Vedmaskiner, flishuggar

Praktisk vedproduktion?

107 inlägg 66350 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#170486 Var det min klyv du frågade efter så är det en Faxe 500.

Jodå som sagt även ynglingar som du kan ha ont i ryggen, jag hade faktiskt mitt första ryggskott när jag var 25 år (rysligt länge sen alltså). Det är så med folk som hanterar tunga grejor, det finns två sorter, dom som har ont i ryggen och dom som kommer att få det.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

jd6630  
#170777 tänkte slänga in en bild på min enkla sågbock, vet ni kommer att den kan moddas på 7511 sätt. men de funkar till dom där lite "klenare"

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

jd6630  
#170778 rullband o stock stopp o så såg anhållet på utdragbar arm

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

k_h  
#172480 Hejsan!
Finurliga människor finns det gott om - får inspiration att förbättra min egen vedhantering som går ut på: manuell huggning, manuell lastning på timmervagnen till traktorn, manuell lossning, manuell lyft till vedkapen (vagga) , klyvning med hydraulisk klyv, kasta upp veden på vedhögen (manuell - vad annars) och till sist köra in veden med skottkärra till vedboden.

En kran på traktorn skulle förenkla en hel del så det står på önskelistan men plånboken tillåter det inte för tillfället. Det mesta går bra i maklig takt med fågelsång i bakgrunden, utom det sista steget med att få in veden i vedboden som man vill hinna med på de sista semesterdagarna innan höstregnen...

Det jag funderar på är att stapla den kluvna veden på pallar och skaffa pallgafflar till trepunkten. Problemet är att vedbon är så låg så det går inte att köra in pallen med traktorn hela vägen in. Golvet är grus med resterna av flera års skräp från veden så det går inte med palldragare. Funderar på palldragare och lägga skivor på marken i vedboden för att köra in de sista metrarna eller finns det palldragare som klarar ojämnt underlag? Bygga något egen konstruktion för pallar på grus? Andra ideer?

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

vedhandlaren  
#172523
jd6630 skrev:rullband o stock stopp o så såg anhållet på utdragbar arm


fungear det bra med dom rullarna?

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

jd6630  
#172524
vedhandlaren skrev:
jd6630 skrev:rullband o stock stopp o så såg anhållet på utdragbar arm


fungear det bra med dom rullarna?



ja de gör de faktiskt...men skulle kunna tatt bort en del rullar, för e de grova stockar me lite kvistbulor kan de bli lite jobbigt
funderar lite på några tandade rullar o en liten hyd.motor. men de får bli på nästa bänk för den här börjar ge upp i sömmarna

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

molnia  
#172581
k_h skrev:Det jag funderar på är att stapla den kluvna veden på pallar och skaffa pallgafflar till trepunkten. Problemet är att vedbon är så låg så det går inte att köra in pallen med traktorn hela vägen in. Golvet är grus med resterna av flera års skräp från veden så det går inte med palldragare. Funderar på palldragare och lägga skivor på marken i vedboden för att köra in de sista metrarna eller finns det palldragare som klarar ojämnt underlag? Bygga något egen konstruktion för pallar på grus? Andra ideer?


Om du använder dig av lastpallar med kragar så funkar bra med gafflar på trepungten. Vi kör (som du kan se på förra sidan) med lastaren och 1,5m³ säckar som har lyftöglor. Vi placerar dom på lastpallar för att få upp det från backen. Har inte testat att köra dom på pall med gafflarna under men tror att säcken välter. Vi har samma problem som dig att vi inte kommer in med traktorn i vedskjulet så vi köpte pallhätta.
http://www.nimaab.se/se/art/pallhatta.php
Har funkat ganska bra, man kan få klämma ihop metallkrokarna som man fäster pressningen med då snöret vill lirka sig ur. Vi har haft diskussion om man skulle gjuta en platta i vedskjulet eller kanske bygga en maskinhall som man gör några meter längre för vedens skull.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172645
molnia skrev:
Om du använder dig av lastpallar med kragar så funkar bra med gafflar på trepungten. Vi kör (som du kan se på förra sidan) med lastaren och 1,5m³ säckar som har lyftöglor. Vi placerar dom på lastpallar för att få upp det från backen. Har inte testat att köra dom på pall med gafflarna under men tror att säcken välter.



