Skogsarbete

Manuellt arbete i skogen

27 inlägg 17119 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

Johan C  
#162880 Vet inte hur det är om du är egen. Där emot om du har anstälda som ska använda motorsåg så säger Arbetsmiljöverket så här.
Citat:
"Utbildning
12 § Den som arbetar med en motorkedjesåg eller en röjsåg skall ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet."

Mer finns att läsa härhttp://www.av.se/lagochratt/afs/afs2000_02.aspx

Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

viktor57  
#162903 Det jag menade om olyckan är framme.

Då träder regelverken in!!

Torde ju inte egentligen vara någon skillnad om du är anställd, eller bedriver verksamheten som enskild näringsidkare.

Olyckan är den samma

Eller?

Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

Camwood  
#162906 Hugger och fäller träd till företag och privatpersoner och har ej någon utbildning för motorsåg.
Men jag har en ansvarsförsäkring som kostar ca 9 000 kr per år(Trygg h)är försäkrad upp till 10 mijoner i värde, Funkar bra :ugeek: tror jag :shock: har inte varit med om någon olycka än :???:

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169701 hei linjerydding blir iverfall i Norge gjort manuelt om så er i Sverige så skulle det vel vera ein del jobb der å finna?

Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

Sedvall  
#170278 Om man ska röja åt förening kräver dom grönt kort i röjning och tillåter ej ensamarbete pga pefc-certifiering. Fast det räcker med att ha AB så tror jag det ska gå i alla fall. Vet inte hur det är hos bolagen man antar att det är samma.

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

superglue  
#171087 Jag har jobbat som manuell skogsarbetare i 4,5 år nu och visst går det. blir ledningsröjning, ungskogsröjning förhandsröjning, trädfällning på tomter, fällning med/till maskin plus säkert något mer. Nu är jag mest på norska sidan då skogsfacket har förbjudit f-skattare i sverige.

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

sködarförare  
#172031 samma erfarenhet här o om du har ef jag gick över på byggsidan bättre arbetsmiljö o bättre betalt.

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

Bryan  
#173297
superglue skrev:Jag har jobbat som manuell skogsarbetare i 4,5 år nu och visst går det. blir ledningsröjning, ungskogsröjning förhandsröjning, trädfällning på tomter, fällning med/till maskin plus säkert något mer. Nu är jag mest på norska sidan då skogsfacket har förbjudit f-skattare i sverige.


Vad förbjudit f-skattare i Sverige?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

Sedvall  
#173365 Det är väll ensamarbete dom förbjudit om man är enskilld!?

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

superglue  
#173380
Bryan skrev:
superglue skrev:Jag har jobbat som manuell skogsarbetare i 4,5 år nu och visst går det. blir ledningsröjning, ungskogsröjning förhandsröjning, trädfällning på tomter, fällning med/till maskin plus säkert något mer. Nu är jag mest på norska sidan då skogsfacket har förbjudit f-skattare i sverige.


Vad förbjudit f-skattare i Sverige?



Eller inte förbjudit, men man får ju inte jobba som f-skattare för företag som har kollektivavtal. Man får då jobba endast för skogsägare eller starta aktiebolag.

Användarvisningsbild

Re: Manuellt arbete i skogen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173429 går ju även att starta kommandit/handelsbolag också... går ju å köra som enskildfirma också men då behöver man oftast ha någon anställd för att få jobba åt de större bolagen.

utbildning krävs så som grönt kort om man skall jobba åt de större bolagen också (eller är egentligen ett krav från certifieringen)...


finns gott om jobb i skogen och lär knappast bli mindre jobb i framtiden, manuell trädfällning kommer garanterat öka i framtiden då det är få som är under 40 som verkligen kan hantera en motorsåg...

Avatar Fallback

Re: Manuellt arbete i skogen

sködarförare  
#174410 vart finns dom jobben inte i våran skog iallafall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).