Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80391 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171567
Engelthon skrev:Om jag sågar en stock så har jag ca: 47-50% i virke, 35-40% i flis, 12-15% spån bark m.m. resten hamnar i städhögen och tippen. I min värd är toppmätt volym den mest rättvisa för såg timmer, men tyvärr har matrisfuben blivit en standard idag.
Vad du antyder om brister i matrisfubben så är vi tydligen ganska nära varandra i uppfattning. Systematiskt bedrägeri i stor omfattning. Se avsnitt 121 A-C
viewtopic.php?f=29&t=9982&start=360#p170841

Uppdelning i sågbart, flis och bark har redan indikerats som möjligt med den teknik jag skrivit om. Jag har sett utskrivet material etc. Det är inte drömmar.

Noggrannare virkesmätning och aptering efter stockens egenskaper kräver utrustning, som jag nämnt om och den kostar i inköp men denna minskar kontrollåtgärder och kalibrering, med följd att kostnader minskar och mer virke kan upparbetas på den erhållna tiden.
Men det verkar som att någon merkostnad vid köp vill ni inte ta. Det är även bevisat att entreprenörer köper "snikvariant", väljer bort utbildning etc. vid köp av skördare.
- Den i videon beskrivna laser utrustningen kommer att kosta mer vid köp än dagens aggregat. Troligen kommer den att drivas fram med Skogforsk, tillverkare och marknad för att tysta kritik i marknaden.
Jag misstänker att laser är en "onödig återvändsgränd".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

bodaedet  
#171734 Skulle gärna lägga pengar på ett system som bevisligen minskar min kostnader, problemet med nya system som "Minskar dina kostnader" är att det oftast är tilverkaren som har gjort den kalkylen.
Nya system har som regel en vana att krångla när de kommer ut i verkligheten, och entreprenadbranchen är pressad så några testpiloter är det få av oss som har ekonomi att vara. Så utan testkörningar i verkligheten och bevis på att det minskar mina kostnader med lika mycket som investeringen, så kör jag nog på med det jag har.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172049
bodaedet skrev:Skulle gärna lägga pengar på ett system som bevisligen minskar min kostnader.....
Hur lång tid tar det vid tvåskift att köra två teststammar per dag i slutavverkning och lägga upp dem för mätning?
Tid för att ta uppgifterna till dataklaven och gå ut och mäta dessa stamvis?
Återföring till skördardatorn?
Kontroll av värde för avgörande om åtgärd behövs på kalibrering nu?
- Tid per dag?

Vad blir totala kostnaden per år?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172128 Personligen så lägger jag kontrollen isamband med bensträckare,dricka eller mat så tiden faller under rast.Nu är jag ju egen o har inga kontrakt utan kör direkt för markägaren så jag har ett egenintresse men varje stillestånd kostar ju pengar .
Sen att skogsforsk kommer driva fram det tror jag inte , för så som dom förde fram besten o kurirsystemet vet vi alla hur det gick,jag har en egen uppfattning om olika nyheter när dessa presenteras.
Mvh Magnus

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#172133
Bertilsson skrev:
bodaedet skrev:Skulle gärna lägga pengar på ett system som bevisligen minskar min kostnader.....
Hur lång tid tar det vid tvåskift att köra två teststammar per dag i slutavverkning och lägga upp dem för mätning?
Tid för att ta uppgifterna till dataklaven och gå ut och mäta dessa stamvis?
Återföring till skördardatorn?
Kontroll av värde för avgörande om åtgärd behövs på kalibrering nu?
- Tid per dag?

Vad blir totala kostnaden per år?


Detta är en klart att det inte tar någon större tid som jag ser det bara dom inte försvinner och vad skulle hända då??

Jag skulle jubla och bada i skumpa om man kunde få skördarmäta och gå förbi VMF så man kunde leverera direkt mot sågarna. Men detta är än så länge en dröm.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#172158
Engelthon skrev:Detta är en klart att det inte tar någon större tid som jag ser det bara dom inte försvinner och vad skulle hända då?


