Verkstan

Kina kvalitet

52 inlägg 37481 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

finskpinne  
#171735 Jag såg ett test angående såna här sågar där dom jämförde dom med "märkessågar". Kort sagt så får man vad man betalar för. Hållbarheten går hand i hand med priset så för en yrkeshuggare så är det nog inget alternativ. För någon som ska kapa lite ved en gång om året på sommarstugan så duger den väl, men då är det ju en annan sak hur man får tag i reservdelar när den går sönder. Min HVA dealer har näst intill allt i lager så man får det mesta direkt. Sedan var ju användarvänligheten inte så bra heller, ergonomin var kass. Vibrationerna var brutala. Sedan hur dom får dom godkända med tanke på avgasutsläpp vet jag inte för det lär inte vara i världsklass på budgetsågarna heller...

Men en som kapar lite bastuved en gång om året på sommarstugan klara väl nog sig bra med en sån, förutsatt att den startar nästa gång man ska använda den. Hittar man ingen som har hand om service och reservdelar då så får man väl köpa en ny såg. För 59 euro får man inte så många reservdelar till en HVA eller Stihl heller så... :lol:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

machonisti  
#171757 Man kan ju köpa in ett parti på 10 styck å när alla stannat får man knåpa ihop några som funkar. Om man överlever vibratorn förståss :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

totte  
#171774 Det är ett vansinnigt slöseri med resurser. Allt dj-a skrot som byggs för att gå sönder fortast möjligt, slängas och köpas nytt. Det går åt lika mycket energi och material att bygga en helkass kinasåg som en välbyggd kvalitetsmaskin och så skall skiten skeppas över halva klotet.

Alldeles oavsett användbarhet, ergonomi, säkerhet och ekonomi så anser jag att man bör bojkotta hela den här vidriga ruljansen, och väger man också in de faktorerna så är det än mer vettlöst att köpa den här smörjan, i synnerhet när det gäller just motorsågar där säkerheten är prioritet ett.

Min åsikt förstås, tycker dock att den känns rätt välgrundad.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

Skogstomte  
#171776
totte skrev:Det är ett vansinnigt slöseri med resurser. Allt dj-a skrot som byggs för att gå sönder fortast möjligt, slängas och köpas nytt. Det går åt lika mycket energi och material att bygga en helkass kinasåg som en välbyggd kvalitetsmaskin och så skall skiten skeppas över halva klotet.

Alldeles oavsett användbarhet, ergonomi, säkerhet och ekonomi så anser jag att man bör bojkotta hela den här vidriga ruljansen, och väger man också in de faktorerna så är det än mer vettlöst att köpa den här smörjan, i synnerhet när det gäller just motorsågar där säkerheten är prioritet ett.

Min åsikt förstås, tycker dock att den känns rätt välgrundad.


Väl talat! ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

finskpinne  
#171784 Du har helt rätt Totte. Skulle alla slit och släng varor sluta tillverkas så skulle man kunna stänga många kärnkraftverk i världen. Och tänk hur mycket onödiga transporter som uppstår när vi i väst ska köpa all denna skit från kina.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

machonisti  
#171787 Kolla mina tidigare inlägg förstår ni att jag skojade själv har jag alltid köpt sågar av normal kvalitet just nu stihl ms 200

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171791 Problemet är väl att många resonerar som så att det är bättre att köpa fem billiga maskiner och sedan slänga dem en efter en när de går sönder istället för att köpa en bra maskin.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

Skogstomte  
#171794 Machonisti, är rätt säker på att ovan ondgörelse över "skräpkonsumtionen" var generell, inte direkt riktat emot dig. Inte var det så jag tänkte iaf :) Ha en bra kväll \:D/

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

totte  
#171816
Skogstomte skrev:Machonisti, är rätt säker på att ovan ondgörelse över "skräpkonsumtionen" var generell, inte direkt riktat emot dig. Inte var det så jag tänkte iaf :) Ha en bra kväll \:D/


Instämmer helt, det var bara den generella idén, att du var ironisk Machonisti framgick tydligt tyckte jag, borde skrivit det inledningsvis, ursäkta.

