 Wrytter super tack för den texten/svaret fick mycket mattnyttig inoformation där =) Blir att pröva få med markberedning som du säger och lyckas man till det där priset på 2500:-

.

Om man säger man slutavverkat lämnar frötallar, markbereder efter 1-2år (verkar som man ej ska markbereda tidigare? ) Plantera ca 1000 plant direkt då eller vänta 5-6 år tills man ser om det fröat av sig? Eller är jobbet med markberdningen borta ur bilden då?

Ang tillväxten var väl kanske att jag få gallra det en gång iallafal innan man dör men på 1,5ha kanske det inte är mycket att bry sig om så. Och ur försäljningssynpunkt detsamma, man vet ju aldrig om dom små vill ta över efter en.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#172189 Verka finnas en hel del plantor (djungel)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wigge  
#172229 Jepp är hemkört plus moms ska tillägas.

Dampen: du ringer till tex Svenska skogsplantor å berättar vart i sverige du håller hus för att de är ganska så viktigt att få rätt proviens på plantorna om du ska plantera. samt höjd över havet vill dom också bruka veta.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Bergsmannen  
#172230 Jag tycker att du ska invänta resultatet av fröställningen innan du planterar något. Allt annat är onödigt jobb. När du ser resultatet vet du ju om du behöver plantera extra på några ställen. Markberedning bör du göra då det underlättar för fröna.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#172276 Precis som wigge och bergsmannen säger drdamp. Det med markberedningen är ju lite speciellt, för beställer du markberedning för att det skall självföryngra sig via frön så blir det ej optimalt för plantering. Markberedning för sådd skall ske på ett sätt att markberedaren endast "krafsar" bort mosstäcket och frilägger blekjorden. Varför markberedaren ej skall försöka få bort blekjorden är för att blekjorden förhindrar uppfrysning av plantan knepigt nog. Faller fröet i rostjord (den bruna rostfärgade jorden) så är risken för uppfrysning mycket större. En markberedning för plantering skall ske på det sättet att markberedaren vänder runt på en tillta bestående av mossa täcket lägger sig mot mossa täcket, sedan blekjord och längsuppe på tiltan skall det vara antingen blekjord eller rostjord.
Hur som helst bör det på en torr tallbacke fungera rätt bra att plantera nere i spåret då det ej lär vara så fuktigt där. Om markberedningen är förbrukad på 5 år? Svårt att säga. På bördig mark, definitivt. På en tallbacke som jag antar att de är så borde boniteten vara så pass låg att det inte uppkommit vegitation efter 5 år som gör markberedningen till intet gjord. Som bergmannen säger, om du väljer att föryngra via fröträd så vänta i 4-5 år och se hur föryngringen tar sig, och ta då ett beslut om ev. stödplantering. Att lämna fröträd och ej markbereda ¨på något vis för att blottlägga jorden, det är nästan dömt att misslyckas. I många fall kan det då komma upp gran istället. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#172396 Jag får tackar så mycket för era kloka ord =) En sak är säkert och det är ju att markbereda det ska nog göras.. SUper bra forum!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).