Traktorn i skogen

rengöra bm 430

48 inlägg 23569 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

rengöra bm 430

lodjuret  
#170874 fick för mig att byta ut positionsljusen mot fungerande, tänkte det går ju relativt fort och enkelt....

upptäckte då att det var någon form av jordfel så jag bytte ut kablarna till dem fram till tidigare skarvar (sockerbitar). samma problem så jag plockade bort alla plåtar runt batterierna samt batterierna för att felsöka. upptäckte då bortsett från röran och kvalitén på kopplingarna/sladdarna att det var mer "dynga" än jag hade räknat med vilket ledde till att jag fick för mig att rengöra där. :(

har spenderat en hel del tid idag att rengöra vilket inte är roligt än mindre då det är svårt att komma åt. använde 5-56 och avfettning beroende på område (ej på kopplingarna) samt papper och stor flat mejsel.

någon som kan rekommendera något mer effektivt medel?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#170877 hetvatten tvätt. bara o köra på me massa hett vatten

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#170881 bortsett från elen ingen risk att skada något annat med vattnet?

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#170886 Tror inte högtryckstvätt å elsystem leker så bra ihop, som hund å katt kanske :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#170890 vilket elsystem??????????
några elkablar e väl de enda de finns i en 430!!!!!!!!!!!! o batteriet e ju ute, o inget batteri ingen ström
finns ju inte en enda databox styrbox modul eller nån känslig komponent i traktorn så spola på bara. dom gammlingarna kan man ju köra hetvatten både invändigt o utvändit.

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#170892 den delen är nog den enda delen som inte normalt får vatten på sig då den står ute i regnet...
bortsett från kablar är nog säkringsdosan som är mest avancerad hehe

var mer fundersam på om det fanns någon mekanisk del som ogillade vatten.
rengör jag med vatten blir det med vanlig slang.

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#170893 nä de e ingen fara o slabba på. men me vanlig slang får du inget tryck o kallt vatten löser inte upp skiten så då kan du lika bra fortsätta me yes diskmedel. måste ha varmt vatten o lite tryck för o få bort gammal olja smöja o annat som samlas överallt på gammla trallar. men e de jord o sånt skit du menar så funkar nog en vanlig slang. ös på bra bara
de mekaniska e lugn, se bara till o inte få vatten i diesel tanken, kan bli svår körd senare

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#170894 ok tack, varmt kan jag använda men får väl låna en högtryck om det inte räcker med slang.

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#170895 kör på!!!!! låna en högtryckstvätt o spola hela traktorn o sen lite vax o polering så har du en härlig sönda me din polare......

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

BM 35  
#170898
jd6630 skrev:vilket elsystem??????????
några elkablar e väl de enda de finns i en 430!!!!!!!!!!!! o batteriet e ju ute, o inget batteri ingen ström
finns ju inte en enda databox styrbox modul eller nån känslig komponent i traktorn så spola på bara. dom gammlingarna kan man ju köra hetvatten både invändigt o utvändit.


Batteriet sitter väll inne i hytten framför instrumentbrädan på 430 alla fall gjorde det på min

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#170900 jo de sitter bakom ratten, är området under plåten de normalt står på jag vill ha ren.
enda som finns där under är kablar och en del kabelskarvar, bortsett från det är det bara metall i olika utföranden och lite gummi.

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#170902 ja syftade mer till att batteriet va bortplockat än var de sitter nånstans.

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

BM 35  
#170903 sorry

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#170904 ingen fara, ja e inte känslig

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#170921 Bakom batterierna sitter alla knappar och vred på instrumentpanelen, nedanför dom sitter säkringshållaren. Ner till höger sitter reläer å annat. Jag skulle inte ge mej in med en vattenslang där, även om systemet är strömlöst. Att få allt torrt innan du kopplar på strömen igen är nog inte roligt, kan bli kortslutning både här och där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).