Verkstan

En fråga till de som kan svetsa.

46 inlägg 38195 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170270
elis skrev:
Mikael skrev:
Jag har inte pratat med säljaren ännu så jag vill avvakta tills de har uttalat sig om det går bra?
Tycker jag har fått en hel del nyttig information av en del andra medlemmar som jag kan ha nytta av vid samtalet med säljaren.


Vaddå avvakta? Ja DU har fått mycken info, vi andra här har inte fått ett jota! Helt klart har något som är potentiellt mycket farligt hänt, under tiden du förhandlar kan ju andra användare av samma produkt råka väldigt illa ut.
Som du skriver tolkar jag det att du inte lämnar produktinfo OM säljaren ersätter dig. OM säljaren däremot nekar ersättning avser du att "hämnas" genom att posta det här.
Det tycker jag är ett mycket cyniskt sätt att använda forumet på. Jag hoppas att jag tolkat din intention fel. :???:


Tanken var att informera er hur det gick, men hade det strulat så hade nog tonen varit lite hårdare.
Jag lita rätt så bra på Kranman för jag kan tänka mig att han är rätt så rädd om sina kunder.
Om vi ska prata om farligheten i det hela så är mitt råd GÅ INTE!!! UNDER HÄNGANDE LAST!!!. [-x

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170271
Henrik Petersen skrev:Ja men nu är ju den där vagnen/kranen inte nån kinavagn utan räknas som svensk. Dom brukar hålla mycket bra kvalitet och lämnar ju längra garanti än dom flesta andra. Det där är et fel som dom helt säkert kommer att stå for,och jag tror ochså att mikael kommer att ge os andra slutet på den här historien. Jag tror vi kommer att överleva i skogen så länge vi vänter.

Henrik


Tack Henrik.

Känner mig lite på hoppad.

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

elis  
#170273 Tjaa, varför ska du inte känna dig påhoppad? Som du själv skriver om "hårdare ton" så har jag tydligen tolkat dig rätt och jag anser det vara cyniskt, inget konstigt med det.
Det ska vara raka rör så blir det inte så krokigt :-)

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170275
elis skrev:Tjaa, varför ska du inte känna dig påhoppad? Som du själv skriver om "hårdare ton" så har jag tydligen tolkat dig rätt och jag anser det vara cyniskt, inget konstigt med det.
Det ska vara raka rör så blir det inte så krokigt :-)


Nu är jag inte en sån person som gormar och skäller om jag får som jag vill.
Oftast brukar en vänlig ton leda till det bästa.

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

elis  
#170281
Mikael skrev:Nu är jag inte en sån person som gormar och skäller om jag får som jag vill.
Oftast brukar en vänlig ton leda till det bästa.


Stämmer oftast bra det 8)
En "sidofråga", var tillverkar kranman sina produkter, är det i Kina eller någon annanstans i europa?

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Solhemsskog  
#170303 Åke, Kranman tillverkar sina vagnar i Bullarn!

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

elis  
#170313
Solhemsskog skrev:Åke, Kranman tillverkar sina vagnar i Bullarn!


OK, tack. Jag trodde det var enbart prototyptillverkning där.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170315
Solhemsskog skrev:Åke, Kranman tillverkar sina vagnar i Bullarn!


Kan det stämma?
Är det inte bara montering där?

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Blivande snickare  
#170366 Var ligger "Bullarn"? :smile:

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Solhemsskog  
#170369 jag kanske ligger efter å att de står ett gäng med tjyvar å svetsar nån annanstans i östern, men för inte allt för många euhm år sen lödde dom iaf ihop dom där uppe på östsia sjön.. =D

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

elis  
#170370 "Idag sysselsätter vi 12 personer med svets, montering, kontor samt testkörning."
Apropå min sidofråga om tillverkning, verkar som den egentliga detaljproduktionen sker på annan plats?

http://www.hitta.se/kranman+ab/dingle/z ... 30+19&var=
Där ligger Bullaren/Kranman.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Blivande snickare  
#170393
elis skrev:http://www.hitta.se/kranman+ab/dingle/zll2XvGoJA?vad=0525-430+19&var=
Där ligger Bullaren/Kranman.

Tack :grin:

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170836 Nu har jag fått igång kranen igen och det tycks fungera bra.
Upptäckte dock vid monteringen att det nedre fästet på kolven var snett men det fixades lätt med en slägga och ett mothåll.
Det hela löste sig smidigt då Terrängservice i Mariannelund förmedlade den nya delen.

Sen en ny fråga om svetsning, är det någon som kan förklara eller visa någon bild på hur skillnaden på en mig svetsad sträng ser ut mot hur en pinn svetsad sträng ser ut.
Nu menar jag en proffs svetsad sträng, amatör svetsning håller jag på med själv så det vet jag hur det ser ut. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

4WD  
#171020 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

machonisti  
#171032 Enligt min mening behöver man inte skämmas för basiska elektroders resultat vad beträffar utseende. Precis som i förgående skall man ha ett hållbart resultat använder jag uteslutande basiska elektroder till kvalitativa svetsningsarbeten. Esab 48 är en bra elektrod.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).