Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Honda vs Yamaha

47 inlägg 35163 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Honda vs Yamaha

hayabusa 08  
#169726 I valet mellan Hondan och Yamahan så hänger det väl mest på hur ofta man har en vagn kopplad efter.
Yamahans delade bakaxel och servostyrningen gör ju att den har en riktigt grym framkomliget. Men hänger man en vagn efter så blir det annerlunda.
Visst, är man noggran att ställa in vagnens boggi så man får rätt kultryck så fungerar det, men hondans stela bakaxel måste vara bäst när man drar tunga lass..

Användarvisningsbild

Re: Honda vs Yamaha

herjman  
#169816 Nu har ju även Honda servo.

Ang vagnar, har kört med "Hondas" egen skogsvagn med virekran, kan inte rekomendera någon vagn med virekran om man inte bara kör gallring. Däremot har kvalitén pe vagnen varit bra!

Jag kör ganska mkt grovt och avlastningen är ingen lek!

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

karlastrid007  
#169817 hayabusa,

Vad menar du, varför är det bättre med stel bakaxel när man kör med vagn? Jag kör med vagn efter min grizzly och det fungerar perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Honda vs Yamaha

herjman  
#169835 Med stel axel kan du köra en pansarvagn på maskintrailer, nåja en överdrift kanske men du behöver iallafall inte tänka på hur du lastar och kan dra mkt tungt.

Användarvisningsbild

Re: Honda vs Yamaha

hayabusa 08  
#169868
karlastrid007 skrev:hayabusa,

Vad menar du, varför är det bättre med stel bakaxel när man kör med vagn? Jag kör med vagn efter min grizzly och det fungerar perfekt.


Jag har oxå en Grizzly o är mkt nöjd med den.
På en stel bakaxel så sitter kulan monterad direkt på axlen och påverkar då inte chassiet alls. Tvärt om så ju högre kultryck du har då ju bättre drar maskinen..

Får vi för högt kultryck på våra Grizzly så sjunker ju hela chassiet ihopa och kan ju bli svår att styra då knappt ngn tyngd finns kvar på framaxlarna.

Eller så är det jag som kör med för stora lass... :grin: :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

skogsbonne  
#169954 vi har en grizzly 700 men en hydraliskt kran och det funkar utmärkt man ställer in boggien så att längden passar så kör man :) blir det för mycket tyngd på bakaxeln så gör det inget det driver bara lite bättre men styr lite sämre men inte så det gör något :) så jag rekomenderar grizzlyn och diff är nästan ett måste i skogen

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

simon jonsson  
#169975 Har inte kört så mycket än, men jag är mycket nöjd över våran Grizzly 550 och Lejab vagn.
Har den nya "proffs"vagnen med vajerkran som komm nu 2012.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

kcry  
#169999 Fortsatt med bra inlägg..kul

Diskussionen om stel bakaxel kontra delad är särskilt intressant. 2000 när jag köpte en Big Bear var frågan lätt besvarad, då sjönk konkurrenterna (med delad axel, inkl Grizzlyn) som ett ankare när man hängde på en fullstor vagn (Ytterockes dåvarande stora vagn).

Frågan är om om dom kommit i kapp, kan en med delad bakaxel idag, med förstärkning, klara vad min 12 år gamla stela kan fixa hyfsat..

När vi ändå är på hugget noterar jag ingen invänder om hästkraftfrågan, tolkar det som att forumets läsare inte imponeras av antalet när det gäller seriös skogsanvändning. Min hypotes är att den kraft du inte kan få fäste med, är inget att betala för. Tänkte jag som en gång med framgång använde en Lynx 535 i skogen (snöskoter med typ 30 hk för yngre läsare).

En skogsanpassad Grizzly 550 ligger för stunden bra till, men än är inget skrivet och Hondans fördelar stör fortfarande

Hur var det med däck vid nyköp, någon som haft valmöjlighet ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Matte_J  
#170002 Hej!
Vi har en Honda TRX 500 FA (och ingen erfarenhet av något annat märke) som vi är mycket nöjda med. Den har inte använts jätteflitigt att köra ut stock med, då vi även har traktor med griplastare, men de gånger det varit trångt med det stora ekipaget har Hondan presterat efter (och i vissa fall över) förväntan.