Tyvärr finns många annars som har inställningen, "köp skräpmaskiner, du får ju en ny på garantin om den går sönder".

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

Mäki  
#171826
totte skrev:Tyvärr finns många annars som har inställningen, "köp skräpmaskiner, du får ju en ny på garantin om den går sönder".


Garantin på Kina grejer brukar vara obefintlig för det finns inte något service nät som kan ta hand om dem.
Och att gå tillbaka till matbutiken eller internätt butiken och klaga brukar inte funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

machonisti  
#171830 Ni har så rätt nu från morgonsidan, men är det svåra probemet att kina smyger in sina produkter bland etablerade märken.
Ett scenario som kan ske är att man åker till lokala sågdealern köper en hsq "billigare än väntat" tror i sin självbelåtenhet att man är duktig på att pruta. Dealern har själv samma känsla eftersom han gjort ett kap.
När en olycka är framme granskas händelsen och i redogörelsen framgår tex CE - märke, skyddutr. saknar eller defekt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

elis  
#171831
Mäki skrev:
totte skrev:Tyvärr finns många annars som har inställningen, "köp skräpmaskiner, du får ju en ny på garantin om den går sönder".


Garantin på Kina grejer brukar vara obefintlig för det finns inte något service nät som kan ta hand om dem.
Och att gå tillbaka till matbutiken eller internätt butiken och klaga brukar inte funka.


Tyvärr/Tack och lov funkar det oftast bra enligt min erfarenhet :???: Jag vet en som fått 5 elverk på raken från Rusta, inte var han glad och det blev tröttsamt att hålla på så han köpte ett annat till slut. Själv hade jag ett problem med en läckande cylinder på min klipp, den hade garanterat ingen garanti kvar (köpte den begagnad) men det kom en ny cylinder kostnadsfritt med lastbil inom ett par dagar.

De grejer jag köpt har jag köpt väl medveten om deras ursprung och med det i minnet måste jag ändå säga att det till viss del är bra att denna konkurrens finns då (ofta påstått) svensktillverkat är alltför dyrt. Svensktillverkar kommer ju ofta från Estland m fl länder och de har rätt hög acceptans idag :???:

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

elis  
#171840 Apropå motorsågar och andra handhållna produkter så tillverkar Husqvarna hela sitt lågprissegment i... ja just det. Kina! Jag tror att resterande motor, -röjsågar och trimmers tillverkas i Japan. På min nya röjsåg finns dock en blå plastbit som det står Made in Sweden på, men vem ska man tro på?

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

ord bind  
#171854 apropå kina till verkat så finns alla kvalliter att få. ganska ofta görs ett parti delar som
klassas a,b,c osv. a är märkeskvalite. b är oem kvalite. c kvalite och nedåt är för prutare.
jumer prut desto sämre vara. med andra ord är det inte kinesernas fel att kvalliten är dålig
det är dom som tar in skräpets fel. och vi som köper eländet är inte heller helt okyldiga.
kvalitet kostar bara något mindre i låglöneländer.
min kompis tar in både från indien och kina. när han köper hårmetallskär från indien t,ex
så är de tillverkade i sverige men kostar bara häften av vad de kostar här trots att de
varit i indien och vänt, så svenska företag har endel att göra också. :wink:

det är inte utan att man börjar undra hur det är med konkurensen.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

machonisti  
#171889 Ordblinds inlägg fick mig att minnas en period på -80 talet när rosenlew tröskor importerades till sverige, där matade man dem med lite halm och skeppades tillbaks till finland och såldes som begagnat. Kan inte gå ihop utan import export stöd som antagligen lydiga skattebetalare tjänat loss.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).