Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma T10, bultbrott

19 inlägg 9008 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma T10, bultbrott

Kriffa  
#171019 Köpte en Farma T10 med 6,3 kran för lite mer än ett år sedan. Har kört ca 700 fub sedan dess och varit mycket förnöjd.
Men så har jag sedan två veckor börjat och fundera. Först rök övre bulten som sitter över rotatorn. Två dagar senare rök den under. Jag lät göra nya bultar och svetsade fast "örat" istället för de "fjantiga" två små m6-bultar som höll fast det från förr. På fradag den 13 skedde så "the big disaster". Då rök den nedre bulten (den på kranstammen) på huvudcylindern, vilket medförde att även bultfästet på höger sida bröts i bitar...
Ska de vara så??? Är det nån mer som har dessa erfarenheter med farma-bultar?
Vagnen har då fått veta att den lever (kör slutavverkning och ändslår massavedsbuntar...), men det är ju ändå en begränsning på hur mycket gripen kan ta och dessa vikter borde ju bultarna klara...



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma T10, bultbrott

Skogstomte  
#171023 Verkar vara något fel på bultarna. Visst kan det bli glapp om man kör hårt men inte sjutton ska bultarna ryka av på det viset. Kolla med Farma, kan ju vara ett parti bultar som är felhärdade.

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

Crisse  
#171043 Kör förnärvarande med en Farma T12 4WD med en 8,5 m kran.
Och där har jag varit med om mycket av det du skriver om + en hel del annat.
Och denna vagnen har gått i ca 5 månader och rep kontot är snart lika stort som inköpet.

Där av så har en ny Kesla vagn beställts läs v/y drags tråden.

Summa summarum ska man köra mycket och hårt så håller tyvärr inte Farma vagnarna, utan lite man får vad man betalar för.

Användarvisningsbild

Re: Farma T10, bultbrott

stegmaster  
#171088
Crisse skrev:Kör förnärvarande med en Farma T12 4WD med en 8,5 m kran.
Och där har jag varit med om mycket av det du skriver om + en hel del annat.
Och denna vagnen har gått i ca 5 månader och rep kontot är snart lika stort som inköpet.



Kan du inte lista vad fel du har haft, och vad du anser som klent/dårligt på kran/vagn? :geek:
Vurderar själv innköp av samma farma, dock utan 4wd, men nu blev jag mer osäker. :surp:

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

Kriffa  
#171099 "...rep kontot är snart lika stort som inköpet." Detta är väl inget du ska behöva punga ut med själv. Det finns väl något som heter garanti!?!?
Jag fick efter förra årets drift en spricka i en svetsfog på kranfoten (den vinklade delen som går in under grinden, in på lastplanet). Den reparationen stod säljaren för.
Men om det är som Crisse menar, så kan det ju inte vara många som använder farma-vagnar till annat än lite vedkörning. Vi har ett balanskvantum på ca 750 m2 (400 massa, 350 timmer). För att ha möjlighet att klara denna årsproduktionen vid sidan om gårdsbruket, så har jag funderat på en NIAB 5-15c.
Men om Farma-grejor (för niab är väl det...) inte klarar av mer än lite hobbydrift, måste jag väl fundera i nya banor vad det gäller niaben också...?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

Kriffa  
#171100 Crisse: Var finner jag den där v/y drags tråden (sorry, ny här vet du...)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

elis  
#171102 Har du skött efterdragning av bultförbanden? Att bultar klipps i denna takt är oftast fallet när efterdragning och kontroll av bultförbanden inte skötts. Blir det glapp p g a att man inte efterdragit så utmattas förbandet och bultarna klipps av, glapp är alltid av ondo.
Jag vet inte varför man köper en lågprisvagn och "låter den få veta att den lever" och sedan blir förvånad när den börjar rasa?? Ska man köra på det viset samt ändslå virke ska man förstås välja en vagn som kostar och utstrålar den kvaliteten.
Självklart får man vad man betalar för, "ska man köra mycket och hårt" så får man punga ut eller skaffa förare som förstår vad de hanterar. Kör man t ex mycket och hårt så finns det oftast anledning att fördubbla service- och underhållstillfällena, alla anvisningar bygger på normalanvändning och allt utöver det måste kompenseras för. Oavsett fabrikat.

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

Kriffa  
#171103 Nu är jag osäker på om det är olika sorters bultar vi talar om... De som ryker för mig är det inte möjligt att efterdra.
Lågpris eller ej... När nu farmas säljare menar att deras produkter ska klara de volymer som jag fötrspeglar, så måste det ju ligga innanför deras "normalanvändning"...!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

farmat12  
#171125 jag har en farma t12 med 6,5m kran och jag har aldrig haft problem med bultar som gått av, det låter som att du kört kranen ryckigt då brukar det bli stora belastningar på bultarna.

