Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80358 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159178 Håller med simba. Diametermätningen är inte dålig om man sköter grejerna och har koll på hur klaven ska användas. På många maskiner går det säkert att förbättra lite till med befintlig utrustning. Nytt system som är bättre, minst lika driftsäkert och tillräckligt billigt lär ju ta ett tag att få fram. Sen verkar det va väldig skillnad mellan olika uppdragsgivare hur noga kontroller man ska göra. En del mindre sågverk har nog inte lika höga krav som större skogsbolag. Får man drömma lite fritt så skulle "smarta" aggregat va intressant. Ett system som typ röntgar trädet och märker varje stock med någon kod. Detta ligger nog ganska många år framåt i tiden men samtidigt så är det ju kvalité som Sverige och Finland kan konkurrera med. Mängderna finns i Ryssland.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159186
Mudderland skrev:Håller med simba. Diametermätningen är inte dålig om man sköter grejerna och har koll på hur klaven ska användas. På många maskiner går det säkert att förbättra lite till med befintlig utrustning. Nytt system som är bättre, minst lika driftsäkert och tillräckligt billigt lär ju ta ett tag att få fram. Sen verkar det va väldig skillnad mellan olika uppdragsgivare hur noga kontroller man ska göra. En del mindre sågverk har nog inte lika höga krav som större skogsbolag. Får man drömma lite fritt så skulle "smarta" aggregat va intressant. Ett system som typ röntgar trädet och märker varje stock med någon kod. Detta ligger nog ganska många år framåt i tiden men samtidigt så är det ju kvalité som Sverige och Finland kan konkurrera med. Mängderna finns i Ryssland.
Längdmätningen kontrolleras ihärdigast av förare. Detta i sin tur beror till stor del på att skogsägare kan kontrollera detta på enkelt sätt (och gör så ibland).
För stor mängd maskiner, som inte har tredjepartskontroll kunde mäta längden bättre.
Varje cm onödigt övermål är ca 1.2 kr/m3 på avverkning. (50 - 70.000 kr/ slutavverkningsskördare)
Den dåliga längdmätningen är orsak till att det finns 1 dm "betalt" övermål i längden över justerad slutlängd.
Längdmätningen bör bli bättre.

Diametermätningen har större potential till värdeökning.
Felen och konsekvenserna lyfts inte upp. När medeltal på volymfel används döljs det verkliga problemet. (Vi är inte hjälpta vid användning om vissa plankor är lika mycket för långa som andra är för korta. De korta är inte särskilt värdefulla.)
Diameterfel märks endast av skogsägaren om mätsedeln har för klena stockar. Mätsedlar lämnar alltfler bolag inte ut utan särskilt "pinsam" begäran, ex. Södra.
Skall 22 cm grov stock vara värdefull skall den hålla diametern som avser den postningen vid försågning.
Den dag vi har beröringsfri mätning som gör det skissning idag antyder kan vi få ett lyft för både industri, skogsägare och entreprenör.
Se inte detta som omöjligt.
Se följande länk
viewtopic.php?f=37&t=11546&st=0&sk=t&sd=a&start=135#p150448

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#159407
Bertilsson skrev:Skall 22 cm grov stock vara värdefull skall den hålla diametern som avser den postningen vid försågning.
Den dag vi har beröringsfri mätning som gör det skissning idag antyder kan vi få ett lyft för både industri, skogsägare och entreprenör.


En orsak till att vi här i Finland tycker att det är "onödigt" att satsa mycket pengar och tid på att få en ännu bättre diametermätning är ju att skogsägaren har väldigt lite att vinna på det i Finland. Skogsägaren lider inte av att den 22 cm grova stocken bara är 21,9 cm i verkligheten när den kommer till sågverket, för han har ju fått betalt enligt skördarlistan där stocken är 22 cm grov. Det är ju sågverken och skogsbolagen som har det mesta att vinna på bättre diametermätning men det verkar som att dom inte bryr sig, det tolkar jag som att dom antingen är dåliga på att räkna eller så går deras företag så bra att dom inte "behöver" mera pengar.

