Skogsröjning

Vad göra med slyet på hygget efter röj?

12 inlägg 11775 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med slyet på hygget efter röj?

bolets  
#170225 Hejsan alla på detta trevlig forum.

Jag skall börja röja ett hygge på ca 5 ha. Vad skall jag göra med slyet som blir kvar? Jag vill inte ha massa skit som ligger kvar. Hur brukar ni göra? Vill helst inte dra upp traktorn och kärran. Brukar ni elda upp det på plats eller vad skall jag göra?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170229 Låt det ligga! Ta rätt på sly från 5 ha röjskog är ett ... stort... jobb.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

Kse  
#170234 Om det nu ska bort så bränn det på plats. Annars håller jag med föregående talare.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

j-eg63  
#170236 Låt ligga slyet blir näring åt ny skog

Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

nalle34  
#170238 Slyt är ju skogens mat (näring) Okuniga tycker det ser inte fint ut på hygget, men det är bra för skogen som nu när den multnar ner ger skogen näring och växer snabbare och du utarmar inte marken. Är det en första röjning försvinner det på några år och multnar ner.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

bolets  
#170240 Detta är nu också ett bra viltpass där jag skall jaga så jag vill inte ha massa nedkapat sly liggandes.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

flisshejk  
#170259 Från 5 ha blir det några ton virke lägg ihop det kör fram det till väg och sälj det som energived, i ett sådant bestånd finns det säkert nog med näring, där man eventuellt behöver lämmn kvar lite näring efter sig är ju på torra tallhedar. Det blir som du säger mycket trevligare att färdas om du skall jaga i området, om du är självverksam så är det ett lämpligt objekt bry dig inte om de här sk.skogsmännen som ännu inte lärt sig att skogen skall nyttjas inte bara ligga och förmultna.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

bolets  
#170262 flisshejken, Problemet är att dra upp traktorn med kärran till denna skogen. Men jag tror att det får bli att elda upp resterna efter röjningen . Det är inte så mycket virke mest klena grenar på 1 - 2 meter. Sen blir det en fin vildsvinsåtel i ena hörnet och fri sikt mellan de lite större träden på det gamla hygget. Blir bra detta :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

caamper  
#170496 Jag kommer att draihop mitt sly som är 5-6 metere och flisa upp det då dett ligger nära vägen.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

bolets  
#170498 Vad gör du sen med flisen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

foton  
#170600 Slyet säljer du som grot så kommer man och flisar det. Men du måste snabba dej att ta vara på det, för inom något år är det försvunnet. Multnat bort.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med slyet på hygget efter röj?

Kse  
#170633 Ja får du ihop några ton med sly och klena grena så är det ju inte illa.
Säg att du får ihop runt 4 ton som du samlar ihop och kör ut till bilväg. För det får du i bästa fall en tusenlapp i näven, om det är värt det eller inte vet bara du själv men jag tycker det låter bäst att elda upp det på plats.
Men vänta som sagt inte för länge, om några år har allt förmultnat. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).