Traktorer och processorer

vändbar stol vilken traktorn

42 inlägg 23062 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16689
cpt.Kirk skrev:Hej.Jag passar på att ställa en fråga eftersom serien 505-905 diskuteras här på forumet.
Traktorserien 505-905 heter Volvo BM Valmet första tiden.Senare byts namnet ut till ( enbart ) Valmet 505-905.
Fanns det någon /några detaljförändringar som infördes vid detta namnbyte?Vad jag minns var att motorns foder förbättrades någon gång under tiden traktorserien producerades?Jag tycker mig minnas att "Volvo BM Valmet kan ha dålig motor men svagheterna rättades till vid namnbytet till Valmet".Jag vet inte det kanske var bara ett namnbyte?Är det någon som kan bringa klarhet i denna fråga?Tacksam för svar.
MVH cpt.Kirk.


Off topic men ok..

Runt -86 ändrade man ju namn till bara Valmet, innan dess så ägde Volvo och Valmet hälften var av det gemensamma företaget "Scantrac".
När Volvo sålde blev det bara Valmet.
Egentligen är det ju inte en "ren" Valmet som många verkar tro, Volvo BM tillverkade mycket av dom ingående detaljerna som tex hela hytten, snabbväxeln och diverse drev i kraftöverföringen.

Valmet stog däremot för själva monteringen och tillverkning av motorer.
Traktorn är designad av samma team som designade volvo 740/760 för övrigt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16806 Hehe jag skulle tro att dom snodde tändningslåset oxå för på nyckeln till min 87a står det Volvo :wink: , samma typ som farsgubbens 740 från 88

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16912 Tack för informationen.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16971 Skulle man inte, som alternativ till vändbar stol, kunna ha ett fällbart ryggstöd med en bra dyna på baksidan att sitta på?

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16997 låter som ett bra alternativ :D även om det inte blir lika bra som vändbar stol

Avatar Fallback
krille99  
#17001 hur skulle denna lösning se ut tro ?

   TS
Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17006 Möjligen för den som kör ut lite ved till sig själv.... Men det låter inte bekvämt och bra om man ska köra lite större mängder....

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17123
krille99 skrev:605 är nog den perfecka skogstraktorn av valmeterna inte för stor.

leta leta leta


Jag har förmig att det inte bara är hytterna som är lika stora på 505-805 utan i stort sett hela traktorn. OK, det skiljer en cylinder, kanske något i längd mellan 3 och 4-cylindriga varianter, samt något hundratal kilo. Men i praktiken spelar nog storleksskillnaden på 505-805 ingen som helst roll i skogen.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17130 Det där med att fälla ner ryggstödet kan jag säga direck är ingen bra ide för det skulle aldrig hålla på våran stolar som finns i dagens traktorer :cry:

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17875 Tror att 505 och 605 har 3 cyl motor medan 705 och 805 har 4 cyl. 905 har 6 cyl. Med erfarenhet av att vi har en 705 på gården och då blev det diskussioner om 505 , 605 osv. Men 705 är en kanontraktor! Det kan jag lova, det är sällan man behöver stanna för att det går för tungt. Hytten är också mycket rymlig. Skillnaden mellan 705 0 805 är i princip ingen, 705 har 90 hk o 805 har 100 hk samt ett annat drev som skiljer sig i växellådan. Men Jag vet inte vad du har för krav på vad en bra traktor är men iaf :wink:

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17876 Det är en annan snabbväxel i 805 och 905 så dom gör 40+ medans 505, 605 och 705 gör 30 på ca 2500 varv! Men vi har samma snabbväxel på vår 605 som det är i 805 och 905 och det tycker jag är jävligt skönt med en traktor som gör 40, men brukar inte ligga på 2500 varv för attt köra i 40 utan ligger på 1800-1900 varv och gör ca 30! MYCKE MER BRÄNSLE SNÅLT :D

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17887 Hej John.S.Jag tycker liksom du att 705 är en bra allroundtraktor.Möjligen att den är lite långsam på på vägen.Jag har inte kört 805 som troligen passar bättre som transporttraktor.
MVH cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18017 Hejsan ! jag skulle rekomendera en 705:a den är perfekt i skogen och även om man ska ha en lastare på den! har kört mycket åt min granne som har en 705:a och finns inget att klaga på ^^ för tycker att 805 , 905 är för stora att köra i skogen med

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18023 Är inte 705 och 805 lika stora?

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18024
MickeBM skrev:Är inte 705 och 805 lika stora?



Nej 805 är trots allt större.. vet om motorerna är ungefär likadana på dem båda? men 805 är ändå i mitt tycke lite för stor.. tar onödigt stor plats när man kan ha en 705:a :D tror till och med att hytterna är likadana på 705:an och 805:an

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).