Kontrollmätning med dagens aggregat tar otroligt lång tid om man kör fyra olika trädslag dagligen och skall uppfylla dagens krav (i Finland) för skördarmätning.

Säg att du tar en slumpmässig mätning varannan dag och en större varannan vecka + 4 stora i året som är normerna vi kör efter.
Det ger i snitt 10min varannan dag 30min varannan vecka, dom stora är svårt att räkna på för det skall vara en utomstående kontrollant som tar dom men det tar ändå tid.

En liten uträkning: v=veckor d=dagar t=timmar min=minuter

52v-8v=44v*5d=220d/2=110d*10min=1100min
52v-8v=44v/2=22v*30min=660min
1100min+660min=1760min årligen
Om du då hugger 580stammar/7t*60min=420min=1,38stammar per minut*1760min=2428stammar per år med en medel stam på 0,1m3 så har du 242,8m3 årligen som du går förlorad på grund av provmätningen.
Då kan ni själv räkna ut vad det kostar med den taxa ni kör efter.

Detta är dessutom räknat på att du inte behöver kalibrera maskinen någon gång utan detta är bara provmätningarna, skall maskinen kalibreras så krävs det ytterligare provmätningar för att kolla att kalibreringarna stämmer.
Så skulle det finnas ett system som skulle klara sig utan allt detta mätas så skulle jag gladeligen köpa det.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#172169
Mäki skrev:
Engelthon skrev:Detta är en klart att det inte tar någon större tid som jag ser det bara dom inte försvinner och vad skulle hända då?


Kontrollmätning med dagens aggregat tar otroligt lång tid om man kör fyra olika trädslag dagligen och skall uppfylla dagens krav (i Finland) för skördarmätning.

Säg att du tar en slumpmässig mätning varannan dag och en större varannan vecka + 4 stora i året som är normerna vi kör efter.
Det ger i snitt 10min varannan dag 30min varannan vecka, dom stora är svårt att räkna på för det skall vara en utomstående kontrollant som tar dom men det tar ändå tid.

En liten uträkning: v=veckor d=dagar t=timmar min=minuter

52v-8v=44v*5d=220d/2=110d*10min=1100min
52v-8v=44v/2=22v*30min=660min
1100min+660min=1760min årligen
Om du då hugger 580stammar/7t*60min=420min=1,38stammar per minut*1760min=2428stammar per år med en medel stam på 0,1m3 så har du 242,8m3 årligen som du går förlorad på grund av provmätningen.
Då kan ni själv räkna ut vad det kostar med den taxa ni kör efter.

Detta är dessutom räknat på att du inte behöver kalibrera maskinen någon gång utan detta är bara provmätningarna, skall maskinen kalibreras så krävs det ytterligare provmätningar för att kolla att kalibreringarna stämmer.
Så skulle det finnas ett system som skulle klara sig utan allt detta mätas så skulle jag gladeligen köpa det.


Tack Mäki! Det var en mycket bra sammanställning.
Där ser man vad tid som går åt och den måste man ha betalt för. Hur fungerar det med ersättning för detta hos Er? Eller är det gratis körning.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#172171
Engelthon skrev:Tack Mäki! Det var en mycket bra sammanställning.
Där ser man vad tid som går åt och den måste man ha betalt för. Hur fungerar det med ersättning för detta hos Er? Eller är det gratis körning.


Nej det är inte gratis körning vi har ett tillägg för att vi maskin mäter men det motsvarar inte vad den verkliga kostnaden är.
Det är som med alla andra tillägg att dom försvinner med tiden vid taxa förhandlingar.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

bodaedet  
#172320
Bertilsson skrev:
bodaedet skrev:Skulle gärna lägga pengar på ett system som bevisligen minskar min kostnader.....
Hur lång tid tar det vid tvåskift att köra två teststammar per dag i slutavverkning och lägga upp dem för mätning?
Tid för att ta uppgifterna till dataklaven och gå ut och mäta dessa stamvis?
Återföring till skördardatorn?
Kontroll av värde för avgörande om åtgärd behövs på kalibrering nu?
- Tid per dag?

