Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

25 inlägg 12672 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

aerostaffan  
#169783 Vi har äntligen kommit till skott efter över 2 års velande och köpt en kompakttraktor. Det blev en 4wd Kubota L4200 GST med 45hk.
Och nu till min fråga; Hur stor skogsvagn tror ni den klarar? Det vi är ute efter är en vagn med hydralkran. Det verkar som det finns ett glapp mellan de största atv-vagnarna och de minsta "riktiga" skogsvagnarna (5-tons ?) Den sistnämnda är väl för stor misstänker jag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

Henrik Petersen  
#169784 känner inte till den där kubotan, men en 45 hästers 4wd bör ju klara av tex. Weimers lilla 5T vagn.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169807
aerostaffan skrev:Vi har äntligen kommit till skott efter över 2 års velande och köpt en kompakttraktor. Det blev en 4wd Kubota L4200 GST med 45hk.
Och nu till min fråga; Hur stor skogsvagn tror ni den klarar? Det vi är ute efter är en vagn med hydralkran. Det verkar som det finns ett glapp mellan de största atv-vagnarna och de minsta "riktiga" skogsvagnarna (5-tons ?) Den sistnämnda är väl för stor misstänker jag?


Traktorimport.se har vagnar på både 3 och 4,5 ton med Kranman kran.

Avatar Fallback

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

Robertberg  
#170016 Kan man dra 10-tonnare efter 70-hästars traktor borde en 45-hästars kunna dra en 5-tonnare.
Kolla mer på vagnens grindarea, den avgör hur mycket lass man har på vagnen.
Man får aldrig på fem ton virke på en 5-tonsvagn.

Avatar Fallback

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

ulfgustav  
#170022 En sk 5-tons vagn fungerar säkert, samtidigt så är det inte så att du alltid kan nyttja den lastförmågan på grund av besvärliga terrängförhållanden.
Motorefffekten räcker helt säkert till men vad är vikten på traktorn, det är nog så viktigt att deninte är för lätt

Användarvisningsbild

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170026 Ja, det torde vara maskinvikten och dess bromsar som avgör vilken storlek på vagnen du kan ha. Ser att den väger 3268 kg, Därmed kan du välja på vagnar ganska fritt beroende på var du ska köra, teoretiskt kan en vagn med dubbel totalvikt vara möjlig.

Syftet med vagnen bör styra ditt val. Om det är fin körning efter väg så kan en vagn med större lastkapacitet vara möjlig men om det är i skogsterräng så kan du inte utnyttja den stora kapaciteten. Om det är i ett bestånd så bör du premiera en smidig mindre vagn, kanske med drivning.

Avatar Fallback

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

axwell  
#170030
OAS-forests skrev:Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

Inlägg av OAS-forests » 39 minuter sedan.
Ja, det torde vara maskinvikten och dess bromsar som avgör vilken storlek på vagnen du kan ha. Ser att den väger 3268 kg,


Stämmer den uppgiften, det är ju en kompakttraktor?
Har hittat uppgifter från knappt 1500kg till drygt 2500 kg.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170032 Det är vad jag funnit, vi får vänta på att "aerostaffan" talar om den rätta siffran.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

Mäki  
#170035 Detta hittade jag om den.

http://www.jensales.com/Kubota-L4200GST ... 86258.html

Nu fann jag en sida som uppger 2875-3500 pounds som vikt och det blir

1304-1587kg så vad är verkliga vikten?

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... l4200.html

Användarvisningsbild

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170039 Jaha, det kanske var 3268 pund då.. det blir 1480 kg. Då kommer frågan i annan dager.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

halvproffs  
#170073 Tror att min BM-valmet 305 väger runt 3ton och och ca 56hk ochjag släpar runt en Vreten 1000 (10ton?) utan problem.
Är det stenigt eller andra hinder får man lasta därefter. Har nu kört flisved och då var det bra med stor lastarea iom att det är utrymmeskrävande.

Avatar Fallback

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

aerostaffan  
#170280 Tjena! Har varit i datorlöst ingenmansland i några dagar..... :)
Enligt transportstyrelsen så har traktorn en tjänstevikt på 1630kg och en totalvikt på 2520kg. Det vi har tänkt använda ekipaget till är vedkörning och till att typ ta hand om vindfällen osv.
Traktorn har idag 50-kula som draganordning men det kan man ändra om det skulle behövas. Jag har hela tiden varit inne på att vi ska ha en ATV-vagn, men efter att jag insett de verkar ha dålig kvalitet (inte alla jag vet) och i många fall är dyrare än Weimer 5-tons och Farma 6-tons så har jag börjat tänka om. Och bara för att man KAN lasta 5 ton så behöver man ju inte göra det.

Nu har ni kanske lite mer kött på benen och kan ge mig lite fler råd!! Tack på förhand!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170283 Du kan ju vätskefylla hjulen för att få lite mer dragkraft.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

Mäki  
#170289 Har du kollat in dom här?
http://traktorimport.se/doc/T4500_K40-10.pdf
http://traktorimport.se/doc/3t_g_vagn.pdf

Avatar Fallback

Re: Hur stor skogsvagn kan/ska jag ha?

ulfgustav  
#170297 Och bara för att man KAN lasta 5 ton så behöver man ju inte göra det.

Med din slutledning ovan så skulle jag rekommendera en 5 tonsvagn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).