Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fyrhjulings köp.

37 inlägg 15740 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16856 Kan hålla med om att Polaris känns rappligare framförallt när man kör i skogen

Hittade en bra tråd med mycket frågor o råd om det inte gillas att man länkar så antingen ta bort den eller skicka ett pm

http://www.flashback.info/showthread.php?t=433216

Jag skulle föredra Suzuki, Honda, Kawa, Yamaha (Yamaha har väll 5årsgaranti?)

Ja helst någon japansk maskin av större märke

Har kört en Polaris 500 x2 ta tex oljestickan det är bara plast bådelock o sticka, medans Honda har järn o järngängor, sen tycker jag även att Hondas sitter mera lättillgängligt att kolla/fylla på

Yamaha kan jag nog säga är en av dom bättre/bästa för vi har en från början på 90talet som går fortfarande utan problem

Det du bör kika efter är om du ska köra i skog så hög markfrigång som möjligt samt helst med nån form av växelsystem eftersom det lär va bättre motorbroms på sådana maskiner

Användarvisningsbild
Robin  
#16866
Defender skrev:Rappligare??? vad menar du?

Plasten skallrar lite mera, växelväljaren går trögt som få(blir säkert bättre med tiden, ska väl "slitas" in), känns allmänt plastigare med sina bagageräcken i plast istället för rör. Kvalitetsmässigt kan jag inte svara på.

Som sagt, yamaha, honda, kawa och suzuki rekomenderas. Det rä väl mest en smaksak vilken av dom man väljer, så är det väl rent allmänt.

Kawasakis 360 har ju fått bra kritik och ligger rätt till i pris och sirra dig inte blind på de 360 kubiken som låter lite. Sen Yamaha grizzly 450 är en fin maskin. När det gäller Suzuki är det väl deras 450 som är likvärdig i storlek och pris.

Dock kan jag säga att rent allmänt är yamahas maskiner mindre storlekmässigt, om det är bra eller dåligt är ju upp till var och en.

Anledningen att jag skriver om polaris är att jag stog med pengarna i hand hos dom och skulle köpa en 450, men ändrade mig i sista sekund efter en provkörning, då hade jag kört hondan innan, hade jag inte gjort det hade det mycket väl kunnit blivit en polaris.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16869 Jo den polarisen jag kört, där får man iallafall från parkeringsläget slå/trycka på hårt för att byta växel
Är det alltid så eller är det något som ska slitas in?

För på suzuki kingquaden så äre en växelförare som känns mera gedigen, den är mer som en tiptronic växel finns olika hack för låg, hög neutral och back fast man måste givetvis fortfarande stå stilla för att byta växelområde

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16874 Hmm fan vad svårt ni gör det för mig!! :) Nä allvarligt talat det är bra med alla råd jag får.

Att Yamaha skulle vara minre till storleken är intressant, jag vill ha en liten smidig maskin. Så får åka och kolla på 450 också då... mot skene järn.

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16876 Skulle jag valt idag skulle jag titta på Honda som sagt var.

Motorbroms saknar jag på min Polaris med CVT-drift. Hade varit skönt i nerförbackarna med en lastad kärra efter.

Hur stor motor skall man ha? Frågan är kanske snarare hur mycket kraft från motorn ner i backen.

//.D

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16928 Hur stor motor vill jag ha?? Hmmmm svår fråga.

Jag är ingen kubiknise så jag fokuserar inte så hårt på det, jag vill ha en maskin med en väl avstämmd motor om man säger så så en 450 är ok bara deb funakar bra i maskinen.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16929 Jo på en arbetsmaskin så skulle jag ha krävt motorbroms som en grej för att det ska bli köp

Vet inte riktigt hur man mäter kraften ner i backen men någon av dom större tillverkarna lär ju vara bra

Yamaha o Honda är väll dom jag skulle först o främst utan närmare titt välja mellan

Huvudsaken när du väljer är att du får en maskin som passar dina behov
och som tidigare i tråden bör du välja mellan delad/hel bakaxel beroende på vad den främst ska vara till

Kingquaden med delad sjönkihop som en sten när dom satte på huggarvagnen med kran däremot går den väll mjukare över hinder och i högre hastigheter

Sen beroende på hur mycket du tänkt lägga kan jag tänka mig rekommendera Honda 500 hydrostat

