Verkstan

En fråga till de som kan svetsa.

46 inlägg 38200 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170109 Tänkte jag skulle lägga ut en bild på dagens äventyr.
Delen till hör en liten timmer kran som verkar vara väldigt dålig svetsad med minimal inbränning eller vad säjer experterna?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Blivande snickare  
#170110 Var är inbränningen?
Jag såg ingen...

Väldigt dåligt gjort, vad för kran var det?

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

ulfgustav  
#170112 Hej
Ja det var ingen vacker svets, möjligen var det en vacker svets från utsidan. Det brukar ju oftast bli fina svetsar med Mig, men däremot så blir de inte så hållbara, såvida man inte är noga med inställningar och val av svetstråd.
Med vanlig pinne så är det oftast det omvända, bra svetsar med bra inbrännning men inte alltid lika snygga som med Mig

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170122
Blivande snickare skrev:Var är inbränningen?
Jag såg ingen...

Väldigt dåligt gjort, vad för kran var det?


Vill inte svara utredning pågår. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Blivande snickare  
#170123 Oki-doki :smile:

Inget bra sätt att få "nöjda kunder" :???:

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

4WD  
#170124 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170131
4WD skrev:Felet kallas bindfel och kallades förr för "kallsvets"
Inträngningen är pga av brist på värme minimal.
Så kan det bli om kunskapsbristen får råda.
Både med MMA (=handsvetselektroder) och MAG, (MIG är med ren Argon och/eller Helium), med för låg ström och spänning uppstår detta resultat.
Basiska elektroder gäller vid belastning >450 MPa. Rörelektroder till MAG är fina att svetsa med.
Tycker du ska reklamera, nu vet ju inte jag vad detaljen har för funktion, men att förhindra ev. olyckor måste ju tillverkaren vara intresserad av.
På min gamla skogskran som fick sitt slutuppdrag under gudrun finns knappt en svets som inte uppvisar sprickor. Hade den som Ex-jobb på KTH´s svetsutbildning.


Reklamation är på gång, vagnen är 3 år gammal men det står att det ska vara 5 års garanti så jag förväntar mig inga problem.
Anser jag har haft tur att det har hållit så pass länge som det gjort och haveriet kunde ha skett på både en sämre tid och plats.
Jag har en bra kontakt med säljaren så jag hoppas det ska hjälpa också.

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

4WD  
#170133 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170142
Blivande snickare skrev:Oki-doki :smile:

Inget bra sätt att få "nöjda kunder" :???:


Jag är inte så orolig för jag har haft en bra kontakt med säljaren tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

elis  
#170143 Förstår inte vitsen med att skriva och visa utan att ange tillverkare. Bilderna visar dock varför säkerhetsavstånden är så viktiga. Nu händer det ändå rätt ofta att man använder sina lyftanordningar i folks omedelbara närhet, det finns ju annat än virke i skogen som ska lyftas, därför förstår jag inte varför inte man kan ange vilken produkt det gäller. Det kan ju gälla mer än en hylsa som lossnar om den lossnar vid fel tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170161
elis skrev:Förstår inte vitsen med att skriva och visa utan att ange tillverkare. Bilderna visar dock varför säkerhetsavstånden är så viktiga. Nu händer det ändå rätt ofta att man använder sina lyftanordningar i folks omedelbara närhet, det finns ju annat än virke i skogen som ska lyftas, därför förstår jag inte varför inte man kan ange vilken produkt det gäller. Det kan ju gälla mer än en hylsa som lossnar om den lossnar vid fel tillfälle.


Jag har inte pratat med säljaren ännu så jag vill avvakta tills de har uttalat sig om det går bra?
Tycker jag har fått en hel del nyttig information av en del andra medlemmar som jag kan ha nytta av vid samtalet med säljaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

elis  
#170207
Mikael skrev:
Jag har inte pratat med säljaren ännu så jag vill avvakta tills de har uttalat sig om det går bra?
Tycker jag har fått en hel del nyttig information av en del andra medlemmar som jag kan ha nytta av vid samtalet med säljaren.


Vaddå avvakta? Ja DU har fått mycken info, vi andra här har inte fått ett jota! Helt klart har något som är potentiellt mycket farligt hänt, under tiden du förhandlar kan ju andra användare av samma produkt råka väldigt illa ut.
Som du skriver tolkar jag det att du inte lämnar produktinfo OM säljaren ersätter dig. OM säljaren däremot nekar ersättning avser du att "hämnas" genom att posta det här.
Det tycker jag är ett mycket cyniskt sätt att använda forumet på. Jag hoppas att jag tolkat din intention fel. :???:

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170215 Även lågprisprodukter från Kina kan fylla sin funktion men inte då det gäller utrustning som förknippas med personsäkerhet, god arbetsmiljö och hög tillgänglighet.

Här ser vi ju ett tydligt exempel på den låga kvaliteten i produkterna som tillverkas i Kina. Den går inte att jämföra med det de proffesionella tillverkarna gör här i Europa.

Riktigt farligt kan det ju bli vid t.ex. tunga lyft om utrustningen faller isär. Tillbud kallas det även om det inte händer någon olycka. Alla företag med någon ambition inom arbetsmiljöarbete brukar anmäla sådant till Arbetsmiljöverket vilket sedan gör en opartisk granskning.

Avatar Fallback

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Henrik Petersen  
#170241 Ja men nu är ju den där vagnen/kranen inte nån kinavagn utan räknas som svensk. Dom brukar hålla mycket bra kvalitet och lämnar ju längra garanti än dom flesta andra. Det där är et fel som dom helt säkert kommer att stå for,och jag tror ochså att mikael kommer att ge os andra slutet på den här historien. Jag tror vi kommer att överleva i skogen så länge vi vänter.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: En fråga till de som kan svetsa.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170269 Det var attans vad jag har gjort folk oroliga det var inte meningen. :oops:
Problemet är i stortsett löst får en ny kranfot till min Kranman 3070 kran till fredag.
Det ni ser är övre fästet till kranfoten eller vad man ska kalla den.
Det som förvånade mig lite var att de ville ha den trasiga delen så att de kan renovera den som de brukar göra. :???:
Kan ju inte vara första gången det här har hänt då?
Nu hoppas jag ju också att den jäklen som svetasde kranfoten inte har varit och svetsat någon annastans på vagnen. 😡
Jag ber om ursäkt ännu en gång för eventuelt obehag som min försiktighet att uttala mig kan ha orsakat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).