Så därför måste du "Bertilsson" ha lite förståelse varför vi privatpersoner i Finland har väldigt lite inspiration till att lägga ner egna pengar och egen tid till att förbättra diamätningen. För som jag har skrivit tidigare så brukar sällan det att det går bra för skogsbolagen betyda att skogsägaren gynnas av detta. I teorin låter det ju riktigt vettigt att både skogsägaren och entreprenören skall gynnas av att hjälpa industrin att få fram en bra och billig produkt och senare få tillbaks lite av detta. Men i praktiken så fungerar det inte så med stora bolag som skogsbolagen, dom värderar moral och etik mycket mindre än deras egen ekonomi. Det är alltid girigheten som tar över till sist, varför skulle herrarna i styrelsen belöna skogsägare och entreprenörer när dom kan ta ut en saftig bonus på miljonbelopp!?? Har själv fått höra på ett möte med dom högsta hönsen i ett av dom finska skogsbolagen: "Vi tänker inte sitta här och betala för era Mercor!". Och inte körde dom med billiga bilar själva inte. Så jag har den uppfattningen att dom har väldigt litet intresse av att dela med sig av det goda till dom som befinner sig längre ner i rang. Det är endast skiten som rinner neråt...

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159536
finskpinne skrev:
Bertilsson skrev:Skall 22 cm grov stock vara värdefull skall den hålla diametern som avser den postningen vid försågning.
Den dag vi har beröringsfri mätning som gör det skissning idag antyder kan vi få ett lyft för både industri, skogsägare och entreprenör.


En orsak till att vi här i Finland tycker att det är "onödigt" att satsa mycket pengar och tid på att få en ännu bättre diametermätning är ju att skogsägaren har väldigt lite att vinna på det i Finland. Skogsägaren lider inte av att den 22 cm grova stocken bara är 21,9 cm i verkligheten när den kommer till sågverket, för han har ju fått betalt enligt skördarlistan där stocken är 22 cm grov. Det är ju sågverken och skogsbolagen som har det mesta att vinna på bättre diametermätning men det verkar som att dom inte bryr sig, det tolkar jag som att dom antingen är dåliga på att räkna eller så går deras företag så bra att dom inte "behöver" mera pengar.
Om dessa "förutsättningar" råder i Finland borde det bli som jag känner igen från lång tid i Sverige. Om inte lönsamhet finns i alla led så slutar entusiasm och utveckling och man blir utkonkurrerad. Börjar personal att prestera fel produkter, ser jag ingen god framtid.
Utvecklingsintresse kan dock förändra situationen.
Annars bör man om man är klarsynt byta samarbetspartner.
Om förhållandet är likadant i Sverige nu, så hoppas jag att det uppstår en opinion som startar upplysning som får igång mera "vi-känsla" och förändring.
Om man inte vill se bakåt och inte klarar att tänka framåt, får man se upp!

finskpinne skrev:Så därför måste du "Bertilsson" ha lite förståelse varför vi privatpersoner i Finland har väldigt lite inspiration till att lägga ner egna pengar och egen tid till att förbättra diamätningen. För som jag har skrivit tidigare så brukar sällan det att det går bra för skogsbolagen betyda att skogsägaren gynnas av detta. I teorin låter det ju riktigt vettigt att både skogsägaren och entreprenören skall gynnas av att hjälpa industrin att få fram en bra och billig produkt och senare få tillbaks lite av detta. Men i praktiken så fungerar det inte så med stora bolag som skogsbolagen, dom värderar moral och etik mycket mindre än deras egen ekonomi. Det är alltid girigheten som tar över till sist, varför skulle herrarna i styrelsen belöna skogsägare och entreprenörer när dom kan ta ut en saftig bonus på miljonbelopp!?? Har själv fått höra på ett möte med dom högsta hönsen i ett av dom finska skogsbolagen: "Vi tänker inte sitta här och betala för era Mercor!". Och inte körde dom med billiga bilar själva inte. Så jag har den uppfattningen att dom har väldigt litet intresse av att dela med sig av det goda till dom som befinner sig längre ner i rang. Det är endast skiten som rinner neråt...
Din text berör förhållande som jag kan förstå, men inte acceptera utan att tänka på viktiga åtgärder framåt.
Se slutet på inlägg viewtopic.php?f=37&t=11546&start=180#p158850

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#159548
Bertilsson skrev:Om dessa "förutsättningar" råder i Finland borde det bli som jag känner igen från lång tid i Sverige. Om inte lönsamhet finns i alla led så slutar entusiasm och utveckling och man blir utkonkurrerad. Börjar personal att prestera fel produkter, ser jag ingen god framtid.
Utvecklingsintresse kan dock förändra situationen.
Annars bör man om man är klarsynt byta samarbetspartner.
Om förhållandet är likadant i Sverige nu, så hoppas jag att det uppstår en opinion som startar upplysning som får igång mera "vi-känsla" och förändring.
Om man inte vill se bakåt och inte klarar att tänka framåt, får man se upp!