Vad blir totala kostnaden per år?

Nu var det ju inte tidsåtgången som jag opponerade mig mot, det var att jag inte sett några bevis på att "ditt" system funkar så bra som sägs. Det är bra om andra vägar testas, men jag vill inte vara testpilot utan ersättning.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172324
bodaedet skrev:
Bertilsson skrev:
bodaedet skrev:Skulle gärna lägga pengar på ett system som bevisligen minskar min kostnader.....
Hur lång tid tar det vid tvåskift att köra två teststammar per dag i slutavverkning och lägga upp dem för mätning?
Tid för att ta uppgifterna till dataklaven och gå ut och mäta dessa stamvis?
Återföring till skördardatorn?
Kontroll av värde för avgörande om åtgärd behövs på kalibrering nu?
- Tid per dag?

Vad blir totala kostnaden per år?

Nu var det ju inte tidsåtgången som jag opponerade mig mot, det var att jag inte sett några bevis på att "ditt" system funkar så bra som sägs. Det är bra om andra vägar testas, men jag vill inte vara testpilot utan ersättning.

1 Hur lång tid tar det att göra kontroll med VMF i bakgrunden med de krav jag nämnde.

2 Hur mycket tid får det ta med ett bättre alternativ (som ökar virkesvärdet 4 kr/m3),för att du skall tycka att det är ett fall framåt och OK att utveckla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

bodaedet  
#172479 Jag är nog inte rätt man att svara på det, kör mestadels förstagallring. Men Mäki verkar ju vara insatt i ämnet, han kan nog ge ett bra svar om vi frågar snällt.
Men allt som är ett fall framåt och kan ge tidsbesparingar och mera för skogsägaren är ju bra. Men väl testkört under alla förutsättningar innan det ska ut på marknaden tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#172498 Ja inte kan jag ge mycket mera precisa tidsuppgifter än vad jag redan givit men som sagt så är dom i underkant.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172511
bodaedet skrev:Jag är nog inte rätt man att svara på det, kör mestadels förstagallring. Men Mäki verkar ju vara insatt i ämnet, han kan nog ge ett bra svar om vi frågar snällt.
Men allt som är ett fall framåt och kan ge tidsbesparingar och mera för skogsägaren är ju bra. Men väl testkört under alla förutsättningar innan det ska ut på marknaden tycker jag.
Mäki har svarat här på finska förhållanden.
Det borde vara rimligt att någon svensk här ger sin kostnadsbild på den kontroll som VMF kräver.

Ni som gör egen kontroll utan att skicka uppgifter till SDC vill jag också nämner om den kontrollen är billigare eller lika dan i omfattning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172944 Oväntat att inte någon förare från vårt land gör en kalkyl på kontrolltid på mätning.

En tvåskiftsmaskin i slutavverkning skall ta två träd per dag (ca 12 min/träd). Ger 24 minuter störningstid på mätning och analys.
Om detta görs 200 dagar per år är det 4800 minuter = 80 timmar/år.
Kostnad 1000 kr/timme så är detta 80.000 kr/år.
Till detta kommer normal kalibrering och som Mäki skrev tidigare vid upptäckt av fel, ny kontroll och kalibrering.
Sannolikt går beloppet som är kvar till 100.000 kr åt för detta och utbildning.

Det förväntas att ny teknik skulle kunna få ner kalibrering till hälften och kontrollen till ca 1/3. Följaktligen en bedömd slutkostnad på 40.000 kr/år.

Något dyrare aggregat blir följden.
Klämtrycken kan med bättre samvete få bli vad maskintillverkare föreslår idag med allvarliga konsekvenser som följd på mätning.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).