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

elis  
#171133
Kriffa skrev:Nu är jag osäker på om det är olika sorters bultar vi talar om... De som ryker för mig är det inte möjligt att efterdra.
Lågpris eller ej... När nu farmas säljare menar att deras produkter ska klara de volymer som jag fötrspeglar, så måste det ju ligga innanför deras "normalanvändning"...!?


Ahaa... med bult menar du axel :wink: då förstår jag att de inte går att dra. Men det är väl rätt kraftiga axeltappar i huvudcylinder i a f, i rotatorlänken kanske något smalare. Hur såg de ut, hade de vevaxeltendens eller var det tvära brott?
Har säljarna sagt att de ska hålla så... ja vad ska man säga. Det kanske är dags för ett allvarligt samtal med dem då.

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

Kriffa  
#171138 Sorry, är svensk, men bor i Norge och använder norsk vokabulär..;-)
Vet inte helt vad du menar med vevaxel, men jag skulle beskriva brottytan som när gjutjärn spricker sönder ( vilket ju skulle kunna betyda att materialet är för lite elastiskt!?) Om någon vet hur man lastar upp bilder så kan jag visa en bild.
Tror att jag tas för att vara ganska försiktig med grejorna och kör fasta rutiner med smörjning varje vecka, efterdra bultar o.s.v. Men det går ju inte att ha silkeshandskar på sig när något ska göra ett jobb...
Om man då inte ska gå för en begagnad skotare, vilken vagn är det då som gäller?
Är det någon som har pejling på niab 5-15c, är det hobbykvalitet på den också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma T10, bultbrott

halvproffs  
#171141 På grannens Farma T10 skar hjullagren för varv men han kör ganska mycket efter väg så dom kanske går varma? Sist gick kranen av vid infästningen av bommen mot stolpen. Efter en mycket fin reparation är den nu såld. Mannen i fråga kör mycket lugnt och bra. Skulle tippa på 500m3 varje år.

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

elis  
#171180
Kriffa skrev:Sorry, är svensk, men bor i Norge och använder norsk vokabulär..;-)
Vet inte helt vad du menar med vevaxel, men jag skulle beskriva brottytan som när gjutjärn spricker sönder ( vilket ju skulle kunna betyda att materialet är för lite elastiskt!?) Om någon vet hur man lastar upp bilder så kan jag visa en bild.
Tror att jag tas för att vara ganska försiktig med grejorna och kör fasta rutiner med smörjning varje vecka, efterdra bultar o.s.v. Men det går ju inte att ha silkeshandskar på sig när något ska göra ett jobb...
Om man då inte ska gå för en begagnad skotare, vilken vagn är det då som gäller?
Är det någon som har pejling på niab 5-15c, är det hobbykvalitet på den också?


veivaksel (translate google) :smile: blir så om det varit för stort glapp/gap. Kolla med Farma service vad de säger om axelbrotten, du ligger väl rätt nära garantitiden så de kanske är lite väl(vel)villiga. Har de inte gått av på grund av gap/veivaxel och brotten är ganska jämna så är det något fel på axelns härdning och då borde de kunna ersätta dig.

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171195 Måste bara inflika att på de kranar o vagnar som funnits på gården sen 80 talet har bara gripklor gått sönder(stenkörning fy fy fy)
Att inte axeltappar håller betyder att den är underdimensionerad för kranens lyftkraft och sprickor o skurna hjullager kan jag bara skaka på huvudet åt.
FMV var tydligen för dyra för svenska marknaden men dom har hållit i alla år för mej dvs kvallite

Avatar Fallback

Re: Farma T10, bultbrott

Crisse  
#171235 Jag har ändå skött vagnen enligt konsten alla regler, men det blir lite jobbigt att springa runt och dra alla bultarna varje dag.
Men jag har varit med om det mesta med denna vagnen, dåligt pressade slangar, slangar som det har gått hål på!!!!
Bultar och axlar som gått av. En av vridcylindrarna har lossnat.
Farmas risgrip 0.19 som gick ett par hundra timmar innan klorna spretade åt alla håll.
Dras energiklipp som inte höll vad dom låvade.
Har säkert glömt något.
Det värsta är kanske inte reperationerna utan all stilleståndstid som jag inte har kunnat fakturera
Och då har den inte gått särsklit hårt, risskotningar hos lite kommuner och lite energiklippning.
Så inga tunga slutavverkningar.
Men efter som jag skaffat bättre grejer har det börjat att hålla. Bytte t.ex till en HSP grip och den håller ännu. Så det är nog inte bara skit bakom spakarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).