Föryngring

När fröar tallen?

7 inlägg 14018 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När fröar tallen?

loppan  
#171576 Jag har ett hygge på 1.5 ha som jag just markberett med grävmaskin som inte är grot
samlat vilket fungerade skapligt(fläckberedning)
Avverkat i vinter.
Det hat vart tallskog och är ganska mager mark lämplig för tall med kvarlämnad fröställning.
Att plantera tall här är otänkbart p.g.a betestrycket så naturlig frösådd av tall är enda tänkbara.
Min plan är att sätta 1500 granplantor lite glest på 1.5 ha och sedan hoppas på frösådd
tall och björk i ett blandbestånd.
Till min fråga: Det slog mig att jag inte har en aning om när på året tallen fröar?
Fröar den alla år? det sägs att bra fröår kommer med 3-6 års mellanrum?
Och framförallt är det lönt att stressa några frötallar genom att skava barken på dom så att de sätter mera kott?
Har någon provat?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: När fröar tallen?

MNskog  
#171592 Här i mellannorrland startar fröfallet oftast i slutet av maj- början av juni. Det styrs av hur tidigt våren kommer. Jag skulle tro att det startar ca en månad tidigare hos dig.

Här är en länk till fröprognoser som man kan använda för att styra markberedningen till året före eller tidigt på våren ett bra fröår.http://www.skogforsk.se/Verktyg/Froserv ... gnos/#Kott Prog Klimat2

Att skada träden för att få mer kottsättning kan jag inte rekomendera för då sänker du även värdet på rotstocken hos fröträdet. Däremot kan du punktgödsla fröträden med skogsgödsel och därigenom få bättre fröproduktion.

Avatar Fallback

Re: När fröar tallen?

nalle34  
#171596 Det tar ett par år innan dom har rikligt med kottar. År 3-5 brukar ge bäst med kottar. Efter som det tar ett tag för ´träden´ att fatta dom är friställda. Gödsling som han ovan tar upp av frö tallarna kan ge riklig frö produktion och volym ökning av frö tallar med exstra tillväxt på ca. 10% och kanse mer. Tallarna släpper kottarna på sen vintern, tidig vår.

Användarvisningsbild

Re: När fröar tallen?

loppan  
#171637 Ok. Så att gödsla frö tallarna lite är det man kan göra för att öka fröproduktionen.
Jag misstänker att det blir en hel del frösådd gran med men jag vill gynna tallen så mycket som möjligt.
Man vill ju ha så mycket frö som möjligt första året då markberedningen är nygjord.
Vad skiljer skogsgödning från vanlig NPK tex?
Hade planer på att göra ett experiment med detta innan Gudrun men sen blåste den skogen ned :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: När fröar tallen?

nalle34  
#171654 Duger bra med NPK även om det finns dyrare och som försäljarna hävdar är bättre. Vist är det många som mark bereder första året. Men allra bäst resultat får man markbäreda år 2-3 efter avverkningen. Beroende på utnyttiga tallarna tar ett tag att fatta dom är friställada. (Naturligt ökar kott produktionen då. Sen gäller det ju tallarna har bra krona ochså för att produsera rikligt med kottar. Räkna med det tar 5-10år innan du har svaret om du lyckas häller inte. Men gödslar du frötallarna får du nog bra resultat. Räkna med ochså det kommer gran ochså sälv sådd m.m.

Avatar Fallback

Re: När fröar tallen?

MNskog  
#171675 http://www.yara.se/fertilizer/products/ ... _grov.aspx

Information om gödselmedel.
Nackdelen med skogsgödsel är att minsta embalage är 1000kg säck.
Du får säkert bra effekt även av jordbruksgödsel t,ex N27 vid punktgödsling.

Användarvisningsbild

Re: När fröar tallen?

loppan  
#171828 Tackar för alla svar.Det blir nog med att prova med lite 24-4-5 tror jag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).