Detta tycker jag var bra skrivet.
Utveckling av arbetsmetoder och produkter är viktigt om man skall ha en fortsatt fungerande verksamhet.
Att fortsätta i gamla hjulspår så brukar sluta med ner läggning.
Om det kommer nya produkter som dom gamla inte vill börja med så brukar det inte ta lång tid så slutar dom helt.
Samma med mät systemen om dom gamla entreprenörerna inte vill "betala" för ny teknik så kanske dom blir ut konkurrerade av nya.
Där kommer talesättet "Det var bättre lönsamhet förr" in i bilden men för vem var det bättre lönsamhet?
För "alla"?
Knappast för det var helt andra räntelägen och livsstilar på den tiden så därför går det inte att jämföra förr med nu.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#159572
Bertilsson skrev:Annars bör man om man är klarsynt byta samarbetspartner.



Det är precis vad vi har gjort. För sju år sedan slutade vi åt ett stort skogsbolag och skrev kontrakt med "Skogsvårdsföreningen Österbotten Rf". Dom varken köper eller säljer virke utan dom är bara en förening som hjälper skogsägare med allt inom skogsbruket. Dom förmedlar tjänster som gallring, plantering, röjning, markberedning, ja allt inom skogsbruk. Dom hjälper även skogsägare som skall sälja virke åt skogsbolagen. Eftersom dom inte själva handlar med virke så är dom neutrala och försöker "ta hand" om alla parter. Idag har vi ett så bra samarbete att jag njuter av varje dag på jobbet, det är såna samarbetspartners jag kan tänka mig att utveckla saker tillsammans med. För jag känner att jag kan få något tillbaka av dem. Vilket jag absolut inte kände när vi jobbade åt det stora skogsbolaget.

Vi försöker hela tiden utveckla metoder för att få resultaten i gallringar så bra som möjligt, och även den ekonomiska biten för skogsägaren.Så sent som igår satt jag en hel dag och svetsade och funderade på ändringar som jag har gjort på mitt skördaraggregat för att få flerträdshanteringen att fungera ännu bättre i områden med krokig och klen björk. På det viset ska jag få gallringar att bli mera lönsamt för skogsägaren. Och det leder till att jag får mer ersättning för mitt jobb. Inom det området ser jag att jag har något att vinna, så därför är jag villig och entusiastisk att utvecklas inom området.

Eftersom jag har väldigt lite att vinna på att skogsbolagen får exakt mätt timmer så anser jag att dom får söka efter någon annan entreprenör att utveckla detta med. För under den tid som jag arbetat åt skogsbolaget så har ingen belönat mig ekonomiskt för att jag har mätt stockarna noggrannt, inte ens ett litet tack!! Därför är jag inte heller beredd att satsa tid eller pengar på dessa bolag!!

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170058 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Oy8AuKw1zO4[/youtube]


finns en video på en maskin med beröringsfri mätning :smile:

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170789 Ovanstående lasermetod är inte den jag nämnt om tidigare.

Sannolikt är laserteknik en återvändsgränd.
Osökt kommer tanken att det kan varit vår debatt här som gjort att Skogforsk tog fram ämnet just nu. Det lilla som förmedlas tyder på att man inte kommit längre än vad de stod för många år sedan. Skräp är nog största problemet för att klara elementära problem.

Därefter bör det finnas potential att värdera fler saker, som kräver annan teknik.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#171375
Bertilsson skrev:Ovanstående lasermetod är inte den jag nämnt om tidigare.

Sannolikt är laserteknik en återvändsgränd.
Osökt kommer tanken att det kan varit vår debatt här som gjort att Skogforsk tog fram ämnet just nu. Det lilla som förmedlas tyder på att man inte kommit längre än vad de stod för många år sedan. Skräp är nog största problemet för att klara elementära problem.

Därefter bör det finnas potential att värdera fler saker, som kräver annan teknik.


Vad är det för teknik som du pratar om? Är det Sci fi eller bara drömmar?

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171385
Engelthon skrev:Vad är det för teknik som du pratar om? Är det Sci fi eller bara drömmar?
Det är teknik som redan är tämligen fri från störning av barr, sprut etc.