Funkar bra att köra 1,5 kubikssäckar på pall, säcken står förvånansvärt stadigt. Har bara kört en vinter och inte vält någon säck än...

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Robertberg  
#173203 Praktiskt - vedmaskinen rätt ner i balvagnen, backa in vagnen i maskinhall och vänta på att man fryser. Ca 10 stjälpta meter vågade vi köra ner i vagnen.
IMAG0542.jpg

Med en kana byggd av den gamla fronten till badkaret gick det fint att lasta av.

Förhållandevis praktiskt - Klyv, stapla och ställ undan med pallgafflarna. Rymmer ca två staplade meter.

Namnlös.png
Namnlös2.png
Namnlös3.png

Allt vilar på två 2*6", hoppas det håller för att lyftas bara, har inte vågat flytta den än. Annars får man lägga en 2*6" i mitten också.
Senast redigerad av Robertberg mån 24 dec 2012, 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

X-lon  
#174910 Lägger upp en ett par bilder från vedbacken. En vedmaskin står rätt högt upp på önskelistan.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174915 Inget fel på den veddragaren.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Initium  
#200642 Fins det fler bilder av fine sagbord ? Har en PW klipp til den tynne veden, men bruker motorsag og enkeltklyver på den rett grove veden. Et kapebord hadde spart mye tid, og ikke minst unngått å sage i sten osv...

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

stektlök  
#200696
Vesslan skrev:
Eric H skrev:Jag har varit inne på detta upplägg, men hade inte löst hanteringen av den färdiga veden.

De hemmabyggda vedhäckarna är ju klart intressanta. Ska nog satsa på något sådant. De går nog att lyfta med griplastarkranen.

Eftersom jag inte har någon frontlastare, har jag funderat på pallyftare för 3-punktsfäste. Jag misstänker dock att en sådan har en hel del begränsingar. Är det fel tänkt, med 3-punktspallyftare? Erfarenheter?



Har själv inte pallyft till 3-punkten utan en baklastare MEN vill minnas att jag sett något vedhanteringsklipp där man använde pallyft till 3-punkten o det såg riktigt smidigt ut!

Frågan är om man orkar lyfta med griplastaren? Det beror ju iofs på hur stora vedhäckarna är. Kör själv med säckar på Europall och det blir ju över 1 kubik. Tror inte jag klarar det med min griplastare.


Systemet som ritats är ju nästan identiskt med det som jag har. Det är en vidareutveckling av tottes system.



Cheers V



Hej ! Jag undrar hur många man-timmar ni gör åt till en årsved eller säg 30 kubik för att ha ett mått att gå efter !
Från när mina stockar ligger på gårdsbacken så tar det (30 kubik) 45-50 tim innan allt är kapat, kluvet, å ligger i veskjulet ! :) Detta tycker jag är intressantast och hur många ggr man tar i vedplutten och hur lätt det går. Har förövrigt samma grejer som ni, motorsåg, klyv och skogsvagn. Hur kan vi bli effektivare ?

Ps. någon kapade direkt från kran .... kanske man kan tjäna lite tid på det sättet ?

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200699 Det som sparar mest tid är en transportör, om veden ramlar från kapen/klyven direkt
på en trp och in i vedboden så är det nog den största tidsbesparingen.
Lite snabbare kapning, lite snabbare klyvning ger inte så mkt om man måste
plocka i varje vedbit manuellt.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

stektlök  
#200752 Får kika på transportör då Slurfi, för då slipper jag juh plocka 2 ggr extra ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).