Värt att notera ang. den återkommande diskussionen att "Honda inte har nån diffspärr":
viewtopic.php?f=21&t=10402&p=124721#p124721

Jag har kört i ca 50cm djup nysnö med vår Honda med originaldäck och endast kedjor bak (se bild). -Det gick inte fort, men det gick! :smile:
Det vi kunde konstatera var att "diffbromsen" fungerar. -Det yrde snö från alla däck! :mrgreen:

Edit: Glömde informera om att vår Honda är utrustad med skogspaketet (dvs höjningssats, skyddsplåtar, permanent vinsch fram nertill etc...).

Mvh
/Mattias

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

skogsbonne  
#170014 man ska bara ha orginal däck om man ska ha den till vanligt arbete inte att köra i 60 cm lera för det sliter på fyrhjulingen att ha mudpro däck eller vad det heter

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

axwell  
#170028
Matte_J skrev:Edit: Glömde informera om att vår Honda är utrustad med skogspaketet (dvs höjningssats, skyddsplåtar, permanent vinsch fram nertill etc...).


Infon om höjningssats på vissa modeller kom som en överraskning. Besökte den inte alltför muntre eller engagerade Honda-ÅF i Birsta Sundsvall, inte ett ord om den saken.

Hur mycket höjs den och var, vilken markfrigång får din TRX 500 FA?

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Matte_J  
#170033
axwell skrev:
Matte_J skrev:Edit: Glömde informera om att vår Honda är utrustad med skogspaketet (dvs höjningssats, skyddsplåtar, permanent vinsch fram nertill etc...).


Infon om höjningssats på vissa modeller kom som en överraskning. Besökte den inte alltför muntre eller engagerade Honda-ÅF i Birsta Sundsvall, inte ett ord om den saken.

Hur mycket höjs den och var, vilken markfrigång får din TRX 500 FA?


Nej, det lät inte som en ÅF man vill ha nåt med att göra... :-o

V.g. markfrigången, så tror jag inte att den egentligen blir större, eftersom lägsta punkten är bakaxeln (vinkelväxeln). En höjning av stötdämpningen på en stel axel påverkar ju inte höjden på navet/axeln.
Honda_bakaxel_small.JPG

Endast större däck som kan åstadkomma det. Höjningssatsen möjliggör ju dock att man sätter på större hjul.
Möjligen är det även så att vinkelväxeln är lägsta punkten tack vare höjningssatsen. :?:

Om du är intresserad av tillbehör som finns så kolla in honda's hemsida! Där finns alla tillbehör listade.
Här är en länk till skogspaketet:
http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____13062.aspx

Mvh
/Mattias
EDIT: bilden som jag länkade till var nog för stor, bifogade en mindre version istället.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170044 I tidningen "Allt om gården" nr 1 /2012 så finns ett test av Honda trx500FPA. Jag satte på mina Bighorn i samma dimension som originaldäcken, trots det är de högre, eftersom "nabbarna" är större. Uppskattar att däcken är ca 3-4 cm högre. Jag tror att man skall vara försiktig med att sätta på större dimension, eftersom det ändrar på utväxlingen och då sliter mer på växellåda/koppling när man drar med en fullastad timmervagn.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

axwell  
#170063
Matte_J skrev:V.g. markfrigången, så tror jag inte att den egentligen blir större, eftersom lägsta punkten är bakaxeln (vinkelväxeln). En höjning av stötdämpningen på en stel axel påverkar ju inte höjden på navet/axeln.


Javisst, därför som jag skrev var.

Matte_J skrev:Om du är intresserad av tillbehör som finns så kolla in honda's hemsida! Där finns alla tillbehör listade.
Här är en länk till skogspaketet:
http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____13062.aspx


Den sidan hade jag läst tidigare men inte blivit klok på vad satsen bestod av eller hur mycket högre den kunde bli med tanke på att man utgår från 19 cm.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Matte_J  
#170067
axwell skrev:
Matte_J skrev:V.g. markfrigången, så tror jag inte att den egentligen blir större, eftersom lägsta punkten är bakaxeln (vinkelväxeln). En höjning av stötdämpningen på en stel axel påverkar ju inte höjden på navet/axeln.


Javisst, därför som jag skrev var.
.

Ah, missade det! Sorry.
Höjningen sitter på fjädringen "som vanligt" (har inget kort på den tyvärr och är några mil ifrån Hondan just nu). Som sagt är jag osäker på om den har nån inverkan på markfrigången öht. Bakaxeln får garanterat inte mer luft iaf ;)
Mvh
/Mattias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).