Motorsåg och handhållet

Vilken HVA-mod.?

19 inlägg 6531 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken HVA-mod.?

Bosse T  
#171758 Köpte den här motorsågen på ett Loppis för 100:-, och efter byte av Förgasarmembran, så går den hur fint som helst.

Men kan någon säga vad det är för årgång, och modell på sågen?

Skulle också vilja veta hur Kastskyddet ska fungera på den här?? Som jag kan se, så fattas inget, men det verkar väldigt slappt, och ska det inte stoppa kedjan på de här gamla sågarna, som det gör på dom modernare?

/ Bosse
CIMG1295.JPG
CIMG1293.JPG
CIMG1294.JPG




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

FREIJAN  
#171760 ser ut som en hva 65.... en gammal trotjänare

Kastskydd saknas, va knappt uppfunnet då :wink: men de är ju en liten bygel så man inte ska trassla in armen i kedjan om man tappar taget, partner körde med nån skinnhistoria på sina tidiga sågar :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken HVA-mod.?

Bosse T  
#171765 Hva 65,,är det typbeteckningen, el. årsmod.??

Ang. kastskyddet, är det alltså som jag trodde,,,bara ett litet "skyddsräcke"!?

/ Bosse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

totte  
#171769 Tycker nog att det mer ser ut som modell 77, det är alltså typnumret, inte årtalet. Första varianten A77 kom 1968 och L77 1974 enligt länkarna nedan:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Det är väl i stort sett samma såg som 65:an men med lite mer kubik.

Ingen av dessa hade någon kedjebroms, vad jag vet. Bygeln är bara ett passivt skydd för att skydda handen från att åka rakt ner i kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171838 Kastskydd har de aldrig haft. Den såldes väldans länge, in på 80-talet efter vad jag hört, men i slutet av serien så fanns kedjebroms som tillbehör. Den såldes inte här efter

A77 kom 1968 och flyttades med 65'an till Tomos fabriken i Jugoslavien troligen 1973-74 nån gång.
Samtidigt eller lite innan så slutade de levereras till ÅTF här och såldes på export enbart senare.

Avatar Fallback

Re: Vilken HVA-mod.?

Bosse T  
#171860 Tror mer på en 77:a, då 55:an inte verkar ha skyddet på handtaget överhuvudtaget!

Tack för mycket fin info.!! Suveränt Forum!!

/ Bosse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

totte  
#171865 Jodå skyddet kunde finnas på båda. Det är ju lätt att montera av och på, och har väl främst funnits på sågar sålda i Sverige. Det du ser är att sågen har ett extra skydd över tändstiftet som inte finns på 65:an. Men för att vara helt säker bör man mäta cylinderdia eftersom det inte varit så ovanligt att delar bytts. Skall vara 52 mm på 77, 48 på 65.

Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171876 De har olika cylindrar, 65 och 77.

65 har stiftet vågrätt, 77 vinklat upp åt genom kåpan så du har med säker het en 77, men vilken version är svårare att se....

Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

totte  
#171877 I vilket fall en såg med ett ordentligt klipp i. 77 pigga kubik ger mycket kraft. Ingen såg man använder mycket, saknar ju kastskydd och avvibrering, men för nöjes skull kan man ju kapa några stockar på vedbacken med den under ordnade former. Ser ut att vara ett fint exemplar.

Avatar Fallback

Re: Vilken HVA-mod.?

Bosse T  
#171893 Jodå, den har en fin patina!

Med risk för att bli kallad "siffernörd",,men kan man m.h.a. tillv.nr. få reda på när den är gjord??

/ Bosse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171899 Fanns inga nummer system då denna gjordes utöver motor nummer.

Man kan med hjälp av andra samlare och ägares kvitto se lite mer.

Möjligen har Husqvarna listor vilka nummer som gjordes när, men de har inte jag tillgång till.

Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171901 A77 kom i Feb 1968, B77 '69 och L77 hösten '72.

Fanns en SS77 daterad 1975, alltså efter montering flyttats till Tomos på 65/77 sågarna.
Denna är lätt o se för den är brytarlös.

Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656691
1594999738_65259db6.jpg


Mange skrev:Kastskydd har de aldrig haft. Den såldes väldans länge, in på 80-talet efter vad jag hört, men i slutet av serien så fanns kedjebroms som tillbehör. Den såldes inte här efter


Her er et billede af kædebremse som ekstraudstyr. Desværre har jeg kun billedet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken HVA-mod.?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656739 De var så sent ute med dessa att de såldes aldrig med dem. Försäljningen stlutade här i sverige när produktionen flyttades till Tomos.
Några år senare fanns dessa till 65/77 och de gick att beställa en kort tid även här. Men inga levererades från Husqvarna med dem monterat.

Avatar Fallback

Re: Vilken HVA-mod.?

zebylon  
#664221 Detta måste väl vara en 65, tändstiftet sitter väl i våg?

Den är nyligen inköpt, jag tycker inte den går riktigt bra. Är det normalt att grundinställningen på förgasaren är ett 1/2 varv på båda högvarvet snarare lite mindre? Tycker den drar mycket bensin också. Den är lättstartad både kall som varm, men det går inte och få nån sprutt på den. Eller så va dom väl inte bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).