ons 11 apr 2012, 04:36#170361
En av de främsta anledningarna till att Convertern med power-shift växellåda dog ut, var völ att det var svårt att kombinera framdrivning med samtidig kran- och aggregatkörning.
En modern hydrostat transmission tillåter ett relativt högt arbetsvaravtal för kran- och aggregatkörning, samtidigt som framdrivning kan ske i kryphastighet.
En annan väsentlig skillnad är att hydrostatdriften tillåter samma bromskraft som dragkraft, vilket inte är fallet med converterdriften, där det man för förlita sig till färdbromsar och en i det närmaste obefintlig "motorbroms".
"Back in the day", så gjordes följande jämförelse mellan hydrostat och hydrodynamisk drivning:
Att framdriva en convertermaskin var som att dra den med ett gummiband. Om ett körmotstånd uppstod, tex sten eller stubbe, så stannade maskinen upp, för att få maskinen att förflytta sig 5 dm framåt, man fick öka motorvarvtalet, dvs sträcka gummibandet kanske ända upp till 20dm, innan drivkraften blev större än körmotståndet. Väl uppe på stubben/stenen, fanns ett överskott av energi lagrat i convertern (gummibandet), och hastigheten fick kontolleras med färdbromsen. Med andra ord ett evigt gasande och bromsande.
Att framdriva en maskin med hydrostatisk transmission, var som att skjuta maskinen framförsig med en stång fastsatt i dragkroken. Flyttade man stången framåt 5 dm, så flyttades också maskinen 5 dm framåt.
Med dagens elektroniska kontrollsystem i en hydrostatdrift, så tillåts max drivkraft även på väldigt lågt motorvarvtal, vilket inte var fallet med den hydrodynamiska transmissionen.
Det gör att dagens hydrostatmaskiner kan köras på konstant motorvarvtal, för maximal bränsleekonomi.
ÖSA var först bland skogsmaskintillverkarna i Sverige (Europa? Nordamerika?) med Hydrostaisk framdrivning i början a 1970-talet, när ÖSA 260/270 introducerades. Den "röda" och "bruna" del en av skogsmaskinindustrin dömde totalt ut hydrostatdriften, som bränsleslukande, otillförlitlig, onödigt dyr, mm mm. Sanning vet vi ju idag.....
Hydrostat-transmissionen hade då redan använts i årtionden i maskiner för rullande bearbetning/upparbetning i tex skördetröskor, asfaltläggningsmaskiner etc
Om jag minns rätt, så var det Sauer (ÖSA269/270) och International Harvester (Brunett578) som levererade de första hydrostaterna i skogsmaskinerna. Linde kom senare...(ÖSA250 mfl)
I dag finns dessa hydrostat maskiner i billiga åkgräsklippare och till och med motorcyklar...Honda DN-01
Fantastisk historia, men ändå kanske framtiden är elektro-"statisk" transmission...
Man lär så länge man undervisar...
//Per A