Vissa av era inlägg har oroat tillverkaren. Vill inte marknaden att mätningen skall fungera genom bättre teknik som kan göra mer så signalerar det att ni skogsägare och entreprenörer vill fortsätta med teknik som idag är dyr och bristfällig. Tillverkaren har sänkt tempot i betydligt i utvecklingen.

Titta i mina tidigare skrivningar som något anger möjligheterna i det system jag nämnt om.

Jag talade med tillverkare i annan bransch idag. Han sa att idag ska man göra en billig produkt som folk vill köpa. Om den håller är inte nödvändigt. Går den sönder måste de köpa en ny, kanske hos oss. Men kvalitet är inte säljande idag.
Formatet skall vara på tusendels mm men om produkten håller 2 år eller 5 spelar mindre roll.
Undantag finns där garantin är lång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#171398 Det är väldigt konstigt att en tillverkare skulle ta detta forum som en indikation om framtida försäljningsvolymer.

Om det skulle vara så otroligt bättre och billigare aggregat än de som finns idag skulle det vara en revolution i skogen. Så då förstår jag inte oron?

Att ta fram ett nytt aggregat kan vara en flopp likt väl som det kan bli en hit det vet man inte förens den finns på marknaden. Men erfarenhets mesigt är det oftast inte en hit förens alla aggregat tillverkare tillverkar efter samma princip och det brukar gälla dom flesta produkterna.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171402
Engelthon skrev:Om det skulle vara så otroligt bättre och billigare aggregat än de som finns idag skulle det vara en revolution i skogen. Så då förstår jag inte oron?
Det krävs inte nytt aggregat för den konstruktion som provats.

Det finns intressen i tillverkarbranschen som kan motarbeta utveckling. Detta är beskrivet av flera på denna tråd tidigare.
Det finns pengar som håller liv i det ni senast såg video på. Detta öppnar inte för ny liten ny utvecklare.


Sannolikt är det inte så vitt och svart som du skrev nyss. Men du anger också tonen som utvecklare tar sina intryck ifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#171408 Ofta så är det pengar som styr om man kan komma vidare med prototyp, 0 serie också vidare.

Jag vet inte om den tillverkaren har pengar för att dra hela projekten skälv. För det är det som är helt avgörande. Sedan om det är motstånd eller inte från branschen är nog rätt oviktigt utan man får vara brädd att kunna förlora pengarna om det inte skulle gå att sälja! Men man kan alltid drömma om man inte har pengarna eller så får man våga ta steget.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171409
Engelthon skrev:Ofta så är det pengar som styr om man kan komma vidare med prototyp, 0 serie också vidare.
Om det förefaller finnas efterfrågan i marknaden kan det uppväga oro för att starta.

Engelthon skrev:Jag vet inte om den tillverkaren har pengar för att dra hela projekten skälv. För det är det som är helt avgörande. Sedan om det är motstånd eller inte från branschen är nog rätt oviktigt utan man får vara brädd att kunna förlora pengarna om det inte skulle gå att sälja! Men man kan alltid drömma om man inte har pengarna eller så får man våga ta steget.
När du tydligen vet så lite om vad det handlar om (har du verkligen läst och lagt på minnet vad som redan är skrivet), så förefaller dina upprepningar om drömmar som kränkande mot en som redan bidragit till utveckling, som är större än vad de flesta av oss har bidragit med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#171561 När har du fel Bertilsson att jag inte vet vad jag pratar om.
Jag vet att du har bidragit med utvecklingen bland annat på det aggregatet som jag har idag.

Men nu är det så att dina ider och visioner om bättre aptering är inte orelevant men det krävs mer än bara ider och drömmar. Jag tycker inte du ska känna dig kränkt av mig utan problemet är mer komplext än rätt aptering här i skogen.

Att man skulle kunna köra skördarmätning som i Finland vore ett stort steg framåt som jag ser det men då hamnar bördan på Entreprenören.

Om jag sågar en stock så har jag ca: 47-50% i virke, 35-40% i flis, 12-15% spån bark m.m. resten hamnar i städhögen och tippen. I min värd är toppmätt volym den mest rättvisa för såg timmer, men tyvärr har matrisfuben blivit en standard idag.

Jag skulle välkomna skördarmätning utan VMF det skulle innebära att jag skulle kunna köpa virke utan denna inblandning men för mig är det en utopi med dagens system och jag kan inte se att den kan förändras så mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).