Bioenergi

Att elda med Torv

9 inlägg 10546 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att elda med Torv

BM 35  
#170290 Vet inte om detta har diskuteras förr,,,,Men tanken slog mig när jag läste tidningen i morse,,Länsstyrelsen i Jämtlands län hade fått flera ansökningar om nya Torvtäkter,,,dom befintliga håller på att ta slut
Så min undran är om det finns någon som brutit egen torv för att elda med eller har eldat med Torv hemma



   TS
Användarvisningsbild

Re: Att elda med Torv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170292 Jag provade slänga in några elefantbajsar/torvbitar i vedpannan men det brann så dåligt
så jag provade inte igen.
Men det är intressant.

Avatar Fallback

Re: Att elda med Torv

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170295
BM 35 skrev:Vet inte om detta har diskuteras förr,,,,Men tanken slog mig när jag läste tidningen i morse,,Länsstyrelsen i Jämtlands län hade fått flera ansökningar om nya Torvtäkter,,,dom befintliga håller på att ta slut
Så min undran är om det finns någon som brutit egen torv för att elda med eller har eldat med Torv hemma


Farsan provade att elda torv på 80-talet.
Den är svår att tända så man fick ha lite ved i botten.
Det blir mer aska är från ved.
Bra är att den inte har tjära i sig
så pannan blir "tvättad" när man eldar ved.

Avatar Fallback

Re: Att elda med Torv

Bolinder  
#170302 Jo det går fint att elda stycke torv i ved pannan. Man tänder med ved, Man bör ha keramik.
Och den ska vara torr annars fungerar den inte.

Avatar Fallback

Re: Att elda med Torv

BM 35  
#170345 Blir det varmare med torv än med ved eller flis i pannan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att elda med Torv

Skogstomte  
#170348 I värmeverken vill man gärna ha en viss del torv för att pannan "behöver" det. Någon kanske kan teorin bakom? Kan ju vara en av anledningarna till att det tryter i gamla täckter.

Avatar Fallback

Re: Att elda med Torv

Bolinder  
#170364 Anledningen till att värmeverken vill ha torv är den att den är skonsam för pannan det blir mindre av lagringar än med trä .Torven har ett bättre värme värde än trä,Det är ett bränsle som är förhållandevis rent från föroreningar. Som sten jord stubbar.
Och jag tror att anledning att man söker tillstånd är helt enkelt den att dom befintliga täkterna börjar ta slut. Så är det i hela Sverige

Avatar Fallback

Re: Att elda med Torv

alfred  
#170368 Det går fint att elda med torv. Särskilt i en flis anläggning.Det är framförallt mycket billigare än ved, för det går åt mindre.

mvh

Avatar Fallback

Re: Att elda med Torv

BM 35  
#170457 Hur är inställningen till torvbrytning nu,,Jobbade själv på en torv mosse i början på 90talet minns att det var mycket skriverier i tidningar då dom ville söka nya torvtäkter,,

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar