Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka eller ej ?

93 inlägg 38036 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#171732 Ska till att ta bort några gammla hemska granar runt tomten (20 tal ) så tänkte jag passa på att även avverka av 1,5ha tall men behöver råd ang dom 1,5ha tall, gallra den eller slutavverka den? Ger det nått att gallar en sådan skog? Är sugen på att gallra den men virkesköparen var nog sugen på ta ned allt.

Ska gallra ett grannskifte om ca 5-6 år som ska förstagångs röjjas nu så då tänkte jag event ta ned resterande av tallskogen den dagen.

Skogsplan 120år S2 , T20, uttag ink tillv ca 360 m3sk



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Bergsmannen  
#171737 Varför inte göra en fröställning?

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#171739 Fröställning = med fröträn? Tanken va att lämna fröträn sen vid slutavverkningen om 5-7 år ellr plantera vilket han rekomenderade iställe för avfröning pga risken att det kanske inte tar sig sade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Bergsmannen  
#171741 Sa han varför det inte skulle ta sig? Gallra i en S2 gör man normalt inte. Den ska avverkas och återbeskogas.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#171743 Han menade att det var som ett lotteri med fröträn kunde funka men även inte. Så var nog därför, skiftet bredvid detta är fröställt och det är ganska luckigt.

Okey får tänka om hur jag ska göra ang gallra eller ej då. Tänkte att det skulle växa på sig mera tills den dagen jag ska göra första gallringen

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wigge  
#171745 Avverka å lämna Fröträställning

Markbered om ca 3 år

vänta tills de börja ploppa upp planter

avverka Fröträden så fort du törs. för brukar bli stora luckor om man väntar för länge me å ta frötallarna.

Men är du ej i behov av pengar just nu så skulle jag nog kanske vänta på bättre priser.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#171746 Okey kanske därför det är så luckigt på grannskiftet då, ca 35 år och alla frötallar kvar där . Tack för svaren =)


Är väl dom där granarna man vill fått bort just nu innan dom blir helt försörda, känndes bara onödigt att ta hit maskiner iofs är det nära skotning ca 150 meter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Bergsmannen  
#171749 Är du aldeles färsk skogsägare? Ett tips är att inte hasta iväg, fundera på hur DU vill ha det. En virkesköpare är sällan den bästa rådgivaren. Rätt forum är du på hursom. Har hjälpt mig mycket, även om jag inte skrivit så mycket.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#171754 Jo rätt färsk kan man säga. Tänkte lägga upp bilder på det så kanske ni får en inblick på hur jag menar men vet ej hur man gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Pensionär  
#171761 Att lämna fröträd uppfattas ofta felaktigt som en enklare metod att få fram nya plantor. Kör man enbart på förnyelse med fröträd gäller det att veta vad man gör. Ofta är det säkrare att plantera.

Och exakt som bergsmannen säger, virkesköparen är sällan en bra rådgivare.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#171762 Tror jag fick till det , men inte i den ordningen jag tänkte. Bilder på den eventuella slutavverknings skogen samt gammla granarna, tallar och div löv runt gården vi vill ta bort.

Dom tre första bilderna är det runt gården

skogsbilder/search.php?search_id=egosearch

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Bergsmannen  
#171763 Att du ska slutavverka är det nog ingen tvekan om. Frågan är när du ska göra det och om du skall lämna fröträd. Om tanken är att fortsätta med tall skulle jag använda fröställning. Du får fundera på hur du tror priserna kommer utvecklas närmaste tiden. Någon större tillväxt på skogen kommer du inte att få.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

nalle34  
#171778 Gallra gör man aldrig i så gamla skog p.g.a. riskerna för stormfällning m.m. Är skogen för sluten så kan du om du har otur få negativ tillväxt på skogen (skogen stannar av och träd dör häller får mindre och mindre krona p.g.a. marken klarar inte av att försörja träden med näring och ljus)

Gå och titta på topparna på skogen, hur många gren varv är kvar med grön krona? Ser du solljus mellan kronorna häller står det så tät så kronerna inkräktar på varandra. Då är det verkligen dax att avverka. Frö tallar kan fungera om dom har skogen till räckligt antal träd som har bra krona (stor topp för att kunna produsera rikligt med kott)

Om skogen är för sluten nu så tyvärr skulle jag avråda från frötallar om det finns mycket öppna ytter runt skogen p.g.a. stor risk för storm fällning av frötallarna. Efter som tallarna inte är vana att stå säljv och ju mindre krona du har ju sämre rötter har tallarna för att stå i mot vinden. Men efter som hygget är så litet så kan det gå endå och du kommer få många frön från angrensannde skog ochså.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wigge  
#171834 Såg ju ut som att de var ganska steningt på marken å då brukar frötallar klara sej bättre från att blåsa ikull.

Men som Bergsmannen säger fundera vad du vill med skogen för de finns 1000 sätt att sköta den.
En skogsinspektor vill bara komma åt så stor virkesfångst som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

nalle34  
#171843 Såg bilderna nu missade dom när jag skrev svaret (syller på hokey tittade på tve när jag skrev) På bilderna värkar du ha bra grönyta på topparna. Så det är ingen panik med avverkning. Tänk i genom vad du vill med skogen och gör det som känns bäst för dig. Träden går utmärkt att använda som frötallar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).