Det är enormt skönt med hydrostat, vet inte hur det fungerar rent tekniskt men på dom vanliga hondorna måste man släppa gasen före man växlar upp/ner iallafall uppåt kan man varva hydrostaten vad jag vet

Sen att du då kan köra på drive läge utan släp men endå ha motorbroms är ju ett plus

och 4x4 är nog mer eller mindre ett krav om du ska ta dig fram med minsta markförstöring oavsett kärra eller ej

Och ja som när man köper bil, en fördel är ju om det märket du köper finns nära dig vid service och är ett större märke som lätt får hem delar om så är fallet

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#16989 jag ångrar inte att jag bytte till polaris då den går mycket stadigare i skogen den stela bak axelen som vi hade på vår honda som ofta tappade greppet och motor broms e det också och på delux modelen e det adc

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17002 Tappar greppet har jag aldrig gjort med Hondan direkt, förutom när det e blankis men då får man köra sakta istället så tar den sig fram

Och delad är inte alltid o föredra samt att Polaris variator är inte o föredra om man drar tungt eller ja variator överhuvudtaget för o dra tungt

Sen Robin här har ju en Honda han kanske kan berätta lite om den o vad han tycker?

Användarvisningsbild
Robin  
#17052 Jo jag har ju en 500 FE, har haft den i 1.5 år och har gått drygt 300 timmar, funkar fint med halvautomat, sliter aldrig ut den kopplingen dock så få man ju vara noga med att släppa gasen när man växlar.

Inga som helst problem med den motormässigt dock har den börjat rosta hejvilt och väntar nu på besked från honda sverige om dom ska byta ram på den eller hur det blir. Det är jag riktigt beskiven på, men det återstår att se hur honda löser detta, går det bra så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en honda till när denna ska bytas. För det är fina maskier och motormässigt är det nog bland det bästa.

Avatar Fallback
Bucketman  
#17148 He he he... finns dom som kör riktiga maskiner här ser ja. Själv har ja en "risåkare" som fungerar grymt bra med tanke på att den bara är på 257cc. Får ändå inte ner all kraft i backen, kör lass med både timmer o massa på.

Det enda jag har fixat på den är att ja har tillverkat egna skyddsplåtar, finns inte att köpa färdigtillverkade. Bytt från 24" orginalhjul till 26" Mudgear för bättre markfrigång o grepp.

Tycker den fungerar utmärkt o har inte haft några problem med den heller. Hör ju många som köper Kines-märken och dom säger att de bara är skit.
Måste säga tvärtom i det här fallet, men kanske bara har tur.

Avatar Fallback
Bucketman  
#17150 Här är en bild på den:

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17158 nu var jag å provkörde en yamah 450, skojig liten maskin. Dom ahde en hond 650 rincon oxå som var mycket intressant.....

Hmmmm känns som om jag börjar närma mig mitt beslut....

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17168 Dom som säger att Polaris Variator gar sönder har nog inte kört sa mycket. Vi har en 6x6 och den har dragit TUNGT I sina dar. Rekordet är vä lite över 3 ton lass plus fullvikt pa flaket i skogen. Inga problem. Försök det med en 4 hjuling. Denna maskin gar dessutom manga timmar pa sommrarna när det byggs staket runt om i mellansverige. Samma sak där, väldigt stora lass i terräng.
De enda problem med maskinen har vart en variatorrem och kedjan till bakre axeln har gatt av en gang. Pa sex ars användning.
Kedjan gick under vedkörning när boggien fastnade mot en rot. Det var da vi kom pa att vi kanske skulle väga lasset.
Variatorremmen gar av för att de flesta sitter och kör pa högväxel hela tiden med lass, da överhettar den och gar av. Tar en halvtimme att byta och kostar inte sa manga kronor.
Sen är passformen pa plast och dyl, ehh, lite amerikanskt 8) Där är valfritt japanskt märke ljusar före.
Men mekanisk och driftsäkerhet är kanon iaf pa varat ex.
Ska jag dra skulle inte jag vilja ha annat än 6x6, har provat de flesta märken pa fyrhjulingar och de stegrar sig och slirar och har sig.
Sen är det prat om kubik med, allt över 450cc blir "nöjeskubik". Varan 6x6 har 500cc och det är inga större problem att fa hjulsläpp pa den.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17178 Men du kan nog hålla med om att motorbromsen är lite dålig med CVT, eller?

//.D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).